صد روزی‌که در سفر گذشت!

گزارشگر:ناجیه نوری/ دو شنبه 15 جدی 1393 - ۱۴ جدی ۱۳۹۳

از تشکیل حکومت وحدت ملی ۱۰۰ روز گذشت. در این صد روز، رهبران دولت وحدت ملی به ویژه رییس‎جمهوری، در سفرهای خارجی مصروف بودند.
پس از جنجال‌های انتخابات و برگزاری مراسم تحلیف، محمد اشرف‌غنی اولین سفر رسمی خود را به کشور عربستان سعودی انجام داد. اهمیت این سفر غنی را می‌توان به ابعادِ اهمیت عربستان سعودی برای افغانستان مرتبط دانست.mnandegar-3 غنی در این سفر ضمن ادای حج عمره، با مقام‎های عربستان در پیوند به تأمین صلح در افغانستان گفت‎‏وگو کرد. این سفر از آن‌جا که عربستان سعودی حامی گذشته و حال طالبان بوده و این کشور می‌تواند در مورد مذاکرات افغانستان با طالبان و پاکستان موثر باشد، بااهمیت خوانده شده است.
و اما دکتر غنی در اولین سفر رسمی بین‌المللی خویش برای دیداری سه روزه به چین رفت و در این کشور، چهار توافق‌نامۀ همکاری را در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و امنیتی به امضا رسانید.
یکی از خواسته‌های و دلایل سفر رییس جمهوری افغانستان به چین کمک آن کشور به روند صلح در افغانستان بود؛ خواستی که برای اولین بار با استقبال روشن دولت چین مواجه شد.
شی جین پینگ از آماده‌گی کشور چین برای همکاری در روند صلح افغانستان و نقش آن کشور در بهبود روابط افغانستان و پاکستان ستایش کرد.
رییس جمهور شی جینگ پینگ گفت که در پروسۀ استانبول از تمام طرف‌ها خواهد خواست تا افغانستان را هم‌کاری نمایند و سازمان هم‌کاری‌های شانگهای را نیز تشویق خواهد کرد تا تمرکزشان را در کمک به افغانستان بیش‌تر کنند.
همچنان شی جین پینگ در دیدارش با رییس جمهور افغانستان وعده کمکی به ارزش ۵۰۰ میلیون یوان، معادل ۸۲ میلیون دالر را به افغانستان، تا پایان سال جاری میلادی داد و گفت در سال‌های آینده میزان این کمک‌ها تا یک و نیم میلیارد یوان افزایش خواهد یافت.
او همچنین وعده سپرد که کشورش در پنج سال آینده، ۵۰۰ بورس تحصیلی دراختیار دانشجویان افغانستان قرار خواهد داد و علاوه بر آن به ۳۰۰۰ کارمند دولت افغانستان در زمینه‌های تخصصی و ارتقای ظرفیت آموزش خواهد داد.
اشتراک در کنفرانس لندن سومین سفر خارجی رییس‌جمهور غنی محسوب می‌شود.
جامعه بین‌المللی در کنفرانس لندن اعلام کرد که افغانستان پس از خروج نیروهای بین‌المللی تنها گذاشته نمی‌شوند و رییس جمهور اشرف غنی نیز از جامعه بین‌المللی خواست تا افغانستان را رها نکنند.
کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در کنفرانس بین‌المللی در لندن تاکید کردند که پس از خروج سربازان خارجی در کنار افغانستان خواهند ایستاد و همچنان میلیون‌ها یورو در اختیار این کشور قرار خواهند داد و رییس جمهور اشرف غنی، در مقابل این کمک‌های مالی اطمینان داد که حکومت افغانستان علیه فساد مبارزه می‌کند و اصلاحات سیاسی را به اجرا در می‌آورد.
به دنبال کنفرانس لندن، در سال ۲۰۱۲ یک کنفرانس کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در توکیو برگزار شد که در بدل اصلاحات تجویز شده به افغانستان وعده میلیاردها یورو کمک نمود تا امروز بیش از ۹۰ درصد بودجه افغانستان توسط کشورهای خارجی تمویل می‌شود.
چهارمین سفر دکتر غنی به پاکستان بود که بدون دست آورد خوانده شده است:
در سفر دو روزۀ اشرف غنی به پاکستان، سران هر دو کشور بر مبارزه با تروریسم و دهشت افکنی تاکید کردند.
محمد اشرف غنی، که در رأس یک هیات عالی‌رتبه دولتی، به پاکستان رفته بود، با نواز شریف نخست وزیر، راحیل شریف رییس ستاد مشترک ارتش، سرتاج عزیز مشاور امنیتی و خارجی و همچنین مولانا فضل الرحمن، رهبر جمعیت علمای اسلامی پاکستان در پشت درهای بسته دیدار کرد، اما جزییاتی از گفت‌وگوهای انجام شده در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت.
سفر اشرف غنی به پاکستان به درخواست جنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان که به افغانستان سفر کرده صورت گرفت.
