اهمیت سفر اردوغان به کابل

گزارشگر:27 میزان 1393 - ۲۶ میزان ۱۳۹۳

رییس‌جمهوری ترکیه روز گذشته در رأس یک هیأت بلندپایه برای سفری یک روزه وارد کابل گردید و از او در کابل با استقبال گرم پذیرایی شد.
اشرف غنی احمدزی، رییس‌جمهوری تازۀ افغانستان از رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه و هیأت همراهش، در کاخ ریاست جمهوری استقبال کرد.
اردوغان در این سفر با اشرف‎غنی احمدزی رییس‎جمهوری کشور و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی دیدار و گفت‎وگو کرد.
در بیش از پنج دهۀ گذشته، اردوغان نخستین رییس‌جمهوری ترکیه است که به افغانستان سفر می‌کند و به این دلیل و همچنین برنامه‌یی‌که برای سفر وی در نظر گرفته شده، این سفر با اهمیت خوانده شده است.
در این سفر آقای اردوغان توافقنامۀ استراتژیک میان دو کشور را با اشرف‌غنی احمدزی امضا کرد.
سفر رجب طیب اردوغان رییس‎جمهوری ترکیه به کابل از چند جهت حایز اهمیت است. ترکیه روابط فرهنگی و سیاسیِ تاریخی با افغانستان دارد. این کشور در بیش از یک قرن گذشته مناسبات گسترده و وسیعی با کابل داشته است.
به‌دلیل همین مناسبات تاریخی و فرهنگی، نقش ترکیه در راستای صلح، ثبات و آرامش افغانستان با اهمیت و برجسته است.
از سوی دیگر، ترکیه یکی از کشورهای تأثیرگذار در منطقه به شمار می‎رود و این کشور می‎تواند در سطح بین‎المللی برای صلح و بازسازی افغانستان، نقش سازنده و اثرگذاری را ایفا کند.
همچنین، ترکیه از متحدان استراتژیک پاکستان در منطقه است. کشوری‌که حامی اصلی گروه‏‎های دهشت‎افگن و مخالفان مسلح دولت افغانستان شمرده می‏‎شود. تروریستان در این کشور آموزش می‎بینند؛ تجهیز می‎شوند و سپس برای اعمال دهشت‎افگنانه به افغانستان فرستاده می‎شوند. ترکیه از چند سال به این سو در تلاش بهبود روابط بین افغانستان و پاکستان بوده و تا حال چند دور مذاکرات سه جانبه بین رهبران سه کشور در انقره برگزار شده است. ترکیه با استفاده از روابط تاریخی‌یی‌که با افغانستان و روابط استراتژیکی که با پاکستان دارد، خواسته است میان این دو کشور میان‏جیگری کند.
چند دوره مذاکرات سه جانبه در انقره تا اکنون هیچ‌گونه نتیجۀ مثبتی در پی نداشته است. پاکستان در این مذاکرات تعهد کرده بود که زمینۀ گفت‏وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان را فراهم می‎کند؛ اما پس از چندسال، اسلام‎آباد کوچکترین گامی در این راستا بر نداشت.
دولت افغانستان باور دارد که اسلام‎آباد می‏تواند طالبان را وادار به مذاکره و صلح و گفت‎وگو کند.
به حتم، حالا رهبری حکومت افغانستان در گفت‎وگوهای‌شان با آقای اردوغان، یک بار دیگر خواستار همکاری این کشور در زمینۀ متقاعدسازی پاکستان برای قطع کمک‌هایش به مخالفان مسلح دولت شده است. درخواستی که اگر ترکیه خواسته باشد در این زمینه می‎تواند نقش سازنده و قابل محاسبه‎یی را ایفا کند.
نفس سفر اردوغان به کابل و امضای پیمان راهبردی با افغانستان، برای اسلام‎آباد متحد استراتژیک انقره، نگران‌کننده و غیرقابل تحمل است. زیرا، امضای پیمان استراتژیک میان کابل و انقره صفحۀ تازه‎یی را در مناسباتِ میان دو کشور باز می‎کند. صفحه‌یی که بیشترین سود را از آن کابل خواهد برد. پاکستان به هیچ وجه خواستار نزدیک شدن افغانستان با کشورهای موثر منطقه نیست. این کشور تمامی تلاش خود را در چند دهۀ گذشته به کار بسته تا افغانستان به حیث یک کشور منزوی و وابسته در منطقه باقی بماند.
با امضای پیمان راهبردی، سطح مناسبات اقتصادی و سیاسی میان دو کشور بالا می‎رود و ترکیه متعهد به ادامۀ کمک‎هایش در زمینۀ آموزش و پرورش و بازسازی افغانستان می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.