افغانستان فرماندۀ ارشد طالبان پاکستانی را به اسلام‎آباد تحویل داد

گزارشگر:دو شنبه 17 قوس 1393 - ۱۶ قوس ۱۳۹۳

دولت افغانستان فرمانده ارشد تحریک طالبان پاکستان را به دولت اسلام‌آباد تحویل داد.
به نوشته روزنامه نیشن، یکی از افسران اطلاعاتی پاکستان که خواست نامش فاش نشود، گفت: لطیف محسود، فرمانده ارشد تحریک طالبان پاکستان توسط امنیت ملی افغانستان به دولت اسلام‌آباد تحویل داده شد.
یک شبکه تلویزیونی خصوصی نیز گزارش داد: این فرمانده ارشد تحریک طالبان پاکستان برای مدتی در بازداشت نیروهای امریکایی و افغان بود و در جریان سفر اخیر اشرف غنی احمدزی، رییس‌جmnandegar-3مهور جدید افغانستان به پاکستان قرار شد تا وی به دولت پاکستان تحویل داده شود.
همچنین منابع آگاه از انتقال سه زندانی دیگر پایگاه هوایی بگرام افغانستان به پاکستان و توسط نیروهای امریکایی خبر دادند.
مقام‌های پاکستانی این زندانیان را تحویل گرفته و آنها را به مقام‌های پولیس تحویل دادند.
هدف قرار گرفتن طالبان پاکستان در کنر
حداقل ۹ طالب پاکستانی در حمله یک هواپیمای بی سرنشین امریکایی در یک قریه مرزی کشته شدند. همزمان در حمله مشابه در وزیرستان شمالی، یک عضو القاعده نیز کشته شد.
جنرال عبدالحبیب سید خیلی، فرمانده امنیه ولایت کنر روز یکشنبه (۱۶ قوس / ۷ دسمبر) گفت که این حمله در ولسوالی «شیگل» این ولایت انجام شد. سید خیلی به خبرگزاری آلمان گفته است: «گروه طالبان پاکستانی ناوقت روز شنبه توسط هواپیمای بی سرنشین ناتو در ولسوالی شیگل هدف قرار گرفت». او گفت که در حمله به قریه «شیلتان» یک فرمانده ارشد طالبان کشته و یک تن دیگر زخمی شده است. طالبان تاکنون در مورد این حمله اظهار نظری نکرده اند.
فرمانده امنیه ولایت کنر همچنان افزود: «این جنگجویان در چندین حمله که در ولایت انجام شد، به طالبان افغان کمک کرده بودند». سید خیلی گفت که «هیچ تلفات ملکی از این حمله گزارش نشده است».
اردوی پاکستان: ۱۲۰۰ شورشی در پنج ماه کشته شدند
در همین حال، مقامات اردوی پاکستان از حملات مشابه هواپیمای بی سرنشین در منطقه وزیرستان شمالی خبر دادند. به گفته اردوی پاکستان، حداقل ۴ تن از شورشیان به شمول یک یک عضو القاعده در این حمله کشته شدند. یک مقام اردوی پاکستان به خبرگزاری رویترز گفت: «اطلاعات و منابع ما تایید کرده اند که یک عضو ارشد القاعده در این حمله هوایی هدف قرار گرفته و کشته شده است». برخی مقامات این فرد را «عمر فاروق» خوانده اند که مسوول حملات القاعده در افغانستان و پاکستان بوده است.
هفته گذشته اردوی پاکستان، عدنان الشکری جمعه، یک عضو ارشد القاعده را به قتل رساندند. ایالات متحده برای دستگیری این فرد به اتهام ارتباط با بمبگذاری در متروی نیویارک ۵ میلیون دالر جایزه تعیین کرده بود.
جنگجویان طالبان از دو سوی مرز غالبا از کوه ها عبور می کنند و حملاتی را علیه نیروهای امنیتی داخلی و سربازان ناتو راه اندازی می کنند. اسلام آباد و کابل یکدیگر را متهم می کنند که در خاک خود به شورشیان پناه می دهند. این در حالی است که اخیرا حکومت جدید افغانستان فصل جدیدی از روابط با پاکستان را آغاز کرده است. مسائل امنیتی و مقابله با شورشگری در مرکز گفتگوهای هر دو حکومت در اسلام آباد و کابل قرار دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.