او گفته بود که کشورش می‌خواهد فصل جدیدی از دوستی را با افغانستان باز کند و از آقای غنی خواسته بود که به پاکستان سفر کند.
در همین حال، سومین هدف رییس جمهور غنی در باب سیاست خارجی، سفر به پاکستان بود. کشوری که ثبات و تاحدی مسایل اقتصادی ما به نوع نگاه و سیاستش در قبال افغانستان گره خورده است.
این نخستین سفر رییس جمهور غنی پس از رییس جمهور شدنش به پاکستان بود و او پیش از این به عربستان سعودی و چین نیز سفر کرده بود، دو کشوری که نفوذ فوق العاده‌یی بر پاکستان دارند.
نواز شریف نخست وزیر پاکستان در دیدارش با غنی از طرح صلح رییس جمهور غنی حمایت کرد و افغانستانی باثبات، متعهد و سعادتمند را به سود منافع ملی پاکستان تعریف کرد.
آخرین سفر خارجی دکتر غنی شرکت در کنفرانس سارک بود.
آخرین سفر اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان برای شرکت در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های ‌منطقه‌یی جنوب آسیا، به نپال رفته بود.
در این اجلاس با وجود امضا چندین موافقت‌نامۀ تجاری میان افغانستان و پاکستان، مشکلات تاجران افغانستان همچنان لاینحل باقی ماند؛ بنابراین می‌توان گفت که سفر دکتر غنی به اجلاس سران کشورهای عضو سازمان سارک مانند سفر پاکستان بدون دست‌آورد بود.
نخستین سفر یک مقام بلندپایه ترکیه به افغانستان:
و اما رییس جمهوری ترکیه برای ملاقات با رهبران جدید افغانستان پس از روی کار آمدن دولت وحدت ملی به کابل سفر کرد و در این سفر رهبران دو کشور همکاری‌های خود در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی و نظامی پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان در پایان سال جاری میلادی مورد بحث و بررسی قرار دادند.
رجب طیب اردوغان در سفر یک روزه به افغانستان، به مردم افغانستان وعده سپرد که آنان را در راستای مبارزه با تروریزم و برنامه مذاکره باطالبان همکاری خواهد کرد.
ترکیه از سال ۲۰۰۷ میزبان نشست سه جانبۀ افغانستان، ترکیه و پاکستان است که وظیفه‌اش دستیابی به صلح در افغانستان و تنش زدایی در مناسبات کابل و اسلام آباد است.
دکتر غنی در نخستین سفر داخلی‌اش به هرات رفت:
اشرف غنی در نخستین سفر داخلی‌اش به هرات، رییس دادگاه استیناف هرات، رییس مواد نفتی، رییس برق، رییس گمرک، رییس معارف و قوماندانان امنیه ولسوالی‌های پانزده‌گانۀ هرات را از وظایف‌شان برکنار کرد.
اشرف غنی هدف اصلی خویش از سفر به هرات را بررسی وضعیت امنیتی، فساد اداری و حکومت‌داری در این ولایت عنوان کرده است.
او همچنان به ولایت پکتیکا در جنوب کشور نیز سفر کرده است. آقای غنی در این سفر با بازماندگان رویداد خونین ولسوالی یحیاخیل دیدار و گفت‎وگو کرد. در حملۀ مرگبار انتحاری در جریان مسابقۀ والیبال در ولسوالی یحیاخیل دست‎کم پنجاه تن کشته شدند و ۶۰ دیگر زخم برداشتند.
برخی تحلیل‌گران با انتقاد از سفرهای رییس‎جمهوری گفته‎اند که بهتر بود آقای غنی در نخست به جمع‎وجورکردن وضعیت داخلی کشور می‎پرداخت و سپس سفرهایش را آغاز می‎کرد. آنان گفته‎اند که رییس‌جمهوری، وعده سپرده بود که در صد روز اول چهرۀ متفاوت از جامعۀ افغانستان ارایه می‎کند، کاری که به گفتۀ آگاهان نه‎تنهایی‌که اتفاق نیافتد، بل وضعیت بدتر از گذشته شد.
آنان گفته‌اند که رهبران دولت وحدت ملی در صد روز نتوانستند کابینۀ خویش را تشکیل دهند، چه رسد به این‌‎که در راستای تغییر و اصلاحات در زنده‏گی مردم گامی را بردارند.
بزرگترین کارکردهای دولت وحدت ملی:
و اما تنها کارکرد دکتر غنی در صد روز حکومت‎داری معرفی چند مشاور اقتصادی، حقوقی، تعیین رییس کرکت بورد و برکناری چندین مقام در ولایت هرات بوده است!
معرفی نشدن کابینه، بدتر شدن وضعیت امنیتی پس از ایجاد دولت وحدت ملی و سکوت دکترغنی در مورد برکناری اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی که جزو موافقت‌نامۀ تشکیل دولت وحدت ملی به حساب می‌آید، مردم را به شدت نگران ساخته و سبب سردرگمی و بی‌نظمی درنهادهای دولتی شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.