معرفِ ازدواجِ شما چه کسی است؟

گزارشگر:12 سنبله 1393 - ۱۱ سنبله ۱۳۹۳

mnandegar-3تا یکی دو دهه قبل، آدم‌ها سعی می‌کردند از محدودۀ کوچه و شهرشان دورتر نروند. به همین دلیل به خواستگاریِ آشنایان و اقوام‌شان می‌رفتند و کسانی را برای زنده‌گیِ آینده انتخاب می‌کردند که تا حدودی آن‌ها را می‌شناختند یا از طریق واسطه هایی می‌توانستند در موردشان اطلاعاتی کسب کنند.
اما این روزها، در جامعه‌یی با ‌شهرهای کلان که دیگر امکان آشنایی‌های قبلی در آن‌ها وجود ندارد، اوضاع کمی متفاوت شده. در چنین جامعه‌یی قدم برداشتن برای ازدواج، نیازمند پیش‌زمینه و فراهم کردنِ مقدماتِ یک آشناییِ قبلی است. معرفی، یکی دیگر از روش‌های آشنایی است که مزایا و معایبی دارد.
در این روش ما اصلاً نباید به معرف توجه کنیم. مثلاً میان معرفی استاد دانشگاه‌مان یا دکان‌دارِ سر کوچۀمان نباید برتری قایل شویم، بلکه باید به خود شخصی که معرفی شده، توجه کنیم و در این مورد خودمان و خانوادۀمان به‌طور مستقل تصمیم بگیریم. متأسفانه در جامعۀ ما اغلب افراد تحت تأثیر معرف قرار می‌گیرند، درحالی که برای داشتن ازدواجی موفق، خود ما باید همه‌چیز را بررسی کنیم و تصمیم بگیریم.

واسطۀ خوب چه کسی است؟
یک واسطه خوب و مطمین باید متدین، عاقل، فهیم، دل‌سوز و خیرخواه باشد، معیارهای اصلی و حقیقی ازدواج را بشناسد، نقاط ضعف و قوتِ دو طرف را بداند، کاملاً با خلقیات، روحیات، فرهنگ و مذهبِ خانواده‌ها آشنا باشد و بسیار سنجیده و عاقلانه طرفین را آگاه سازد.
فرد واسطه بر اساس تفکر، فرهنگ و ویژه‌گی‌های مذهبیِ خود دو نفر را به هم معرفی می‌کند و ممکن است طرفین را به‌درستی نشناخته باشد، بنابراین نمی‌تواند تضمین‌کنندۀ موفقیت در ازدواج باشد. در واقع بعد از معرفی، این شما هستید که باید تحقیق را شروع کنید، یک‌دیگر را محک بزنید و بشناسید و طرف مقابل را با اعتقادات و روحیاتِ خود بسنجید و در نهایت تصمیم بگیرید.
واسطه‌ها چند گروه اند. عده‌یی خیرخواه و آگاه‌اند. پس می‌توان به آن‌ها اطمینان کرد. عده‌یی خیرخواه اما ناآگاه‌اند. اعتماد به این افراد خسارت‌بار و موجب پشیمانی است. عده‌یی درست مثل بنگاه املاک عمل می‌کنند. یعنی همه تلاش‌شان در پی تحقق معامله و رسیدن به سود و منفعت مالی است. این‌ها هم خطرناک‌اند. گروه دیگر سوءنیت دارند یعنی با حیله و دغل سعی می‌کنند به اهداف و منافع شومِ خود برسند. این گروه سرشار از بخل، کینه و حسد بوده و هدف اصلی آنان، نابودی خانواده‌هاست. این دسته به‌شدت غیرقابل اعتماد بوده و باید از آن‌ها ترسید.
در نهایت می‌توان گفت که انتخاب یک معرفِ امین و خیرخواه، خود نیز به اندازۀ انتخابِ یک همسر مناسب سخت است.

چه کسانی معرف‌های خوبی نیستند؟
معرفی همسالان به همسالان در گروه‌های گروه‌های دوستی هم از دیگر شیوه‌های معرفی است اما در این فضای معرفی، ممکن است آسیب‌هایی اتفاق بیفتد. وقتی همسالان کسی را به هم معرفی می‌کنند، معمولاً تحت تاثیر فضایی عاطفی هستند و ممکن است به انگیزۀ شخصی این کار را انجام دهند.
کلاً در فضای معرفی بهتر است معرف‌ها در سنین بالایی باشند، خودشان ازدواج کرده باشند و تجربۀ زنده‌گی مشترک را داشته باشند. در صورتی که افرادِ در سنین پایین‌تر، معمولاً بدون تجربه و تحت تأثیر احساسات این کار را انجام می‌دهند.
معرفی، یکی از اتفاقات خوب است که در جامعه روی می‌دهد و اگر وجود نداشته باشد، آمار ازدواج در جامعه کاهش می‌یابد؛ اما باید توجه داشت که خانواده‌ها نباید در تصمیم‌گیری فرد به ازدواج با کسی که معرفی شده اصرار ورزند، زیرا در نهایت خود او باید تصمیم‌گیرنده باشد.
منبع: بیتوته

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.