نخستین سفر غنی به پاکستان و نیاز رویۀ متفاوت

گزارشگر:هارون مجیدی/ 24 عقرب 1393 - ۲۳ عقرب ۱۳۹۳

شماری از اعضای مجلس و فعالان مدنی، سفر رییس‌جمهور غنی به پاکستان را با اهمیت خوانده می‌گویند تا زمانی‌که افغانستان با یک رویۀ متفاوت با پاکستان برخورد نکند، این این سفرها بی‌نتیجه پایان میابند.
آنان هم‌چنان می‌گویند که حکومت وحدت ملی، از پشتوانۀ وسیع مردم برخوردار است و رهبران این حکومت می‌توانند با قدرت با طرف‌های دخیل در افغانستان وارد گفت‌وگو شوند.mnandegar-3
محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان برای دیدار با مقامات پاکستانی، در رأس یک هیات عالی‌رتبه دولتی دیروز وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد.
دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری، با نشر خبرنامه‌یی نوشته‌است که این سفر بنابه دعوت نواز شریف، صدراعظم پاکستان، انجام شده است.
رییس‌جمهوری افغانستان دو هفته پیش به چین سفر کرد و یکی از خواسته‌های او از دولت چین کمک آن کشور به روند صلح در افغانستان بود؛ خواستی که برای اولین‌بار با استقبال روشن دولت چین مواجه شد.
پیش از این، جنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان به افغانستان سفر کرد؛ او گفت که کشورش می‌خواهد فصل جدیدی از دوستی را با افغانستان باز کند و از آقای غنی خواست که به پاکستان سفر کند و بعد از آن رییس استخبارات ارتش پاکستان نیز وراد این کشور شده و با اشرف غنی احمدزی دیدار داشته است. سفر های پیهم مقام های پاکستانی و دعوت نخست وزیر پاکستان این سفر را سامان داده است.
اما این سفر چه دست‌آوردی برای افغانستان دارد؟
داکتر عبدالقیوم سجادی عضو مجلس نماینده‌گان در این خصصوص به روزنامۀ ماندگار ضمن این که پاکستان را یکی از محورهای بسیار حساس و چالش برانگیز در روابط خارجی افغانستان می‌داند، می‌گوید: با توجه به مشکلات نا امنی و تروریزم که در افغانستان وجود دارد، پاکستان در این زمینه نقش جدی دارد و ادامۀ جنگ و نا امنی در افغانستان پیوند مستقیم با سیاست‌های پاکستان دارد.
آقای سجادی می‌گوید:
«سفر رییس جمهور به پاکستان به این معنا است که از- منظر دولت‌مردان کابل، تا زمانی که پاکستان همکاری جدی و صادقانه در قسمت مبارزه با تروریزم و آوردن امنیت در کشور نداشته باشد، دست‌یابی به این هدف سخت و دشوار خواهد بود.»
این عضو مجلس تأکید می‌کند: «تاکنون علی‌رغم سفرهای مکرر رییس جمهور پیشین افغانستان به پاکستان، کدام دست‌آوردی در ارتباط به جلب نظر مساعد و همکاری پاکستان در امر مبارزه با تروریزم به وجود نیامده است. اما او ابراز امیدواری کرد که با توجه به تغییراتی که در منطقه و افغانستان به میان آمده است، انتظار می‌رود تا دستگاه دیپلماسی افغانستان با در پیش گرفتن رویه متفاوت از گذشته، قدم‌هایی را بردارد تا پاکستان را وادار کند که در قبال افغانستان جهت خود را تغییر داده و اعتماد میان هر دو کشور را بیشتر گرداند.»
آقای سجادی تصریح کرد: در این راستا دولت افغانستان، ابزارهایی را که در دست دارد باید استفاده کند؛ این ابزارها، اعمال فشار از راه‌های دیپلماسی از طریق کشورهای دوست و همکار با افغانستان و جامعۀ جهانی و ابزارهای اقتصادی‌ دنیا است که می‌توانند پاکستان را ترغیب به همکاری کنند.
داکتر سجادی هم‌چنان می‌گوید: داشتنِ دیدگاه واحد و منظم از طرف حکومت افغانستان که از پشتوانۀ افکار عمومی و همه حلقات سیاسی داخلی برخوردار باشد، شرط اول موفقیت در ارتباط با تعاملات با پاکستان می‌باشد.
در عین حال، نقیب‌الله فایق عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید: «این سفر در زمانی صورت می‌گیرد که هم حکومت پاکستان قدرت‌مند می‌شود و شورش‌های داخلی را آرام می‌سازد و می‌تواند از تمام مردمش نماینده‌گی کند و از جانب دیگر حکومت وحدت ملی در افغانستان نیز رهبری جدید را دارد که نسبت به دورۀ پیش تفاوت دارد.»
آقای فایق تأکید می‌کند: به‌خاطر همکاری پاکستان در امر مبارزه با تروریزم و آوردن صلح در کشور، تمام تلاش‌هایی که از نظر دیپلماتیک نیاز بود انجام شده و خوشبین هستم که پاکستان این بار همکاری صادقانه داشته باشد.
این عضو مجلس نماینده‌گان تصریح می‌کند: پاکستان پیش از این جلوگیری از گسترش نفوذ هند و مسایل مرزی را پیش‌شرط می‌گذاشت. اما به باور این عضو مجلس، این بار پیش‌شرطی وجود نخواهد داشت و اگر بازهم این پیش شرط‌ها مطرح شود، حکومت افغانستان نمی‌تواند آن را قبول کند.
این عضو مجلس باور دارد که خط دیورند به تاریخ پیوسته است و مطرح کردن این مسأله پاکستان را نسبت به افغانستان بی‌باور خواهد ساخت و اگر حکومت افغانستان روی آن بحث نکند، آرزومندی بیشتر برای همکاری وجود دارد.
هم‌چنان، میراحمد جوینده فعال مدنی و عضو پیشین مجلس نماینده‌گان می‌گوید: فکر می‌کنم بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان، برداشت پاکستانی‌ها در ارتباط به افغانستان هم تغییر کرده است.
آقای جوینده می‌افزاید: آرزو دارم که نخستین سفر رییس‌جمهور ادامۀ «سفرهای طفلانۀ» آقای کرزی نباشد و دولت وحدت ملی با طرح‌ها و برنامه‌های لازم بتواند پاکستانی‌ها را قناعت دهد.
او تأکید می‌کند: رییس جمهور باید شواهد و اسنادی‌ که در دست دارد را بر سر میز پاکستان بگذارد و نوع نگرش پاکستان را تغییر دهد.
گفتنی است که این سفر دو روز به طول می‌انجامد و آقای غنی با ممنون حسین رییس جمهوری، نواز شریف نخست وزیر و سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر و شماری از رهبران احزاب سیاسی پاکستان دیدار و گفت‌و گو خواهد کرد.
در این خبرنامه آمده است که گسترش و تحکیم روابط و همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های مختلف از موضوعات اصلی گفت‌و گوهای دوطرف است.
آقای غنی در این سفر با شماری از بازرگانان افغانستانی و پاکستانی و همچنین اعضای گروه دوستی پارلمانی افغانستان- پاکستان نیز دیدار و گفت‌و گو خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.