داعش و تلاش برای سربازگیری در افغانستان و پاکستان

گزارشگر:دوشنبه 27 دلو 1393 - ۲۶ دلو ۱۳۹۳

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد، داعش پایش را از پایگاهش در سوریه و عراق فراتر می‌گذارد تا انشعاباتی از این گروه تروریست را در افغانستان، الجزایر، مصر و لیبی به وجود آورد؛ مساله‌یی که دورنمای یک جنگ جهانی جدید علیه ترور را پدیدار می‌کند.
گروه تروریستی داعش حدود ۲۰ هزار تا ۳۱ هزار و ۵۰۰ نیرو در سوریه و عراق دارد.
mnandegar-3یکی از مقامات مقابله با تروریسم امریکا گفت، در کشورهایی همچون اردن، لبنان، عربستان سعودی، تونس و یمن تنها چند صد افراط‌گرا به صورت غیررسمی متعهد حمایت از داعش شده‌اند.
این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشت، هیچ نشانه‌یی از اینکه داعش بر مناطقی از افغانستان کنترل دارد، وجود ندارد اما این گروه تروریستی علاقه خود را به ایجاد انشعاباتی از این گروه در افغانستان و پاکستان نشان داده و گزارش شده که نماینده‌گانی را نیز برای سربازگیری به این دو کشور اعزام کرده است.
منتقدان می‌ترسند گزارش‌ها درباره پیشروی داعش بار دیگر امریکا را گرفتار جنگی طولانی کند چراکه باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا از کنگره خواسته تا قدرت‌های جنگی جدیدی به وی برای مبارزه با داعش بدهد.
تکثیر ناگهانی انشعابات داعش و افزایش نیروهای وفادار به آن، کاخ سفید را ترغیب کرد تا به دنبال اختیارات جدید برای اوباما و جانشینش باشد تا بتواند تروریست‌های داعش و پیروانش را در هر جایی که پدیدار شوند، دنبال کند.
داعش پس از اعلام «خلافت» در جون سال ۲۰۱۴ میلادی، شروع به جذب حمایت‌های ائتلافی از سوی گروه‌ها و افراد کرد. تحلیلگران مقابله با تروریسم می‌گویند، داعش از ساختار القاعده برای توسعه جغرافیایی‌اش استفاده می‌کند و از روند چند ساله، منسجم و همه‌جانبه آن را دنبال نمی‌کند. این مساله به داعش اجازه می‌دهد تا سریعتر، آسان‌تر و بیشتر رشد کند.
ملا عبدالرئوف خادم، یکی از فرماندهان سابق طالبان که اخیراً در حملات پهپادی امریکا کشته شد، متعهد ائتلاف با داعش شده و اخیراً سربازگیری را آغاز کرده بود. رهبران القاعده در شبه‌جزیره عرب در یمن نیز تعهد مشابهی را نسبت به داعش مطرح کرده‌اند.
هرگونه اختیار انجام عملیات‌های نظامی امریکا علیه داعش می‌تواند مداخله‌ها در مصر و لیبی را پوشش دهد؛ جایی که سازمان‌های فعال شبه‌نظامی متعهد ائتلاف با داعش شده‌اند.
در این گزارش آمده است، اگرچه مدارک علنی چندانی از این مساله که رهبران داعش در سوریه و عراق بر شمال آفریقا کنترل عملی دارند، وجود ندارد اما کاملاً مشخص است که داعش در عملیات‌ها و بی‌ثباتی این کشورها نفوذ دارد.
مقامات غربی در جنوب اروپا می‌ترسند که لیبی به پایگاهی برای تروریست‌های داعش به منظور سفر به مصر یا نقاط دیگر در شمال آفریقا تبدیل شود. در حال حاضر شرق لیبی به پایگاه آموزشی برای شبه‌نظامیانی که می‌خواهند به سوریه و عراق سفر کنند و به پایگاهی برای شبه‌نظامیان مصری تبدیل شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.