چه‌طور با رییس‌مان برخورد کنیــم؟ (ویژۀ خانم‌ها)

گزارشگر:9 قوس 1393 - ۰۸ قوس ۱۳۹۳

mnandegar-3درست است که همۀ ما انسان هستیم، اما حقیقت این است که مهارت‌های ارتباطی و کلامی در خانم‌ها و آقایان کمی متفاوت است. همین تفاوتِ نگرش و طرزِ بیان است که باعث می‌شود مکملِ هم باشند.
تفاوت مهارت‌های کلامی و ارتباطیِ آقایان زمانی مشکل‌ساز می‌شود که این تفاوت‌ها را نشناسیم، آن‌وقت در ارتباط گیری دچار مشکل خواهیم شد. در این گزارش به برخی ویژه‌گی‌های کلامی و ارتباطیِ آقایان اشاره می‌شود. اگر این ویژه‌گی‌ها را به‌خوبی بشناسید نه‌تنها با آقای رییس، بلکه با تمام همکارانِ آقا و حتا آقایانِ خانواده ارتباط موثرتری خواهید داشت.
ما انسان‌ها، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، در ۲۴ساعتِ شبانه‌روز در حالِ برقراری ارتباط هستیم، حتا در رویا و خیال، حتا وقتی حرف نمی‌زنیم. روابط ما با ارتباط و گفت‌وگو ساخته می‌شود یا برهم می‌خورد و هیچ چیزی جز یک نوع گفت‌وگو و مراوده در روابط شخصی وجود ندارد. برای ارتباط موثر با آقایان کافی است بدانید:
۱ـ مستقیم حرف بزنید
مرخصی می‌خواهید، درخواست اضافه‌معاش دارید، لطفاً حرف‌تان را مستقیم بگویید؛ زیرا مقدمه‌چینیِ طولانی و به کنایه گفتنِ مقصودتان فقط یک آقا را کلافه می‌کند همین. اگر در خواست جلسه کردید و می‌خواهید در مورد موضوعی با رییس‌تان حرف بزنید، لازم است موضوعِ گفت‌وگو را از قبل به او بگویید.
۲ـ حریم خصوصی
مردان بیشتر از خانم‌ها به حریم خصوصی احتیاج دارند، به همین دلیل خیلی دوست ندارند در مورد مسایل خانواده‌گی‌شان با همکاران‌شان گفت‌وگو کنند. پس اگر می‌خواهید باب گفت‌وگو را با رییس‌تان باز کنید، از آب و هوا، سیاست، اقتصاد و یا حتا ورزش حرف بزنید، اما در مورد مسایل شخصی کمی مراقب باشید مگر این‌که خودش داوطلب باشد!
۳ـ کدها را شناسایی کنید
هر عبارت و برخوردی هنگام مکالمه، معنا و مفهوم خاصِ خودش را دارد. دقت کنید که مفهوم حرفی که می‌زنید دقیقاً بدانید. گاهی تلاش شما برای ایجاد یک رابطۀ سالمِ کاری به‌دلیل استفاده از شیوۀ بیان و کدهای غلط شما را به مخاطره می‌اندازد و باعث می‌شود رییس‌تان تصور اشتباهی در مورد شما بکند؛ «چرا این این‌قدر سریع صمیمی شد؟!»
۴ـ منطقی صحبت کنید
وقتی می‌خواهید درخواست افزایشِ بودجه کنید یا نیروی جدید برای کارتان احتیاج دارید، باید دلیل و منطق بیاورید. نمودار، جدول و آمار لازم است.
ذهنِ مردها با منطق و ریاضی عمل می‌کند، پس گفتن این نکته که «احساس می‌کنم باید این کار را بکنیم»، در یک جلسۀ کاری با رییس‌تان یک خودکشیِ حرفه‌یی خواهد بود!
۵ـ حرف رییس‌تان را قطع نکنید
در گفت‌وگوی بینِ چند خانم از آن‌جا که از بخش بزرگ‌تری از دو نیم‌کرۀ مغزشان استفاده می‌کنند اشکالی پیش نمی‌آید اگر هم‌زمان چند نفر حرف بزنند و نظر بدهند؛ چرا که همه‌گی منظورِ هم را به خوبی متوجه می‌شوند. اما قطع کردن حرف رییس‌تان مخصوصاً اگر آقا باشد، رشتۀ افکارش را پاره کرده و باعث ناراحتی و سردرگمیِ او خواهد شد.
۶ـ مردان از سلسله‌مراتبِ فرماندهی استقبال می‌کنند
مردان هنگامی که سلسله‌مراتبِ قدرت حالتِ ناپایداری دارد، احساس اضطراب می‌کنند؛ اما سلسله‌مراتب فرماندهی ثابت و پایدار، مانند نیروهای نظامی یا محیط‌های کاری، تستوسترونِ آن‌ها را کاهش می‌دهد و پرخاش‌گری‌شان را مهار می‌کند. این یعنی به قلمرو رییس‌تان احترام بگذارید و مستقیم و غیرمستقیم وارد قلمروِ او نشوید!

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.