قدکوتاه‌ها و قدبلندها کـدام‌یک خوشـبخت‌تر اند؟

- ۰۱ دلو ۱۳۹۳

بخش پنجم

mnandegar-3کدام گروه عمر طولانی‌تری دارند؟
شاید خیلی از افرادی که قد بلند ندارند، با شنیدن این خبر نظر خود را در مورد ظاهرشان عوض کنند. تحقیقاتی که روی ۸هزار مرد انجام شده، نشان می‌دهد قد کوتاه یکی از نشانه‌های داشتن عمر طولانی است. افرادی که قدشان از ۱۵۷سانتی متر کمتر است، بیشترین طول عمر در بین همۀ گروه‌های سنی دارند. به نظر می‌رسد وجود یک ژن خاص در بدن که در دورۀ رشد مانع بلند شدن قد می‌شود، می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند. کوتاهی قد نه تنها عمر را طولانی می‌کند، بلکه احتمال ابتلا به انسولین و سرطان را هم کاهش می‌دهد. به طور متوسط قدکوتاه‌ها نزدیک به دو سال بیشتر از بلندقدها عمر می‌کنند.
قد بلند در زنان هم خطرناک است
خطرات قد بلند فقط محدود به مردان نیست و می‌تواند زنان را هم هدف قرار دهد. تحقیقات نشان می‌دهد زنان قدبلند بیشتر از خانم‌های دیگر به بیماری سرطان دچار می‌شوند. دانشمندان امریکایی اعلام کردند زنان قدبلندی که به سن یائسه‌گی رسیده‌اند، با احتمال بیشتری ممکن است به بیماری سرطان مبتلا شوند. در حقیقت به ازای هر ۱۰ سانتی‌متر بلندتر بودن قد از میزان متوسط، احتمال دچار شدن به این بیماری تا ۱۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.
نکتۀ جالب این‌جاست که محققان متوجه شدند ارتباط ابتلا به سرطان در زنان بیشتر از وزن است. به این ترتیب، سرطان انسان‌های قدبلند را بیشتر از انسان‌های چاق تهدید می‌کند. همان طور که می‌دانید، سرطان ارتباط زیادی به هورمون‌های رشد و فرآیندهای مشابه با آن دارد، به همین دلیل است که قدبلندها بیشتر ممکن است این بیماری را تجربه کنند. بلندی قد ارتباط زیادی به سرطان سینه، کلیه، تخمدان، معده و تیروئید دارد.
حملۀ قلبی سراغ قدکوتاه‌ها می‌آید
اما افراد قدبلند در یک زمینه از دیگران سالم‌تر هستند و آن‌هم احتمال کمتر ابتلا به حملۀ قلبی است. احتمال سکته کردن در افراد قدبلند معمولاً کمتر از دیگران است، چون خون کمتر در رگ‌های آن‌ها لخته می‌شود. قدبلند بودن احتمال تشکیل پلاک‌های خونی در رگ‌ها را کاهش داده و به همین دلیل احتمال سکتۀ قلبی را کمتر می‌کند. تصاویر سی تی اسکن نشان می‌دهد احتمال تشکیل پلاک در رگ‌های خونی افراد قدبلند ۳۰درصد کمتر از قدکوتاه‌هاست. معمولاً افرادی که قدبلند دارند، در دوران کودکی تغذیۀ خوبی داشته‌اند که همین عامل احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهد.
نتیجۀ ۵۲ تحقیقِ مختلف که در مجموع روی بیش از سه میلیون نفر انجام شده، نشان می‌دهد افراد دارای قد کوتاه با احتمال ۵/۱ برابر بیشتر از بلندقدها به بیماری قلبی دچار شده و بر اثر آن جان خود را از دست می‌دهند. رگ‌های خونی در افراد کوتاه‌قد اندازۀ کوچک‌تری دارد و خون بیشتر در آن‌ها لخته می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.