هشدار نماینده‎گان نورستان: نورستان به دست طالبان سـقوط مـی‎کند

گزارشگر:4 سنبله 1393 - ۰۳ سنبله ۱۳۹۳

نماینده‎گان مردم نورستان در مجلس نماینده‎گان ضمن ابراز نگرانی از اوضاع امنیتی این ولایت، هشدار داند اگر دولت به نورستان توجه نکند، این ولایت به دست طالبان سقوط خواهد کرد.
احمدالله موحد نماینده مردم نورستان در مجلس نماینده‎گان، طی یک نشست خبری در کابل گفت: « نورستان یک ولایت سرحدی و نا امن است. در آنجا اردو، پولیس نظم عامه و لوای سرحدی وجود ندارد؛mnandegar-3 هم اکنون به جز از پارون مرکز نورستان و مراکز برخی از ولسوالی‌ها دیگر ۸۰ درصد مناطق این ولایت به دست مخالفین اداره می‌شود».
این نماینده مردم هشدار داد: در صورتی‌که دولت، در عرصه تجهیز و فرستان نیروهای بیشتر به نورستان توجه نکند؛ این ولایت به زودی به دست طالبان سقوط خواهد کرد.
به گفته وی، هجوم طالبان پاکستانی، حملات راکتی نظامیان پاکستان، بی توجهی دولت و ارایه معلومات نادرست از سوی برخی مقام‌های محلی این ولایت از علت اصلی نا امنی‌ها در نورستان است.
آقای موحد تصریح کرد: «همه روزه مردم نورستان به ویژه علمای دین، توسط طالبان کشته می‌شوند و مردم با جرات به مساجد، مدرسه و اماکن عامه رفته نمی‌توانند و کسانی که از حکومت دفاع کنند، شب هنگام توسط طالبان از خانه اش بیرون برده شده و کشته می‌شوند».
در همین حال، عبدالباری حیدری یکی از بزرگان قومی ولسوالی برگمتال نورستان گفت: « ولسوالی‌های برگمتال و کامدیش از ۵ سال به این سو در محاصره طالبان قرار دارد و راه‌های مواصلاتی آن مسدود می‌باشد».
حیدری افزود: چند ولسوالی نورستان به دست طالبان سقوط کرده و تعدادی از ولسوالی‌های این ولایت در حال سقوط قرار دارد.
به گفته وی، حملات راکتی نظامیان پاکستانی از مشکلات دیگریست که دامن گیر مردم این ولایت شده و دولت از مجرای نظامی و دیپلماتیک از طریق مراجع بین المللی کاری انجام نداده است.
به گفته آنان، مهاجرین پاکستانی در خانه‌های ساکنان برخی قریه‌های نورستان که از ترس حملات راکتی نظامیان پاکستان مجبور به کوچ شده اند، جابجا شده اند و معلوم نیست که آنان واقعاً مهاجر هستند یا عمال نظامیان پاکستانی در مناطق سرحدی افغانستان اند.
نماینده‎گان مردم نورستان از دولت افغانستان خواستند که عملیاتی نظامی را به منظور پاکسازی ولایت نورستان از وجود طالبان اجرا کرده و نیروهای نظامی بیشتری در این ولایت با تجهیزات پیشرفته مستقر سازد و هم مهاجرین پاکستانی را شناسایی و تفکیک کند.
با این وجود، صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله روز یکشنبه در مورد نورستان گفت: نورستان ولایت صعب‌العبور است و امکانات نظامی در این ولایت از طریق هوا فرستاده می‌شود.
آقای صدیقی تاکید کرد که حرکات مخالفین در نورستان تحت کنترل است و مخالفین به هیچ صورتی توان سقوط دادن این ولایت را ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.