‎ آلمان هم تا یک سال دیگر ماند / آلمان ۱۵۰ میلیون یورو سالانه به افغانستان کمک می کند

- ۱۵ قوس ۱۳۹۳

۸۵۰ سرباز آلمانی بعد از ختم عملیات جنگی ناتو نیز در افغانستان می‌مانند. این را پارلمان آلمان تصویب نمود. قرار است ارتش آلمان از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت کند. احزاب مخالف در زمینه ابراز شک وتردید نمودند.
به گزارش دویچه وله، روز جمعه، بوندس تاگ یا پارلمان آلمان به اتکای آرای دموکرات‌های مسیحی، سوسیال دموکرات‌ها و حزب سبزها، شرکت در عملیات بعدی ناتو موسوم به عملیات « حمایت قاطع» را تصویب کرد. mnandegar-3این مجوز سر از اول جنوری شروع شده و در بدو امر برای یک سال محدود می‌باشد. قرار است تا ۸۵۰ سرباز آلمانی در افغانستان بمانند. فرانک والترشتاینمایر وزیرخارجه آلمان به حکومت افغانستان از ادامه حمایت آلمان اطمینان داد. حزب چپ‌ها و سبزها از نبود مجوز ملل متحد برای این عملیات انتقاد کردند.
شتاینمایر از فصل جدیدی سخن به میان آورد که افغانستان در سال آینده ورق می‌زند. طبق آن حکومت افغانستان مسوولیت کامل امنیتی را بردوش می‌گیرد. وظایف سربازان آلمانی عبارت خواهند بود از آموزش دادن، مشورت دادن و حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان. وزیر خارجه آلمان گفت که این عملیات جنگی نیست بلکه عملیات حمایتی می‌باشد. وزیر نامبرده تاکید نمود که سربازان آلمانی در مبارزه علیه مواد مخدر و یا جنگیدن علیه ترور داخل اقدام نمی‌شوند
در عین زمان حکومت آلمان به تقویت نیروهای امنیتی افغانستان ادامه می‌دهد. شتاینمایر کمک مالی سالانه ۱۵۰ ملیون یورو را اعلام کرد. ۸۰ مل یوروی آن برای ارتش ملی افغانستان و ۷۰ ملیون آن برای نیروی پولیس این کشور تخصیص داده شده است. علاوه براین، ۴۳۰ ملیون یورو برای امور انکشافی غیر نظامی است که جهت اعمار و توسعه زیرساخت‌ها و مکاتب و یا تمدید شبکه برق اختصاص داده می‌شود. اما از نگاه شتاینمایر یک صلح دوامدار می‌تواند تنها پس از «یک پروسه آشتی بین افغانی» به وجود آید.
از نظر وزیر موصوف، عملیاتی که تا کنون در افغانستان جریان داشت، به این کشور و انکشاف آن کمک کرده است. چنانکه حداوسط توقع حیاتی از ۴۵ سال به ۶۰ سال بلند رفته است و مرگ و میر زنان و اطفال به طور قابل ملاحظه‌یی پایین آمده است. اکنون شمار زیاد دختران به مکتب می‌روند. علاوه براین یک جامعه مدنی با شمار قابل توجه رسانه‌های مستقل وجود دارد. ماموریت آیساف زیر فرماندهی ناتو در پایان سال ۲۰۰۱ پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتمبر در ایالات متحده امریکا آغاز یافت و منجر به سرنگونی رژیم طالبان در کابل شد.
ماموریت «حمایت قاطع» طبق گزارش وزارت دفاع آلمان جمعاً ۱۲ هزار سرباز را در بر می‌گیرد. بنا براین گزارش ایالات متحده امریکا ۹۸۰۰ سرباز و نیروهای ویژه اعزام می کند. پس از ایالات متحده امریکا، آلمان دومین نیروی نظامی بزرگ را در افغانستان می داشته باشد. هنس کریستیان شترویبله سیاستمدار حزب سبزها در پارلمان آلمان اظهارشک وتردید کرد که ماموریت آیساف در بدو امر برای حفاظت از کابل بود، نه یک عملیات جنگی . او گفت ترس از آن وجود دارد که این صرف یک پرده برافرازد تا به این وسیله تاریخ تکرار شود.
ولفگنگ گیهرکه سیاستمدار چپ ها از نبود مجوز ملل متحد برای ماموریت جدید نام برد. او گفت که خطر آن وجود دارد که به این ترتیب « احتمالاً جنگ ادامه یابد». شتاینمایر ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت ملل متحد نیز در ماه دسمبر در این ارتباط قطعنامه ای تصویب کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.