در مسـیر تشکـیل کـابـینه دوشنـبه آخـریـن وعـده؟

گزارشگر:یک شنبه 21 جدی 1393 - ۲۰ جدی ۱۳۹۳

نزدیک به چهار ماه از تشکیل دولت وحدت ملی می‌گذرد؛ اما تا حال رهبران این دولت موفق به معرفی کابینۀ جدید نشده اند.
شهروندان از این عملکرد دولت انتقاد کرده و گفته‌اند که دولت وحدت ملی کارهای خانه‌گی خود را انجام داده نتوانسته است.
اما ریاست جمهوری و ریاست اجرایی نیز بیکار ننشسته و در این مدت مصروف چانه زنی‌ها برای معرفی کابینۀ جدید بوده اند.mnandegar-3
حوصله کنید!
محمداشرف غنی رییس جمهوری، از اعضای شورای ملی کشور خواست تا فرصت بیشتری به حکومت برای معرفی کابینۀ جدید دهند.
آقای غنی که در مراسم معرفی و سوگند اعضای جدید مجلس بزرگان سخن می گفت اظهار داشت که حکومت افغانستان برای حل مشکلاتش نیاز به فرصت بیشتری دارد.
او تصریح کرد: «حکومت وحدت یک نمونه در جهان است، مردم و جهان چشم به راه همین حکومت اند تا مشکلات را حل کند، فرصت بدهید تا به فکر آرام مشکلات را حل کنیم».
رییس جمهور غنی، با بیان این مطلب که کابینۀ جدید در همین روزهای آینده معرفی خواهد شد گفت: « تا هنوز حوصله کرده ایم و بعد از این هم حوصله از پیش تان می‌خواهیم، حوصلۀ تان نتیجه داده و کابینه به‌زودی معرفی می‌شود».
فهرست ۱۲ نامزد وزیرروی میز رییس جمهور
مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرایی دولت وحدت ملی در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهور گفته است که مذاکرات در خصوص کابینه بین رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، جریان دارد و قرار است به‌زودی، این مذاکرات پایان یافته و کارها در مورد معرفی نامزد وزرای کابینه نهایی شود.
آقای رحیمی گفت که ریاست اجرایی، سهم خود از معرفی نامزد وزرا را نهایی کرده که این ریاست فهرست ۱۲ نامزد وزیر را به ارگ ریاست جمهوری فرستاده است؛ اما اطلاعاتی که وجود دارد که آقای غنی هنوز هم، فهرست کابینه خود را نهایی نکرده است.
او خاطرنشان کرد که گام‌های اساسی در راستای تشکیل کابینه نهایی شده و پس از این، فرصتی نیست تا کابینه هم‌چنان به تأخیر انداخته شود؛ اما روشن نیست که نامزد وزرای کابینه برای گرفتن رای اعتماد به مجلس نماینده‌گان معرفی خواهند شد.
روز دوشنبه، کابینه معرفی می‌شود
هم‌چنان، رییس مجلس نماینده‌گان می‌گوید که رییس جمهور به او گفته است که وزرای کابینه روز دوشنبه هفته جاری جهت کسب رای اعتماد به مجلس نماینده‌گان معرفی می شوند.
اما هنوز معلوم نیست که این دو شنبه وعده قطعی است یا خیر. زیرا تا کنون چندین بار وعده‌های مسوولان دولت وحدت ملی در این زمینه به تعویق افتاده است.
‌ عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس گفت: « ساعت هشت و نیم امروز(دیروز) خدمت رییس جمهور رسیدیم. او در ارتباط به کابینه گفت که در نهایت برای امروز و فردا کار ما ختم می‌شود و انشاالله روز دوشنبه کابینه را به معرفی می‌گیریم».
آقای ابراهیمی افزود: رییس جمهور با ذکر این که مشکلات زیاد بود، گفت: در معرفی کابینه تاخیر کرده و معذرت خواست.
پس از ختم ضرب الاجل یک هفته‌یی مجلس برای معرفی کابینه، رییس جمهور در دیدار با هیات اداری مجلس نماینده‌گان وعده داده بود که تا پایان یک هفته دیگر تمامی اعضای کابینه را به مجلس معرفی می‌کند که چهارشنبه گذشته این مهلت نیز به پایان رسید؛ اما کابینه معرفی نشد.
مجلس نمایندگان نیز در جلسۀ روز چهارشنبه خود عدم معرفی کابینه را به بررسی گرفتند و برخی از نماینده‌گان تاکید داشتند که مجلس باید مساله بحث روی برگزاری لویه جرگه در مورد تصمیم‌گیری در خصوص عزل رییس جمهور و یا پاسخ‌گویی را روی دست گیرد.
برخی از نمایندگان دیگر حتا متنی را تهیه کرده بودند که در آن رییس جمهور متهم به خیانت ملی شده بود و از دیگر نماینده‌گان نیز خواسته شده بود تا این متن را امضا کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.