۱۱ حقیقتِ شگفت‌انگیز دربارۀ عطسه

گزارشگر:چهار شنبه 15 دلو 1393 - ۱۴ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3۶ـ ورزش ممکن است انسان را به عطسه بیندازد. داکتر کائو اعتقاد دارد که ورزش موجب عطسه کردن می‌شود. او می‌گوید، وقتی بیش از حد به جسم‌تان فشار می‌آورید، تنفس‌تان زیاد می‌شود و درنتیجه، بینی و دهان‌تان خشک می‌شود. به این ترتیب، بینی شما با شروع به ترشح که موجب عطسه می‌شود، به این مسأله واکنش می‌دهد.
۷ـ طولانی‌ترین عطسه: ۹۷۸ روز که توسط دونا گرفیت از انگلستان به ثبت رسیده است.
۸ـ نور آفتاب موجب عطسه کردن می‌شود. نور آفتاب باعث می‌شود که یکی از هر سه نفر به عطسه بیفتند. البته حساسیت به نور آفتاب مساله‌یی ارثی است‌ـ این هم یک چیز دیگر که می‌توانید گردن پدر ‌و ‌‌‌مادرتان بیندازید!
۹ـ رابطۀ جنسی هم می‌تواند محرک عطسه باشد. بیشتر از آن‌چه که فکر می‌کنید، اتفاق می‌افتد. محققان باور دارند که تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک در برخی افراد پیام‌هایی ارسال می‌کند که نه فقط باعث می‌شود این افراد از رابطۀ جنسی خود لذت ببرند، بلکه بعد از اتمام آن عطسه کنند.
۱۰ـ پرعطسه‌ترین حیوان: ایگوانا. طبق تحقیقات ایگوانا بیشتر از سایر حیوانات عطسه می‌کند. عطسه کردن معمولاً برای بیرون کردن برخی نمک‌های خاص که از محصولات فرعی فرایندهای گوارشی آن‌هاست اتفاق می‌افتد.
۱۱ـ چه‌طور عطسه را متوقف کنید؟ با این‌که هنوز ثابت نشده است، اما نفس کشیدن از راه دهان و گرفتن بینی در آن زمان می‌تواند چاره‌ساز باشد.

خرافات مربوط به عطسه
گذشته از این واقعیت‌های عجیب در مورد عطسه، خرافات زیادی هم درمورد عطسه وجود دارد.
به عنوان مثال، درست نیست که وقتی عطسه می‌کنید، قلب‌تان می‌ایستد. وقتی سینۀ‌تان به خاطر عطسه منقبض می‌شود، جریان خون‌تان هم موقتاً منقبض می‌شود. در نتیجه، ریتم قلب‌تان تغییر می‌کند اما توقف نمی‌کند.
و وقتی عطسه می‌کنید، کرۀ چشم‌تان بیرون نخواهد پرید. بعضی افراد موقع عطسه کردن به طور طبیعی چشم‌های‌شان را می‌بندند، اما اگر بتوانند آن را باز نگه دارند، چشم‌های‌شان بیرون نخواهد پرید! دکتر کائو می‌گوید «با این‌که فشارخون پشت چشم موقع عطسه کردن کمی بالا می‌رود اما آن‌قدر زیاد نیست که چشم‌های‌تان را از حدقه بیرون کند.»
خیلی‌ها هم عقیده دارند وقتی عطسه می‌کنید، باید کاری که مشغول انجام آن هستید را متوقف نموده و صبر کنید. برخی نیز اعتقاد دارند دوستی به ملاقات‌تان می‌آید و اگر پشکِ خانۀ‌تان عطسه کند، باران خواهد آمد.
در مورد گفتن واژۀ عافیت باشد بعد از عطسه به همدیگر، دکتر وود توضیح می‌دهد که واژۀ عطسه به یونانی «pneuma” به معنای روح می‌باشد. او می‌گوید: «دعای خیرِ عافیت باشد بعد از عطسه، از عقاید قدیمی است. در گذشته عطسه را تجربه‌یی نزدیک به مرگ می‌پنداشتند و تصور می‌کردند که دعای خیر روح فرد را از بیرون شدن از بدنش نجات می‌دهد و از وارد شدن شیطان به بدنش جلوگیری می‌کند.»

منبع:
www.seemorgh.com/health

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.