هیأت پارلمانی افغانستان: پاکستان به اشتباهاتش اعتراف کرده است

گزارشگر:یک شنبه 21 جدی 1393 - ۲۰ جدی ۱۳۹۳

mnandegar-3هفتۀ گذشته، هیات پارلمانی افغانستان برای گفت‌وگو روی مسایل سیاسی افغانستان و پاکستان به اسلام آباد سفر کرد و در این سفر با هیات پارلمانی پاکستان و سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی نخست وزیر پاکستان دیدار کرد.
هیات پارلمانی افغانستان این سفر را پُر دست‌آورد می‌خواند و می‌گوید که به طرف پاکستان قناعت داده که سیاست مداخله‌جویانۀ پاکستان در افغانستان اشتباه است.
عبدالقادر زازی رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس گفت: « این سفر دست‌آورد خوبی داشت؛‌ زمانی که ما گفتگوی پارلمانی را آغاز کردیم به هیات پارلمانی که از تمام گروپ‌های سیاسی آن کشور تشکیل شده بود، قناعت دادیم که از ۳۰ –۳۵ سال گذشته تاهنوز سیاست پاکستان در قبال افغانستان اشتباه بوده است».
آقای زازی افزود که هیات پارلمانی پاکستان نسبت عملکرد گذشته این کشور در افغانستان، رسماً از هیات پارلمانی افغانستان معذرت خواست.
زازی تصریح کرد: « هیات پارلمانی پاکستان وعده سپرد که پس از این بر حکومت و نظامیان این کشور فشار می آورند تا دیگر به افغانستان مداخله نکنند».
هیات پارلمانی افغانستان در سفر به پاکستان با نوازشریف نخست وزیر و سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی نوازشریف نیز دیدار و گفت‌و گو کرده است.
رییس هیات پارلمانی افغانستان بیان داشت: « در دیدار با نوازشریف و سرتاج عزیز نیز قاطع صحبت کردیم که ما با آی اس آی و نظامیان تان مشکل داریم و این دو نهاد جنگ در افغانستان را دامن می زنند؛ آنان گفتند که ما به شدت تلاش می کنیم نظامیان خود را قناعت دهیم تا پالیسی خود در قبال افغانستان تغییر دهند».
به گفته او، هیات پارلمانی افغانستان این مساله را در اذهان سیاسیون پاکستانی تداعی کرده که جنگ در افغانستان جنگ در اسلام آباد است و تروریزم خوب و بد وجود ندارد.
۱۰تن از اعضای مجلس نمایندگان و ۷ عضو مجلس سنا اعضای تشکیل دهنده هیات پارلمانی افغانستان به پاکستان بودند و پس از انجام گفتگوها، دو طرف در جهت رفع مشکلات، اعلامیه مشترک نیز صادر کرده اند.

تاثیرگذاری چین بر روابط افغانستان و پاکستان
از سویی هم، رییس کمیسیون روابط خارجی مجلس می گوید که فشار چین بر پاکستان سیاسیون این کشور نسبت به افغانستان انعطاف پذیرتر کرده است.
آقای زازی یادآور شد: « نظر چین این است که جنگ در افغانستان جنگ در اسلام آباد است و چینایی ها به شکل غیر مستقیم بر پاکستان فشار وارد کرده اند که دست اندازی نظامیان پاکستانی به افغانستان امنیت منطقه و بیجینگ را به خطر می اندازد».
چین در جریان سفر رییس جمهور غنی به این کشور وعده سپرد که زمینه نشست بزرگی دولت افغانستان با طالبان را فراهم می سازد.
به باور آگاهان؛ چین می تواند در ارتباط به صلح افغانستان نقش اساسی بازی کرده و بر پاکستان نیز فشار وارد کند.
پاکستان از هم پیمانان استراتیژیک چین است و این دو کشور روابط گسترده در سطوح مختلف دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.