احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





داکتر عبدالله در جلسۀ شورای وزیران: عاملان حمله بر فرماندهی پولیس کابل دستگیر و محاکمه شوند

گزارشگر:20 عقرب 1393 - ۱۹ عقرب ۱۳۹۳

روز گذشته ۱۹ عقربِ ۱۳۹۳ جلسۀ نوبتیِ شورای وزیران در کاخ شورای وزیران تحت ریاستِ محترم دکتور عبدالله عبدالله رییس اجراییۀ جمهوری اسلامی افغانستان برگزار گردید.
رییس اجراییۀ جمهوری اسلامی افغانستان صحبت‌های خویش را با یادآوری حملۀ تروریستی روز قبل در فرماندهی پولیس کابل که باعث شهادت سمونوال محمدیاسین رییس دفتر فرمانده امنیۀ کابل گردید، آغاز نمود. mnandegar-3رییس اجراییه با ابراز همدردی با خانوادۀ این شهید، این حمله و حملاتِ تروریستی اخیر در کشور را محکوم نمود و از نیروهای امنیتی و عدلی کشور خواست تا عاملینِ این حملات را دستگیر و محاکمه کنند.
رییس اجراییه در ادامۀ صحبت‌هایش به وزارت امور خارجۀ کشور هدایت داد تا طرزالعمل جدید ویزه را به‌صورت گسترده برای آگاهی عامه در دسترس سفارت‌خانه‌ها و قنسولگری‌های کشور قرار دهد. رییس اجراییه همچنان به وزارت امور مالیه هدایت داد گزارش جامعی در مورد درآمد کشور ارایه کند.
رییس اجراییه برنامۀ کاری شورای وزیران را مطرح و از وضعیت امنیتی کشور، پی‌گیری ثبات قیم مواد سوختی در ایام زمستان، گزارش شرکت برشنا در مورد تأمین برق در ایام زمستان، توظیف و ترکیب کمیسیون برگزاری امتحانات کانکور، بحث روی نهادهای همکار و مشاوران وزارت‌خانه‌ها و موثریت این‌ها در بهبود کار وزارت‌خانه‌ها و ارایۀ راه‌حل مناسب برای مالیات اصناف به عنوان مطالب مورد بحث در این نشست نام برد.
سرپرست وزارت امور داخلۀ کشور نیز گزارش مفصلی از چه‌گونه‌گی عملیات انتحاری در فرماندهی پولیس کابل ارایه نموده گفت: این وزارت تحقیقات جدی را دربارۀ عملیات انتحاری در قومندانی امنیه آغاز نموده و گزارش خویش را در اسرع وقت به شورای وزیران تقدیم می‌کند.
سرپرست وزارت امور داخله در صحبت‌هایش در مورد وضعیت امنیتی کشور افزود: حملات جبهه‌یی و رو در روی دشمن کاهش یافته و تلفات نیروهای پولیس کم شده است. وضع امنیتی در حوزۀ جنوب غرب و فراه بهبود یافته، ولی تلاش‌های دشمن برای مختل ساختن وضع امنیتی در شرق کشور افزایش یافته است.
سرپرست وزارت امور داخله در ادامۀ صحبت‌هایش گفت: با تشکیل حکومت وحدت ملی همکاری و هماهنگی نیروهای بین‌المللی با قوای مسلح افغانستان و همچنان نیروهای مسلح پاکستان افزایش یافته و فشار بالای دشمن بیشتر گردیده است.
ستر جنرال بسم‌الله محمدی سرپرست وزارت دفاع ملی نیز در گزارش خود با تأیید گزارش وزارت امور داخله از بهبود وضع امنیتی سخن گفت و علاوه نمود: حملات تهاجمی دشمن کاهش یافته و دشمن بیشتر به حملات تروریستی و استفاده از بمب‌های مقناطیسی روی آورده است. سرپرست وزارت دفاع ملی از آغاز حملات پیش‌گیرانۀ نیروهای کماندو و عملیات نیروهای خاص در برخی از ولایت‌های کشور و همکاری‌های بیشتر میان قوای مسلح افغانستان و نیروهای ناتو بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی گزارش داد و این عملیات‌ها را موفقانه ارزیابی نمود.
