نماینده‌گان و مقام‌های محلی کندز: اربکی‌ها به یک معضل کلان تبدیل شده‌اند

گزارشگر:معين فرزاد - ۰۳ میزان ۱۳۹۱

برخی از نماینده‌گان مجلس و مسوولان ولایت کندز می‌گویند که گروه‌های مسلح غیرمسوول و اربکی‌ها به «کلان‌ترین معضل» در این ولایت تبدیل شده‌اند.
نماینده‌گان کندز همچنان از وضعیت امنیتی این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و هشدار می‌دهند که طالبان دوباره در ولسوالی‌های این ولایت نفوذ کرده‌اند.
فاطمه عزیز عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، موجودیت افراد مسلح غیرمسوول، گروپ‌های وابسته به حلقات مافیایی و گروپ‌های اربکی در کندز، باعث نگرانی شدید مردم گردیده است.
او گفت: «وضعیت امنیتی در کندز مثل سایر ولایات دیگر افغانستان خوب نیست؛ در روزهای اخیر حوادث ناگواری در این ولایت اتفاق افتاده ‌است، دوباره خانه‌جنگی‌، قوم‌جنگی‌، حملات انتحاری، اختطاف‌ و دشمنی‌های سابقه اوج گرفته است.»
بانو عزیز تصریح کرد: در کنار طالبان، در ناآرامی‌ها و بدامنی‌ها در کندز، افراد مسلح غیرمسوول دست دارند. آن‌ها با انجام حملات انتحاری و ایجاد وحشت و دهشت زنده‌گی مردم را به یک جهنم مبدل کرده‌اند، زیرا سلاح خودش برای مردم یک مصیبت است. در کل در ولایت کندز چالش‌های جدی وجود دارد که سبب شده مردم حتا در خانه خود احساس مصوونیت نکنند.
او می‌گوید که به دلیل بی‌کفایتی ارگان‌های امنیتی، ناامنی‌ها در کندز گسترش یافته و از این‌رو مردم به خاطر تامین امنیت خود سلاح خریداری کرده‌اند، تا امنیت خانه‌های‌شان را خود بگیرند و این مساله سبب افزایش جنگ و خشونت شده است.
بانو عزیز می‌گوید که شخاً از مردم پرسیده که چرا سلاح خریداری کرده‌اند؟ مردم در پاسخ گفته‌اند: به خاطر تأمین امنیت خانواده‌های خود مجبوریم که سلاح خریداری کنیم. زیرا حکومت نمی‌تواند امنیت ما را بگیرد، ما شب در خانه خود آرام خواب نداریم، از دزد و آدم‌کش می‌ترسیم، ناگزیر برای تامین امنیت خود سلاح خریداری کردیم.
در این حال، معین مرستیال نماینده پیشین مجلس در پیوند به وضعیت امنیتی ولایت کندز می‌گوید: خلاف آنچه بازتاب داده می‌شود، وضعیت امنیتی کندز خوب نیست.
آقای مرستیال با لحن شدید، مسوولان دولتی را به بی‌کفایتی متهم کرده می‌گوید: آن‌ها هیچ‌گونه توجهی به مردم و وضعیت ناهنجار ولایت کندز نکرده‌اند؛ بعد از حادثه «کَنم» وضعیت به صورت کل در این ولایت خراب شده است، در بساری موارد جار و جنجال‌های سیاسی، جدال‌های قومی باعث شده که بین اقوام فاصله‌ ایجاد شود. برخی حلقات مشخص در منطقه حادثه خلق می‌کنند و این موجب می‌شود که هر روز بین اقوام و قبایل نزاع کلان قومی به وجود آید.
او به گونۀ مثال گفت: یک نفر اربکی‌ را مخالفان مسلح به قتل رساندند، سپس به خاطر این‌که در بین مردم جنجال خلق کنند، جسد او را در منطقه «کَنم» انداختند، در حالی‌که مردم «کَنم» او را نکشته بودند؛ بناً وقوع چنین حوادث سبب می‌گردد روز به روز وضعیت در کندز خراب ‌شود.
