نظامیان برای انتقال زخمی‌ها با مشکل رو به رو اند

گزارشگر:17 عقرب 1393 - ۱۶ عقرب ۱۳۹۳

mnandegar-3آژانس خبرگزاری رویترز گزارش داده است، از زمانی‌که نیروهای امنیتی افغانستان مسوولیت‌های بیشتر امنیتی را به عهده گرفته اند و قوای خارجی بسیاری مناطق را ترک کرده اند، این نظامیان در بخش انتقال زخمی‌ها در ساحات جنگ با مشکل رو به رو شده اند.
یک پولیس به نام عمرگل در یک منطقۀ دور افتاده ولسوالی نا آرام سنگین ولایت هلمند سرگرم اجرای وظیفه بود که مخالفان مسلح بر پوسته آنها حمله کردند.
این حادثه در یک شب گرم تابستان در اواسط ماه سپتمبر رُخ‌داد.
درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح در تمام تابستان در این ولایت جنوبی ادامه داشت.
عمرگل قصه می‌کند که نزدیک‌های بامداد بود که زخم برداشت اما به گفته او به علت دوازده ساعت انتظار خون زیاد ضایع کرد.
او انتظار داشت که پس از ختم درگیری همکارانش برای تداوی او دست به کار شوند اما بالاخره یک تن که از همقطاران او برای نجات وی شتافت و سپس عمرگل ذریعه امبولانس به شفاخانه ایمرجنسی انتقال داده شد.
این پولیس پس از سپری کردن دو هفته در شفاخانه گفت که اگر این شفاخانه نمی بود، او جانش را از دست می داد.
آژانس خبری رویترز می‌نویسد، در حالی‌که قرار است ماموریت جنگی آیساف ماه آینده به پایان برسد، نیروی ۳۵۰ هزار نفری افغانستان مسوولیت‌های جنگ بر ضد طالبان مسلح را به پیش می برند.
در گزارش این خبرگزاری آمده است که تعداد زخمیان پولیس و عساکر افغانستان افزایش یافته است.
رویترز به این مورد نیز اشاره کرده است که به زخمی‌های قوای امنیتی افغان دوای که از کیفیت پایین برخوردار است داده می‌شود زیرا کلینیک‌های دور افتاده در خطوط اول جنگ به موقع اکمال نمی‌شوند.
فیض الله محمدی که از ده سال به این‌سو به حیث داکتر جراح در شفاخانه ایمرجنسی در شهر لشکرگاه کار می‌کند گفته است که حکومت افغانستان توانایی عرضه خدمات با کیفیت صحی به پولیس و اردو را ندارد.
رویترز می‌نویسد که از ماه مارچ پارسال تا ماه مارچ امسال ۱۴۰۰ سرباز افغان کشته شده اند.
به اساس گزارش این خبرگزاری، ۹۵۰ عسکر افغان از ماه مارچ الی ماه سپتمبر سال جاری جان باخته اند.
در این گزارش آمده است که تلفات پولیس در افغانستان افزایش را نشان می‌دهد.
به اساس ارقام وزارت داخله این کشور، در پنج ماه اول امسال شمسی بیش از ۲۲۰۰ پولیس به شمول پولیس محلی کشته شده اند در حالیکه در جریان هفت ماه اول سال گذشته ۱۶۸۰ پولیس کشته شده بودند.
آژانس رویترز علت افزایش تلفات در میان نیروهای افغان را کمبود خدمات اساسی پزشکی می داند.
در همین حال برید جنرال دیوید کلاسر معاون گروه مشورتی آیساف در وزارت داخله گفته است:»خون نظامیان افغان ضایع می‌شود، کسی به آنها کمک طبی نمی کند، به گونه لازم از جریان خون جلوگیری نمی‌شود.»
از سوی دیگر دگروال دیوید ریستیت یک مشاور صحی آیساف گفته است، آیا با خروج ما وضعیت بهتر خواهد شد؟ خودش پاسخ داده است که نخیر!
اما جنرال ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رویترز گفته است که حکومت این کشور آمادۀ عرضه خدمات صحی به نظامیان اش است.
وی افزوده است که کار های شان را ظرف هژده ماه گذشته به گونه مستقل به پیش برده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.