تلاش پشت پرده چین برای قناعت دادن طالبان و پاکستان در برقراری صلح در افغانستان

گزارشگر:شنبه 20 جدی 1393 - ۱۹ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3چین تلاش‌های گسترده و پنهانی را برای قناعت دادن گروه طالبان و پاکستان در زمینه برقراری صلح در افغانستان آغاز کرده که احتمالا در آینده با تشکیل دولتی با حضور طالبان دنبال خواهد شد. روزنامه وال استریت ژونال به نقل از بعضی مقام‌های افغانستان و غربی نگاشته است که چین تلاش‌های وسیع برای برقراری صلح در افغانستان آغاز کرده و سعی دارد با این تلاش ها مشکل افغانستان را پس از سال ۲۰۱۶ پایان دهد.
سفر مخفیانه سران طالبان به چین نشان می‌دهد که پکن در تلاش است تا زمینه گفت‌و گوهای صلح بین حکومت افغانستان و طالبان را مهیا سازد. بعضی مقام های افغانستان و غربی به روز نامه وال استریت ژور نال گفته اند که سفر هیئت طالبان به چین به سرپرستی قاری دین محمد نشان دهنده تلاش های گسترده چین برای برقراری صلح در افغانستان است. به گفته این مقام ها، چین تلاش دارد تا گروه طالبان و پاکستان را برای برقراری صلح در افغانستان راضی کند تا افراطی گری و ادامه جنگ نیابتی کشورهای منطقه در افغانستان، اوضاع چین را با خطر مواجه نسازد.
روز نامه وال استریت ژورنال: «سفر برخی از مقامات طالبان به چین که طی روزهای گذشته در رسانه ها منتشر شد، اولین سفر مقامات طالبان به چین نیست، بلکه پیش از این نیز افراد طالبان سفرهایی به چین داشتند و چراغ های سبزی نیز به آنان نشان داده اند. بنابراین در حال حاضر تلاش ها جریان دارد تا دولتی در سال ۲۰۱۶ در افغانستان بوجود بیاید که طالبان نیز در آن مشارکت داشته باشد.»
از سوی هم شماری از مقامات غربی به این روزنامه گفته اند که آلمان، فرانسه و ناروی نیز تلاش‌هایی را برای برقراری صلح در افغانستان آغاز کرده وکای آیده› نماینده سابق سازمان ملل در امور افغانستان نیز سفرهای منظم به قطر انجام داده و با مقامات طالبان دیدار و گفت وگو کرده است .
روز نامه وال استریت ژور نال: «تلاش های وسیع برای بر قراری صلح در افغانستان آغاز شده و کشورهای آسیای میانه نیز از ادامه کشمکش ها و جنگ نیابتی در افغانستان نگران هستند و ترس دارند که گسترش ناامنی در افغانستان دامنگیر آنان نیز شود ، این کشور ها هم از روند صلح در افغانستان حمایت می کنند.»
هم چنین در این گزارش آمده است که چین در سال ۱۹۹۹ میلادی نیز تلاش کرده با طالبان مذاکره کند و هیئت سیاسی چین با نمایندگان این گروه دیدار کرده است. بر اساس این گزارش ها، روسیه نیز در جریان این تلاش ها قرار دارد و از این روند پشتیبانی می کنند و آزاد ساختن خلبان روسی از چنگ طالبان نیز در جریان همین تلاش ها میسر شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.