معین مرستیال می‌گوید به دلیل بی‌توجهی و بی‌کفایتی دولت، به قدرت مخالفان مسلح در کندز افزایش به عمل می‌آید.
از سوی دیگر، به گفتۀ این عضو پیشین مجلس، کندز با آسیای میانه هم سرحد است، وقتی بالای گروه‌های شورشی فشار آورده می‌شود، آن‌ها به کندز پناه می‌آورند، نیروهای امنیتی و کشفی ولایت کندز هم ضعیف هستند؛ اگر ارگان‌ها امنیتی ضعیف نمی‌بودند، چطور افراد و اشخاص در شهر جابجا شده نقاط مورد نظر را به آسانی هدف قرار می‌دهند. با وجود حلقه‌های بازرسی نیرو‌های امنیتی بازهم افراد انتحاری نقاط پلان شده را هدف قرار می‌گیرند.
به گفتۀ مرستیال، هیات مجلس نماینده‌گان که به خاطر بررسی حادثۀ کنم به کندز فرستاده شده بود، وضعیت امنیتی این ولایت را نهایت بد توصیف کرده است، دولت هم خوب می‌داند در آن‌جا مشکل جدی وجود دارد؛ اما با تاسف به وضعیت امنیتی کندز هیچ‌گونه توجه صورت نمی‌گیرد.
اما معاون والی کندز وضعیت امنیتی این ولایت را خوب خوانده گفت که طالبان کدام آدرس مشخصی ندارند که در برابر دولت جنگ کنند، آن‌ها از طریق ماین‌های کنار جاده‌یی، حملات انتحاری، و هراس‌افگنی کندز را بد امن ساخته‌اند.
از سوی دیگر، حمیدالله دانشی معاون والی کندز گفت که مشکل عمده در این ولایت اربکی‌هاست، آن‌ها مشکل ایجاد کردند و چند نفر را به قتل رساندند.
آقای دانشی می‌افزاید که اربکی‌ها، در چارچوب وزارت داخله وظیفه اجرا نمی‌کنند؛ در گذشته در بین آن‌ها امنیت ملی سلاح تقسیم کرده بود و بر ضد طالبان می‌جنگیدند؛ اما حالا آن‌ها به یک معضل کلان در این ولایت تبدیل شده‌اند.
معاون والی کندز گفت که اوضاع این ولایت تحت کنترل است، به استثنای چند مورد خاص که اربکی‌ها در آن‌جا مشکل ایجاد کرده‌اند، حاکمیت دولتی در تمام ولسوالی‌ها تامین می‌شود.
معاون ولایت کندز می‌گوید که شب‌هنگام طالبان در ولسوالی دشت‌ارچی و خان‌آباد ماین‌گذاری می‌کنند که این مساله به شدت نگران‌کننده است.
اما یک فرماندۀ محلی می‌گوید: وضعیت امنیتی در ولایت کندز به شدت نگران کننده است. به گفتۀ او، مسوولان دولتی از روی شرمساری و ناتوانی خودشان، وضعیت را خوب توصف می‌کنند. این فرماندۀ محلی تصریح کرد: افراد دولتی در اکثر ولسوالی‌های دور دست تنها تا مراکز ولسوالی‌ها می‌روند و بس.
دو سه سال پیش وضعیت امنیتی ولایت کندز به شدت نگران‌کننده شده بود. پس از گماشته‌شدن مولانا عبدالرحمان سیدخیلی به سمت فرماندهی امنیۀ این ولایت و تقرر جنرال محمد داوود داوود در فرماندهی زون ۳۰۳ پامیر، به یک‌باره‌گی اوضاع امنیتی کندز  و در مجموع شمال کشور تحت کنترل درآمد.
آن‌ها به خاطر تامین امنیت در شمال کشور، جان‌های شان را از دست دادند.
پس از شهادت این فرماندهان، اوضاع در شمال کشور به ویژه ولایت کندز، دوباره رو به وخامت نهاده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.