جنرال ارشد امریکایی: کشورهای منطقه طالبان را مشروعیت بخشیده و توانا ساخته‌اند

گزارشگر:یک شنبه 14 قوس 1395 - ۱۳ قوس ۱۳۹۵

جنرال ارشد امریکایی گفت که نیروهای امنیتی افغانستان بخش‌های کوچکی از مناطق تحت کنترول خود را از دست داده اند؛ اما به طور کلی در سرکوب طالبان درحال پیشرفت هستند. تلفات این نیروها در سال جاری میلادی افزایش یافته است.
جنرال جان نیکلسون، فرمانده ارشد نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان روز جمعه گفت که حکومت کابل در حال حاضر ۶۴ درصد نفوس ۳۰ میلیونی mandegar-3افغانستان را مستقیما در کنترول خود دارد. او اوایل سال روان میلادی این میزان اوایل را ۶۸ درصد عنوان کرده بود.
جنرال نیکلسون توضیح داد که با این حال، افغان‌هایی که زیر کنترول حکومت افغانستان نیستند، الزاما در دست طالبان نمی‌باشند بلکه آنها در مناطقی زندگی می‌کنند که بر سر آنها “رقابت” جریان دارد. او گفت: «در حالی که دشمن اندکی بیشتر از قبل بر مناطقی کنترول یافته، با آن هم آنها نفوذ و کنترول بر افراد بیشتری نسبت به ماه اپریل ندارند».
حکومت افغانستان هنوز مستقیماً کنترول دو سوم نفوس خود را در دست دارد. نیکلسون گفت: «دشمن کمتر از ۱۰ درصد نفوس را در کنترول خود دارد، مابقی در مناطق تحت رقابت زندگی می کنند».
نیروهای امنیتی افغانستان به شمول اردو و پولیس ملی مسوولیت امنیتی افغانستان را در سال ۲۰۱۵ به طول کامل از نیروهای ناتو به دوش گرفتند. سال نخست این مسئولیت یک فاجعه بود چرا که در این سال نیروهای امنیتی بیش از پنج هزار تن تلفات دادند و شهر استراتژیک کندز به مدتی کوتاه به چنگ طالبان افتاد.
با وجود شمار بالای تلفات نیروهای امنیتی در سال روان، نیکلسون گفت که نیروهای حکومت افغانستان تلفات سنگینی را بر طالبان وارد کرده اند و تلاش شورشیان برای تسخیر هشت مرکز ولایات را دفع کرده اند. او گفت: «هر کدام از این تلاش های طالبان با ناکامی روبرو شد». او در این مورد توضیح داد: «این یک نشانی از اردویی است که ظرفیتش در حال رشد است و در توانایی خود برای مدیریت حملات (ناگهانی) و پیچیدگی میدان جنگ پخته تر می شود».
نیکلسون گفت که شورشیان طالبان اخیرا به ویژه در ولایت هلمند، یکی از مراکز جهانی تولید موادمخدر، فعال بوده اند و با قاچاقچیان کار می‌کنند. او گفت: «بین شورشیان و شبکه‌های جنایتکار یک رابطه وجود دارد که در هلمند شاهد آن هستیم، این مسئله جنگ هلمند را دشوار کرده است».
نیکلسون همچنان از “نفوذ بدخیم” برخی “عاملان بیرونی” به شمول پاکستان، روسیه و ایران در افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت که این کشورها گروه های شورشی را در داخل افغانستان توانا ساخته اند یا مشروعیت داده اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.