سپس معاون اول ریاست اجراییه دربارۀ ثبات قیم مواد سوختی در ایام زمستان در کابل به شورای وزیران گزارش داد و از اقدامات ارگان‌های مختلف در فراهم‌آوری مواد سوخت کافی برای شهروندان در ایام زمستان خبر داد. معاون اول ریاست اجراییه افزود: چوب، ذغال‌سنگ و تیل به اندازۀ کافی وجود دارد و نگرانی‌یی از کمبود این مواد وجود ندارد، ولی در مورد کمبود گاز در زمستان نگرانی‌هایی وجود دارد. معاون اول در ادامۀ صحبت‌هایش از اقدامات تازه برای پیشگیری از این مشکل توضیح داد.
معاون شهرداری کابل در بخش خدمات آقای خوژمن علومی در گزارشش دربارۀ مشکل برق و مواد سوخت در مکروریان گفت: مشکل برق مکروریان طبق وعدۀ ریاست برشنا حل می‌گردد ولی مشکل مرکز گرمی مکروریان‌ها هنوز باقیست و ساکنان مکروریان‌ها هنوز مصارف خویش را از بابت سال‌های قبل نپرداخته‌اند. رییس اجراییه هدایت داد که برای تهیۀ مواد سوخت برای مکروریان‌ها جلسۀ عاجلی به اشتراک وزارت اقتصاد، تجارت و مالیه تحت ریاست معاون اول اجراییه برگزار شود و گزارش آن به ریاست اجراییه تقدیم گردد.
سپس طبق برنامه رییس شرکت برشنا گزارش مفصلی از وضعیت کنونی انرژی برق در کشور برای شورای وزیران ارایه و طرح این ریاست را برای تقلیل قطع برق و یافتن راه‌حل درازمدت برای این مشکل به شورای وزیران ارایه نمود. شورای وزیران تصمیم گرفت مشکل کمبود برق مورد بحث و ارزیابی کارشناسانه قرار گیرد و راه حل نهایی برای تقلیل و رفع مشکل قطع برق در کابل در ایام زمستان به این شورا برای اتخاذ تصمیم نهایی تقدیم گردد.
رییس شرکت برشنا همچنان به شورای وزیران خبرداد که کار اعمار بند برق توبچی در ولایت بامیان عنقریب از طرف این شرکت شروع می‌گردد.
همچنان رییس اجراییه از تشکیل کمیسیون برگزاری امتحانات کانکور به اشتراک نماینده‌گان فوق‌العادۀ وزارت‌های معارف، امور داخله، دفاع ملی، امنیت ملی، وزارت مالیه، وزارت تکنالوژی معلوماتی و مخابرات، ارگان های محل، وزارت ارشاد، حج و اوقاف و اطلاعات و فرهنگ تحت رهبری وزارت تحصیلات عالی خبر داد که مورد تأیید شورای وزیران قرار گرفت. رییس اجراییه هدایت داد که کمیسیون به صورت منظم جلساتِ خویش را برگزار و گزارش کاری خویش را به شورای وزیران ارایه کند.
رییس اجراییۀ جمهوری اسلامی افغانستان در مورد فهرست مشاوران وزارت خانه‌ها، به دلیل ناقص بودن معلومات، به وزارت‌های مختلف هدایت داد که طبق فورم‌هایی که از طرف دارالانشای شورای وزیران تهیه گردیده، معلومات لازم را به دارالانشای شورای وزیران ارایه نمایند تا در جلسۀ بعدی شورای وزیران در این مورد بحث شود.
.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.