فرماندهان کندز، بغلان و قندهار: به دلیل فاسدبودن قضا راه دیگری جز کشتن طالبان نداریم

گزارشگر:29 اسد 1393 - ۲۸ اسد ۱۳۹۳

شماری از فرماندهان پولیس ولایات می‎گویند که به دلیل فساد در دستگاه عدلی و قضایی و رهایی طالبان از زندان‎ها، به جز کشتن طالبان دیگر راهی ندارند.
در شرایطی که نیروهای بین‌المللی به رهبری امریکا در حالت خارج‌شدن از افغانستان قرار دارند، میدان‌های جنگ در این کشور در حالت تغییر قرار دارد و مرگبارتر می‌شود.mnandegar-3
در حالی‌که طالبان دیگر به طور گسترده مورد هدف نیروهای هوایی امریکایی قرار ندارند، آن‌ها به هدف اشغال مناطق حملات گروهی را بر پاسگاه‌های نظامی افغانستان انجام می‌دهند و این یک تغییر از تکتیک حمله و فرار با استفاده از مردان مسلح، مواد انفجاری و بمب‌گذاران انتحاری را نشان می‌دهد.
در حالی‌که نیروهای امنیتی افغانستان برای جلوگیری از حملات طالبان تلاش می‌کنند، واکنش متقابل فرمانده نیروهای امنیتی افغان در سرتاسر این کشور روشن بوده است؛ آن‌ها به مردان تحت فرمان شان دستور داده اند که به جای گرفتن اسیر، جنگجویان طالب را به قتل برسانند.
جنرال عبدالرازق فرمانده امنیۀ ولایت کندهار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوید، ارگان‌های عدلی و قضایی طالبان اسیر را در بدل پول رها ساخته و آن‌ها دوباره به میدان جنگ بر می‌گردند.
جنرال عبدالرازق که به سربازانش دستور داده است که طالبان را از بین ببرند، می‌گوید: در همه جاهایی که طالبان تثبیت شدند، جابجا محاصره و همه در آن‌جا کشته شدند. من از همۀ نیروهای امنیتی خود تشکر می‌کنم که همۀ آن‌ها را کشتند و جای آن باقی نماند که قاضی‌ها و دادستان‌ها پول بگیرند و همۀ آن‌ها را از بین بردند. گپ خوب این است که همه از بین برده خواهند شد. فرمان من به عساکر این است که بعد از این آن‌ها را زنده نگذارند و به هر شکلی که باشد آن‌ها را از بین ببرند.»
مقامات پولیس در ولایت کندز نیز می‌گویند که در تابستان جاری حملات شورشیان مسلح خیلی شدید بود و آن‌ها انتخاب دیگر به جز از کشتن شورشیان نداشته‌اند.
جنرال مصطفی محسنی فرمانده امنیۀ ولایت کندز به خبرگزاری رویترز گفته است: «به دلیل فاسدبودن سیستم قضایی چون نمی‌توان آن‌ها را محاکمه و زندانی کرد، ما راه دیگر به جز از بین بردن آن‌ها نداریم.»
جنرال امین الله امرخیل فرمانده امنیۀ ولایت بغلان نیز فرمان اسیر نگرفتن شورشیان را صادر کرده است.
اما این پرسش مطرح می‌شود که آیا صدور همچو اوامر در تضاد با فرامین وزارت داخلۀ افغانستان و قوانین اففانستان قرار ندارد؟
جنرال امین الله امرخیل فرمانده امنیۀ ولایت بغلان در این رابطه گفته است که پالیسی دولت و وزارت داخله هم همین است و او به حیث یک نظامی به این عقیده است که باید به دشمن جواب دندان‌شکن داده شود.
رویترز می‏نویسد که یکی از دلایل دیگری که حملات گروهی طالبان بالای نیروهای امنیتی افغانستان افزایش یافته این است که رییس‌جمهور کرزی دستور داده است که از اسلحۀ ثقیله در برابر شورشیان در مناطق مسکونی استفاده نشود.
در اوایل سال جاری میلادی حامد کرزی رییس جمهور افغانستان هزاران زندانی طالب را به شمول ۱۰۰ تنی که ایالات متحده آنها را خطرناک قلمداد کرده بود، از زندان رها کرد. مقامات می‌گویند که اکثر این افراد رها شده مردان جنگ آزموده بوده‌اند و آن‌ها با جلب جنگجوجویان دیگر دوباره به میدان برگشته اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.