۱۱ حقیقتِ شگفت‌انگیز دربارۀ عطسه

گزارشگر:سه شنبه 14 دلو 1393 - ۱۳ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3لاریسا معمولاً نه فقط یک بار، نه دو بار، بلکه سه بار پشت سرِ هم عطسه می‌کند. به محض این‌که وارد موتر می‌شود، اگر هوای بیرون آفتابی باشد، عطسه‌اش می‌‌‌گیرد. پدرش هم همین‌طور است. وقتی یک ساجقِ نعنایی دهانش می‌اندازد هم وضع همین‌طور است.
لاریسا که ۳۰ سال دارد، تنها کسی نیست که این وضع را دارد. خیلی‌ها در زمان‌های خاص عطسۀ‌شان می‌گیرد، مثلاً بعد از ورزش کردن، برداشتن ابروی‌شان، زیر نور آفتاب و … .
در زیر به دلایلِ این‌که چرا در زمان‌های عجیب عطسۀ‌مان می‌گیرد، اشاره می‌کنیم.
۱ـ عطسه کردن از اعصاب‌تان شروع می‌شود. این را نیل کائو متخصصِ آلرژی و آسم در مرکز آسم و آلرژیِ گرین‌ویل می‌گوید.
او این‌طور توضیح می‌دهد که سیستم عصبی همۀ افراد به یک طریق یک‌سان سیم‌کشی شده است اما پیام‌هایی که در طول این عصب‌ها حرکت می‌کنند، راه‌های متفاوتی برای رفت‌و‌آمد به مغز انتخاب می‌کنند و همین مسأله باعث می‌شود عادت عطسه کردن در افراد مختلف متفاوت باشد.
او می‌گوید: «این انتقال عصب‌هاست که به مغزتان می‌گوید که چیزی در بینی شما هست که باید بیرون بیاید.»
۲ـ عطسه کردن از بدن‌تان محافظت می‌کند. دکتر کائو می‌گوید: «عطسه کردن بخش مهمی از فرایند ایمنی بدن است که کمک می‌کند سالم بمانید.»
عطسه با پاک کردن بینی از باکتری‌ها و ویروس‌ها از بدن‌تان محافظت می‌کند. وقتی چیزی وارد بینی شما می‌شود یا با محرکی روبه‌رو می شوید که مرکز عطسه که در پایین ساقۀ مغز قرار گرفته‌ است در مغزتان را تحریک می‌کند، پیام‌هایی سریعاً برای بستن گلو، چشم‌ها و دهان‌تان فرستاده می‌شود. سپس، عضلات سینۀتان شدیداً منقبض می‌شوند و بعد عضلات گلوی‌تان به سرعت باز و آزاد می‌‌شوند. درنتیجه این، هوا ـ به همراه بزاق و مادۀ مخاطی ـ با شدت از دهان و بینی‌تان بیرون می‌آید. و همین می‌شود که عطسه می‌کنید.
۳ـ عطسه سریع اتفاق می‌افتد. عطسه‌ها با سرعت ۱۶۱ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند. یک عطسه می‌تواند ۱۰۰،۰۰۰ میکروب را وارد هوا کند.
۴ـ برداشتن ابرو ممکن است موجب عطسه شود. برداشتن ابرو روی عصبی در صورت‌تان که مسیر بینی را تأمین می‌کند، اثر می‌گذارد. و در نتیجه عطسه می‌کنید.
۵ـ هیچ‌وقت در خواب عطسه نمی‌کنید. وقتی می‌خوابید، اعصاب عطسه هم می‌خوابند و این یعنی وقتی خوابید، معمولاً عطسه نمی‌کنید.
منبع:
www.seemorgh.com/health

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.