افسـران ارتش افغـانستان در ابیت‎آباد پاکستان

گزارشگر:امیری/ شنبه 18 دلو 1393 - ۱۷ دلو ۱۳۹۳

برای اولین بار یک گروه شش نفره از دانشجویان افسری افغانستان برای آموزش در سطح بالای نظامی وارد پایتخت پاکستان شدند.
قرار است دانشجویان افسری افغانستان دوره‌های لازم را در دانشگاه افسری کاکول واقع در منطقه ابیت‌آباد بگذرانند.
بر اساس این گزارش نخستین بار است که جوانان ارتش افغانستان در پاکستان آموزش می‌بینند.
mnandegar-3گزارش‌ها نشان می‌دهد راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان در سفر به کابل موضوع آموزش ارتش افغانستان توسط پاکستان را مطرح کرد.
گفته می‎شود که دانشجویان افسری افغانستان به مدت ۱۸ ماه در دوره‌های آموزشی آکادمی نظامی کاکول واقع در منطقه ابیت‌آباد شرکت می‌کنند.
جانان موسی زی سفیر افغانستان در پاکستان ضمن استقبال از دانشجویان افسری بیان کرد: آموزش افسران ارتش افغانستان در پاکستان نشان دهنده گسترش روابط اسلام آباد و کابل است.
وی افزود: آموزش دانشجویان افسری در پاکستان نخستین گام برای همکاری‌های بیشتر با پاکستان در تمام زمینه‌ها به ویژه همکاری دفاعی و نظامی می‌باشد.
پاکستان به خواستش رسید
پاکستان به دلیل رقابت سختی که با هند دارد، خواستار فرستادن سربازان ارتش افغانستان به این کشور شده است.
هم اکنون ده‎ها نظامی افغانستان در هند آموزش می‎بینند. اما در برابر پاکستان حساسیت بالایی در کشور وجود دارد. مردم می‎هراسد که مبادا سربازانی‌که در پاکستان آموزش می‎بینند، در برابر منافع ملی افغانستان قرار گیرند و به جاسوسان اسلام‎آباد تبدیل شوند. چون پاکستان هم اکنون صدها طالب جنگ‌جو را پس از آموزش، تجهیز و تربیت به منظور کشتن سربازان و تخریب دارایی عامه به افغانستان می‎فرستد.
پاکستان از سال‌ها بدین‌سو به دنبال تضعیف و نابودی زیربناهای افغانستان بوده و از هر طریق ممکن تلاش ورزیده است که افغانستان نتواند سر بلند کند.
حالا ارتش افغانستان باید با احتیاط تمام با این پروژۀ پاکستان برخورد کند. چون اسلام‎آباد در عقبِ این برنامه‎اش اهدافی را دنبال می‎کند که بدون شک برای نیروهای امنیتی افغانستان زیان‎بار و ویرانگر است.
نفسِ تلاش پاکستان برای کشانیدن سربازان افغانستان به مراکز آموزشیِ نظامی خویش، پرسش‌‎برانگیز است. چرا اسلام‎آباد از سال‎ها بدین‎سو تلاش می‎ورزد تا افغانستان را متقاعد بسازد که به این کشور به منظور آموزش نظامی نیرو بفرستد؟ واضح است که در عقب این برنامه‎ می‎خواهد نفوذ خویش را در درون نیروهای امنیتی افغانستان به ویژه ارتش و استخبارات افزایش ببخشد. حکومت پیشین افغانستان به‌رغم اصرار پاکستان هرگز حاضر نشد که به این کشور سرباز بفرستد؛ اما به نظر می‎رسد که حکومت جدید پس از رفتن رییس جمهور غنی به اسلام‎آباد و لاهور، به توافق‎‏هایی با این کشور دست یافته است. شاید یکی از توافق‎ها فرستادن سربازان ارتش افغانستان به منظور آموزش نظامی به پاکستان باشد. چیزی که می‎تواند پیامدهای مرگباری برای نیروهای امنیتی افغانستان داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.