دادستان کل: نشر نوار صوتی منسوب به خلیلی توطیه است و حقیقت ندارد

گزارشگر:2 سنبله 1393 - ۰۱ سنبله ۱۳۹۳

mnandegar-3دادستانی کل افغانستان می‌گوید که بررسی تخنیکی روی نوار صوتی منسوب به کریم خلیلی معاون دوم ریاست‌جمهوری را به همکاری ریاست امنیت ملی کشور آغاز کرده‌اند و نتیجۀ بررسی‌های‎شان را به‌زودی اعلام خواهند کرد.
محمد اسحاق الکو دادستان کل کشور روز شنبه به رادیوی آزادی گفت، هر چند نشر این نوار صوتی شکل یک توطیه را داشته، اما ضرورت است تا تحقیقات همه‌جانبه روی آن صورت گیرد.
وی می‌گوید که در قدم اول یک هیأت دادستانی کل بررسی تخنیکی را روی این نوار صوتی انجام می‌دهد.
او گفت:» این یک بررسی خاص تخنیکی کار دارد؛ سی دی این نوار صوتی را پیدا کردیم و این موضوع تحت بررسی ما است و بالاخره در باره آن به یک نتیجه می‌رسیم. در باره‌اش تحقیق صورت می‌گیرد، این نوار صوتی یک شکل توطیه را داشت و واقعیت نداشت و در جریان تحقیق این موضوع معلوم می‌شود، اول تخنیکی بررسی می‌شود.»
اخیراً تیم اصلاحات و همگرایی صدای منسوب به کریم خلیلی را پخش کرد که در آن آقای خلیلی می‎گوید حکومت ، جامعۀ جهانی و کمیسیون‎های انتخباباتی از اشرف غنی با استفاده از هر ابزاری حمایت می‎کند.
اما معاون دوم ریاست جمهوری همزمان با نشر این نوار صوتی، آن را جعلی خوانده و رد کرد.
پس از شکایت رسمی معاون دوم ریاست جمهوری به دادستانی کل، یک هیأت این اداره تحقیقات را در مورد این نوار صوتی آغاز کرد.
در آن زمان سخنگوی رییس جمهور افغانستان نیز ثبت و پخش همچون نوارها را «رخنه به حریم شخصی افراد خواند و از نهادهای مسوول خواست تا با عاملان آن برخورد قانونی کنند.
در این حال رییس دفتر کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که دادستانی کل اطمینان داده است که به زود ترین فرصت معلومات نهایی را در باره این نوار صوتی در اختیار آنان قرار می‌هد.
عباس بصیر گفت، این نوار صوتی را از طریق مراجع معتبر بین‌المللی نیز تحت بررسی قرار داده اند.
او افزود: «البته دادستانی کل به ما اطمینان داده است که خیلی جدی روی آن کار می‌کنند و در زودترین فرصت معلومات در این باره را در اختیار ما قرار می‌دهند، ما از طریق کمپنی‌های معتبر بین‌المللی دیگر هم قضیه را تحت پیگری داریم که آنها می‌توانند صحت و یا جعلی بودن نوار صوتی را تشخیص بدهند، منتظر دریافت نتایج هستیم، اما نتایج اولیه را که از نزد آنها به دست آوردیم نشان می‌دهد که این فایل جعلی است.»
پیش از این نیز تیم اصلاحات و همگرایی نوارهای مشابه برخی مسوولان و مقامات حکومتی را مبنی بر دست داشتن آنان در حمایت از یک نامزد مشخص و تقلب‌های انتخاباتی نشر کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.