جریان‌های اپوزیسیونی: دیپلماسی افغانستان به‌شدت تحت تاثیر پاکستان قرار دارد

گزارشگر:ناجيه نوري - ۰۸ میزان ۱۳۹۱

احزاب اپوزیسیونی با توجه به مذاکرت هیات افغانی در سازمان ملل متحد، می‌گویند که دیپلوماسی افغانستان به شدت تحت تأثیر پاکستان قرار دارد.
به گفتۀ آن‌ها، دیدارهای هیات تحت رهبری رییس‌جمهور کرزی در سازمان ملل متحد،  به کشورهای پاکستان و هند محدود شده و به همین دلیل مسایل کلان و سرنوشت‌ساز کشور که باید با جامعۀ جهانی شریک می‌شد، در ملاقات‌های هیات افغانی اصلاً مطرح نگردید.
داکتر سردار محمد رحیمی سخنگوی جبهۀ ملی افغانستان می‌گوید، حضور افغانستان در این نشست در آستانۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان برای جلب‌ کمک‌های اقتصادی و نظامی، می‌توانست برای افغان‌ها بسیار موثر و مفید باشد.


او گفت، دولت افغانستان هیچگاه نتوانسته با یک ابتکار ملی و منطقه‌یی درچنین نشست‌هایی شرکت کند.
به گفتۀ داکتر رحیمی، نشست مجمع سازمان ملل فرصت بسیار خوبی برای مطرح‌کردن مسایل مهم چون راکت پراگنی پاکستان به مناطق شرقی کشور و مسالۀ مبارزه با تروریزم است؛ اما متاسفانه در این نشست هیات افغانی دیدارهای خود را با کشورهای مانند پاکستان و هندوستان محدود ساخت و تمام انرژی صرف پاکستان و هند شد و توجه چندانی به این مسایل صورت نگرفت.
او اضافه کرد، در حقیقت حکومت افغانستان می‌خواهد  در تبانی با پاکستان در بازی‌های صلح با طالبان  برگ برندۀ در اختیار داشته باشد؛ اما پاکستان می‌خواهد از حکومت افغانستان به عنوان یک ابزار در گفت‌وگو‌های صلح استفاده کند.
داکتر رحیمی همچنان گفت، استراتیژی ما در مسالۀ مبارزه با تروریزم و اعلام موضع ما در مجمع عمومی سازمان ملل بسیار ضعیف بود و حکومت افغانستان نتوانست واقعیت‌های سیاسی کشور را در این نشست بازتاب دهد.
سیدآقا فاضل سانچارگی سخنگوی ایتلاف ملی افغانستان می‌گوید، حضور افغانستان درمجمع سازمان ملل موثر وسازنده نبود و در این نشست حامد کرزی به جای این‌که به نفع افغانستان سخنرانی کند، بیشتر در جهت تبرئه‌کردن گروه‌های مخالف مسلح تاکید کرد.
او افزود، جناب کرزی به جای دفاع از حق مردم افغانستان از حقوق طالبان حمایت کرد.
به گفتۀ سانچارکی، حامد کرزی در این نشست مسأله بازسازی، تحقق دموکراسی و از همه مهمتر ضرورت مستمر جامعه جهانی در عرصه‌های مبارزه با تروریزم، سهم‌گیری در ثبات و سازنده‌گی افغانستان و مسالۀ موشک پراگنی پاکستان به خاک افغانستان را مطرح نکرد.
سانچارکی تاکید کرد، کرزی می‌توانست با استفاده از اسناد و شواهدی‌که در اخیتار داشت قوی برخورد کند، اما متاسفانه این کار را نکرد، زیرا افراد و حلقاتی‌که در ساختار حکومت حامد کرزی هستند، به نحوی با پاکستان در ارتباط هستند و آنان در سست کردن ارادۀ رییس‌جمهور نقش داشتند.
سخنگوی ایتلاف ملی همچنان گفت، درکل در نشست عمومی سازمان ملل برخورد دستگاه دیپلماسی حامد کرزی به دلیل این‌که آنان از قوت فکر واستدلال قوی برخوردار نیستند و تجربۀ دیپلماتیک بسیار اندک دارند، بسیار ضعیف بود، در حالی‌که پاکستانی‌ها هم از تجارب کافی دیپلماتیک برخوردار هستند و هم اعتماد به نفس بالای دارند.
در همین حال، جنرال نورالحق علومی آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، مردم افغانستان انتظار داشتند تا رییس‌جمهور شان در نشست مجمع سازمان ملل بتواند کمک‌های جامعه جهانی را در راستای برگزاری انتخابات و تامین امنیت و ثبات در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ جلب کند.
او اضافه کرد، مردم آروز داشتند تا رییس‌جمهورشان از موشک‌پراگنی‌های پاکستان دراین نشست یاد آوری کند.
جنرال علومی تاکید کرد، حامد کرزی در این نشست مسالۀ موشک‌پراگنی‌های پاکستان به خاک افغانستان را نه تنها مطرح نکرد، بل با سران پاکستان دیدار کرد و طوری نشان داد که گویا روابط بین دو کشور بسیار حسنه است و هیچ اتفاقی رخ نداده است.
به گفتۀ این آگاه سیاسی، هم دولت افغانستان و هم جامعه جهانی از موشک‍‌ پراگنی پاکستان و این‌که لانه‌های تروریزم در خاک پاکستان قرار دارد، آگاهی دارد؛ اما متاسفانه در این نشست هم حکومت افغانستان و جامعه جهانی خاموشی اختیار کردند.
وی همچنان گفت، تمام این مسایل نشان می‌دهد که دیپلماسی افغانستان تا چه انداز ضعیف و تحت تاثیر پاکستان قرار دارد.
مجمع عمومی سازمان ملل یکی از شش نهاد اصلی سازمان ملل متحد محسوب می‌شود و یگانه نهاد سازمان ملل متحد است که کلیه اعضای آن از حق رای مساوی در آن برخوردارند.
بررسی موضوعات مهمی مانند صلح، امنیت و پذیرش اعضای جدید و همچنین تصویب بودجه از راه گفتگو و بحث میان اعضای این سازمان صورت می گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.