نیویارک تایمز: عبدالله و احمدزی به معامله نزدیک شده‌اند

گزارشگر:16 سنبله 1393 - ۱۵ سنبله ۱۳۹۳

روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی را در رابطه با انتخابات افغانستان به رشته تحریر در آورده و عنوان داشته است که دیگر زمان اعلام نتایج این انتخابات فرا رسیده است.
مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، چندین هفته را برای بررسی آرای دور دوم انتخابات افغانستان سپری کردند و انتظار می‌رود در چند روز آینده، برنده انتخابات اعلام شود.mnandegar-3
اگر ۲ کاندیدا روی ایجاد حکومت وحدت ملی، معامله نکنند، شاید خشونت‌ها در افغانستان افزایش یابد و به این ترتیب، خطری را برای نیروهای امریکایی در افغانستان ایجاد کند.
دریچه‌های فرصت برای ایجاد حکومت وحدت ملی، خیلی کاهش یافته و به مرحله خطرناک رسیده است، اگر حکومت ساخته نشود، رییس‌جمهور امریکا شاید از طرح خود که براساس آن نیروهای این کشور پس از سال ۲۰۱۴ در افغانستان باقی می‌مانند، نیز صرف‌نظر کند.
در چنین وضعیتی، جامعه بین‌المللی کمک‌های خود به افغانستان را متوقف خواهد ساخت.
عبدالله عبدالله به این خاطر با اعلام نتایج انتخابات مخالفت می‌کند که به احتمال زیاد، اشرف‌غنی احمدزی برنده اعلام خواهد شد.
بررسی آرا نشان داد که تقلب‌ها حتی در مقایسه با معیارهای افغانی هم حیران کننده است؛ به همین خاطر شاید عبدالله عبدالله و اعضای تیم وی، نتیجه انتخابات را که در آن تقلب شده باشد، نپذیرند.
اما آن‌ها باید بدانند که اگر بر موضع خیلی شدید خود پافشاری کنند، زیان‌هایی را متحمل خواهند شد، به این معنی که طالبان مسلح برای باز پس‌گیری مناطق شهری تلاش جدی خواهند کرد و افغانستان در وضعیت مبهم و نامعلوم فعلی، با اقتصاد شکسته روبرو خواهد شد.
یک مقام ارشد امریکایی می‌گوید: اشرف‌غنی احمدزی و عبدالله عبدالله به صورت رسمی به معامله ایجاد حکومت وحدت ملی نزدیک شده‌اند، اما اختلاف‌ها روی صلاحیت‌های رییس شورای اجرایی حل نشده است.
هر ۲ کاندیدا در نامه‌های خود که برای سران ناتو در اجلاس ولز فرستاده‌اند، به ایجاد حکومت وحدت ملی متعهد شده و شرکت و رأی‌دهی مردم افغانستان را ستایش کرده‌اند.
این پیام‌ها نشان می‌دهد که هر دو کاندیدا، ادامه حمایت جامعه بین‌المللی را برای کشور جنگ‌زده‌شان مهم و لازم می‌دانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.