۱۳ نکته برای جلوگیری از سرماخورده‌گی

گزارشگر:دو شنبه 27 دلو 1393 - ۲۶ دلو ۱۳۹۳

بخش دوم و پایانی

mnandegar-3۲ـ سرفه و عطسۀ خود را با دستان‌تان نپوشانید:
زمانی که احساس می‌کنید در حال سرفه یا عطسه هستید، از یک دستمال استفاده کرده و آن را بلافاصله دور بیاندازید. اگر دستمال ندارید، سر خود را از افرادی که نزدیک شما هستند، به طرف دیگر چرخانده و به سمت فضای آزاد سرفه کنید.

۳ـ صورت‌تان را لمس نکنید:
ویروس‌های سرماخورده‌گی از طریق چشم، دهان و بینی وارد بدن شما می‌شوند. لمس صورت کودکان راه اصلی ابتلای آنان به سرماخورده‌گی بوده و همچنین موجب انتقال سرماخورده‌گی از آنان به والدین‌شان می‌باشد.

۴ـ مقدار زیادی مایعات بنوشید:
آب سیستم بدن شما را شست‌وشو داده و باعث خروج سموم از بدن شما می‌شود. یک فرد بالغ سالم به‌طور متوسط روزانه ۸ پیاله مایعات نیاز دارد.

۵ـ از سونا استفاده کنید:
وقتی به سونا می‌روید، هوایی که استنشاق می‌کنید، بالاتر از ۸۰ درجه است و این درجه حرارت باعث از بین رفتن ویروس‌های سرماخورده‌گی می‌شود.

۶ـ از هوای آزاد استفاده کنید:
اکثریت افراد در زمانی که هوا سرد است، در خانه و محوطه‌های بسته می‌مانند، بنابراین میکروب‌های بیشتری در اتاق‌های خشک و شلوغ در حال گردش است.

۷ـ ورزش‌های آیروبیک را به طور منظم انجام دهید:
این ورزش‌ها باعث افزایش سلول‌های مقابله‌کننده با ویروس در بدن می‌شود.

۸ـ غذاهای گیاهی مصرف کنید:
مواد طبیعی موجود در گیاهان باعث افزایش ویتامین‌های بدن می‌شود. بنابراین میوه و سبزیجات سبز تیره، قرمز و زرد مانند پالک، کاهو، زردک، بادنجان رومی، سیر و … مصرف کنید. آب مالته هرچه تازه‌تر باشد، ویتامین C بیشتری دارد و طول مدت درمان را کوتاه‌تر می‌کند.

۹ـ ماست بخورید:
باکتری‌های مفید موجود در ماست باعث تحریک تولید مواد سیستم ایمنی شده که با بیماری مبارزه می‌کند.

۱۰ـ سگرت نکشید:
آمار نشان می‌دهد که افراد سگرتی دچار سرماخورده‌گی‌های بیشتر و مکرر می‌شوند. حتا نزدیک به افراد سگرتی بودن به‌طور واضح سیستم ایمنی را از بین می‌برد. دود راه‌های هوایی بینی را خشک کرده و مژک‌های آن را فلج می‌کند. مژک‌ها موهای ظریفی هستند که مخاط بینی و ریه‌ها را پوشانده و با حرکات موجی شکل خود ویروس‌های سرماخورده‌گی را از مجاری بینی خارج می‌کنند. یک سگرت مژک‌ها را برای ۳۰-۴۰ دقیقه فلج می‌کند.

۱۱ـ الکول مصرف نکنیـد:
مصرف الکول کبد را که اولین سیستم تصفیه‌کنندۀ بدن است، تخریب کرده و این به این معناست که تمامی انواع میکروب‌ها بدن شما را به سرعت ترک نخواهند کرد.

۱۲ـ راحت و آسوده باشید:
اگر شما بتوانید آرامش داشته باشید، می‌توانید سیستم ایمنی خود را به هنگام نیاز فعال کنید.

۱۳ـ غرغره کردن نمک:
این کار باعث مرطوب شدنِ گلو و بهبودی موقت می‌شود. این کار را با استفاده از یک قاشق چای‌خوری نمک داخل یک پیاله آبِ ولرم و روزانه حدود ۴ بار انجام دهید.

منبع:
www.seemorgh.com/health

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.