استراتژی دو دوره ریاست‎جمهوری کرزی: تـفرقه ‌بینـداز و حکـومت کـن!

گزارشگر:5 میزان 1393 - ۰۴ میزان ۱۳۹۳

mnandegar-3حامد کرزی اندکی پس از مداخلۀ امریکا در افغانستان مدت سیزده سال گذشته این کشور را رهبری کرد. او طبق قانون افغانستان نمی‌توانست در انتخابات اخیر ریاست جمهوری برای دورۀ سوم خود را نامزد سازد. برخی‌ها نگرانی داشتند که شاید او پس از کنارگیری از قدرت هم نفوذ خود در سیاست افغانستان را حفظ کند، ولی او گفته است که پس از کناره‌گیری از ریاست جمهوری در قصری که برای وی در ساحۀ ارگ ساخته شد به سر نمی‌برد و در یک منزل عادی در شهر کابل زنده‌گی اختیار خواهد کرد.
پس از سرنگونی رژیم طالبان زنده‌گی افغان‌ها در سیزده سال گذشته چه تغییرات داشته است.
رییس جمهور کرزی پس از سیزده سال در قدرت یک میراث ضد و نقیض از خود بجا می‌گذارد.
افغانستان پس از فروپاشی رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ تنها یک رهبر حامد کرزی را شناخته است.
او پس از سپری کردن دو دورۀ جنجالی و متلاطم در قدرت اولین زعیم این کشور است که زمامداری را به طور مسالمت‌آمیز رها می‌کند. رادیو آزادی از افراد نخبۀ اقشار مختلف افغانستان پرسیده است تا نظر شخصی خود را دربارۀ میراث رییس‌جمهور کرزی بیان کنند.
امرالله صالح ، رییس سابق ریاست امنیت ملی افغانستان و یکی از منتقدان معروف حامد کرزی می‌گوید:
«از رییس‌جمهور کرزی سه مرحلۀ مختلف به یادگار می‌ماند. او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ به عنوان یک قهرمان شناخته می‌شود. از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ به عنوان یک سیاستمدار زیرکی که در صدد تحکیم پایه‌های قدرت خود بود و نقش تفرقه‌بینداز و حکومت کن را به پیش گرفت و با استفاده از منابع دولتی، مشروعیت خود و حمایت جامعۀ جهانی یک هالۀ به دور خود ایجاد کرد.»
امرالله صالح رییس پیشین استخبارات افغانستان به این باور است که حامد کرزی در سال‌های اخیر اقتدار خود نقش خود را به رهبر یک گروه در کشور محدود ساخت و به جای این‌که برای یک انتقال آبرومند قدرت سعی‌کند به منافع باریک قومی بیشتر تمرکز نمود.
نادر نادری، فعال حقوق بشر و رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان نیز به این باور است که حامد کرزی یک میراث مخلوط از اقتدار خود به جا می‌گذارد. او می‌گوید هرچند برخی‌ها یک تصویر تیره از آینده پیشی بینی می‌کنند ولی فضای عدم اطمینان که پس از انتخابات دور دوم ریاست جمهوری ایجاد شد قابل پیش بینی بود.
نادر نادری می گوید:چیزیکه از ایام اقتدار حامد کرزی ممنون آن خواهم بود این است که علی رغم فعالیت‌های مهم ودشواری که من طی سال‌ها انجام دادم در واقعیت هرگز به عواقب فزیکی مستقیم از سوی رییس‌جمهور مواجه نشدم. البته اشخاص نزدیک به او، مقامات بسیار ارشد دور و بر او باعث نگرانی می‌شدند. آن‌ها مرا تهدید می‌کردند . ولی در کل، فضای که ایجاد شد، زمینه انتقاد از حکومت برای افراد را مهیا ساخت. البته چالش‌های وجود داشت. تجربۀ شخصی من مخلوط بود.»
نادری نادری به این باوراست که افغانستان با انتقال مسالمت‌آمیز قدرت گام‌های استوار وتدریجی خود را به سوی نهادینه ساختن نظام حاکمیت قانون برمی دارد.
رویا محبوب مدیر عامل شرکت انکشاف نرم افزار سیتادیل در هرات از جملۀ معدود زنان کارآفرین در افغانستان است. این شرکت خدمات خود را به موسسات دولتی وغیردولتی تقدیم می‌کند واکثریت کارکنان آن زنان اند. خانم محبوب سال گذشته از سوی مجلۀ تایم یکی از صد شخصیت پرنفوذ جهان معرفی شد. او به این باور است که حامد کرزی یک میراث مثبت از خود به جا می گذارد.
وی می گوید: «رییس‌جمهور کرزی یک یادگار مثبت از خود به جا می‌گذارد. به فکر من او پدر مردم سالاری است. او اولین رهبر این کشور است که قدرت را به جانشین خود می‌سپارد، ولی بازهم او می‌توانست کارهای بهتر انجام دهد. افغانستان در دوازده سال گذشته در مرکز توجه چندین کشور جهان قرار داشت، ولی متاسفانه ما نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. ما باید جوانب مثبت را نادیده نگیریم، ولی امکانات دست آوردهای به مراتب بهتر وجود داشت. شاید پنج مرتبه بهتر. اگر او پلان‌ها و تیم بهتر میداشت ما شاید امروز یک افغانستان متفاوت می‌داشتیم.»
خانم محبوب می‌افزاید که رییس‌جمهور کرزی تنش‌های قومی را کاهش داد و همۀ اقوام را دریک ملت جمع کرد. او می‌گوید که حامد کرزی یک سطح از مردم‌سالاری و آزادی بیان را مروج ساخت که نظیر آن قبلاً در افغانستان دیده نشده بود و در عرصه‌های تعلیم، خدمات صحی ، و آزادی رسانه‌ها دست‌آوردهای دارد.
خانم رویاء محبوب به این باوراست که افغانستان به سوی یک آیندۀ روشن درحرکت است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.