سوال شورای عالی صلح از علما: آیا افغانستان دارالحرب است؟

- ۰۹ میزان ۱۳۹۱

شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرده که در مورد جنگ جاری در کشور از علمای اسلامی نظرخواهی می‌کند.
عطاءالله لودین معاون رییس این شورا روز یکشنبه گفت که قرار است هیاتی از جانب این شورا برای گفت‌وگو با عالمان برخی از کشورهای اسلامی و از جمله عربستان سعودی گفت‌وگو کند.
آقای لودین گفت شورای عالی صلح قصد دارد که در آیندۀ نزدیک اتفاق نظر علمای اسلامی را در مورد جنگ جاری در افغانستان به دست آورد.
او افزود پرسش‌هایی که در اجلاس مورد نظر شورای عالی از علما پرسیده خواهد شد، این ها هستند: “آیا جنگ در افغانستان به عنوان یک کشور اسلامی جواز دارد یا نه؟ آیا افغانستان دارالحرب است یا نه؟”
معاون شورای عالی صلح گفت: “اراده ما این است که در آینده نزدیک علمای امت در یک کشور اسلامی جمع شوند و بر اساس کتاب‌الله، سنت رسول‌الله و هدایات فقهی و در روشنی نظر ائمه و مجتهدین یک فیصله مورد توافق همه صادر کنند.”
آقای لودین تاکید کرد که جنگ جاری در افغانستان به عنوان کشوری که ۹۹ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، تقدسی ندارد که مردم را قانع کند.
این نخستین بار است که شورای عالی صلح افغانستان تصمیم به ارجاع مساله جنگ و صلح افغانستان به علمای اسلامی گرفته است.
پیش از این هم شماری از علمای افغان از ناجایز بودن جنگ جاری و سرکوب شورشیان سخن گفته اند و از جمله استاد عبد رب الرسول سیاف رهبر جهادی و عضو مجلس نماینده‌گان اخیرا بر این موضوع به طور مکرر تاکید کرده است.
آقای سیاف گفته است که بمبگذاری انتحاری، که معمولا شورشیان از آن استفاده می‌کنند، از نظر اسلامی جایز نیست و از این نظر حتی یک دلیل ضعیف هم وجود ندارد.
او خواستار اعدام علنی بمبگذاران انتحاری که پیش از انفجار بازداشت می‌شوند، شد و افزود که مجازات آنها می‌تواند باعث کاهش حملات انتحاری شود.
آقای سیاف افزود که تا مخالفان کوبیده و تضعیف نشوند، آن‌ها خود تن به مصالحه نخواهند داد.
یک سال پیش استاد برهان‌الدین ربانی رییس پیشین شورای عالی صلح هم در کنفرانس بیداری اسلامی در تهران خواستار اجماع نظر علمای اسلامی در مورد حملات انتحاری در افغانستان شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.