پارلمان به دولت افغانستان: در برابر اظهارات مولانا فضل‎الرحمان سکوت نکنید

گزارشگر:25 عقرب 1393 - ۲۴ عقرب ۱۳۹۳

mnandegar-3مجلس نماینده‎گان اظهارات اخیر مولانا فضل‌الرحمان رهبر طالبان پاکستانی در قبال افغانستان را مداخله‌جویانه خوانده و آن را به شدت محکوم کرد.
مولوی فضل الله، روز جمعه همزمان با سفر رییس‌جمهور اشرف غنی به پاکستان اعلام کرد که خارجی‌ها هنوز هم در افغانستان حضور دارند و جنگ بر علیه آنان روا و برحق است.
نماینده‎گان مجلس این گفته‌ها را مداخله در امور افغانستان عنوان کردند.
صدیق احمد عثمانی معاون اول مجلس گفت: « اظهارات مولانا فضل الرحمان در خصوص ادامۀ جنگ در افغانستان مداخله مستقیم در امور داخلی افغانستان است و ما این گفته‌ها را شدیدا محکوم می‌کنیم».
او بیان داشت: وزارت خارجه باید رسماً در این مورد عکس العمل شدید خود را در قبال این گفته‌ها ابراز کند.
ذکریا سودا دیگر عضو مجلس نیز اظهارات فضل الرحمان را صدمه بر استقلالیت افغانستان خواند.
آقای سودا افزود: « این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که رییس‌جمهور اشرف غنی در اسلام آباد به سر می‌برد و مولانا با چنین اظهاراتی می‌خواهد استقلالیت افغانستان را زیرسوال ببرد؛ افغانستان باید در برابر چنین اظهاراتی خاموش ننشیند».
همچنین، برخی اعضای مجلس از سفر رییس جمهور محمداشرف غنی به اسلام آباد انتقاد نموده می‌گویند که با توجه به ادامه حملات راکتی و دامن زدن آشکار این کشور به نا امنی‌ها در افغانستان، رییس جمهور نباید به پاکستان سفر می کرد.
در عین حال، صبح روز گذشته طالبان پاکستانی از داخل خاک پاکستان بالای پاسگاه های مرزی در ولسوالی دانگام کنر حمله کردند که در این حمله ۲ پولیس سرحدی کشته و ۵ تن دیگر آنان زخمی شده اند.
منورشاه بهادری گفت: « در ۱۳ سال گذشته حامد کرزی رییس جمهور سابق کشور ۲۰ سفر رسمی به پاکستان رفت؛ اما این سفرها هیچ دست آوردی در قبال نداشت و بهتر بود که رییس جمهور غنی به پاکستان نمی رفت».
آقای بهادری تصریح کرد: افغانستان با پاکستان یک جانبه معامله می کند و باید می گذاشت که آنان صدای صلح خواهی را بلند می کردند و حالا که رییس جمهور به اسلام آباد رفته، باید موضوعاتی را مطرح کند که مردم افغانستان از آتش جنگ خلاص شوند.
رییس جمهور در حالی به پاکستان رفته است که هنوز کابینه و مقام های محلی را معرفی نکرده است.
صالح محمدصالح دیگر عضو مجلس بیان داشت: « خوب بود که رییس جمهور ابتدا کابینه خود را تشکیل می داد و مقام های محلی را معرفی می کرد، بعد به سفرهای خارجی اقدام می کرد».
به گفته او، عدم معرفی کابینه و رسیدگی به مشکلات داخلی از جمله نا امنی ها سبب بروز چالش های جدی برای مردم افغانستان شده است.
رییس جمهور غنی برای یک سفر ۲ روزه، روز جمعه وارد اسلام آباد شد.
قطع حملات راکتی و مداخلات پاکستان در افغانستان، تقویت همکاری های دوجانبه به ویژه در راستای تامین صلح از اهداف مهم این سفر عنوان شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.