اشرف‌غنی ماه آینده به هند سفر می‌کند

گزارشگر:سه شنبه 26 حوت 1393 - ۲۵ حوت ۱۳۹۳

اشرف غنی رییس جمهوری کشور که در حال حاضر در عربستان به سر می‎برد، قرار است ماه آینده میلادی (اپریل) پس از بازگشت از امریکا، به هند سفر کند.
گفته می‌شود نارندرا مودی نخست‌وزیر هند در حاشیه نشست اتحادیه همکاری کشورهای جنوب آسیا (سارک) در نیپال از اشرف‌غنی دعوت کرده بود تا به این کشور سفر کند.
نارندرا مودی در این دیدار خطاب به اشرف‌غنی گفته بود: دوستی افغانستان و هند تاریخی و دیرینه است و ما برای تعمیق و تداوم این دوستی متعهد هستیم. مردم افغانستان هیچگاه mnandegar-3این را احساس نکنند که هند آن‌ها را تنها خواهد گذاشت.
مودی آماده‌گی کشورش را برای کمک به افغانستان اعلام کرد و گفته بود: هر زمان برای کمک از جانب هند نیاز باشد، هند به درخواست افغانستان پاسخ خواهد گفت.
این سفر درحالی صورت خواهد گرفت که اشرف‌غنی پس از روی کار آمدن در افغانستان تاکنون سفری به هند نداشته اما تاکنون به پاکستان، چین، عربستان، امارات، انگلیس، قرغزستان، ترکمنستان و برخی از کشورهای دیگر سفر داشته و قرار است که در ۲۵ مارچ سال جاری میلادی نیز به واشنگتن سفر کند.
در حالی که حکومت قبلی افغانستان به رهبری حامد کرزی روابط مستحکمی با دهلی‌نو برقرار کرده بود اما به نظر می‌رسد، با توجه به شعارهای انتخاباتی اشرف‌غنی مبنی بر برقراری صلح در افغانستان، سیاست نزدیکی به چین و پاکستان را در دستور کار خود قرار داده است که بارها مورد انتقاد مقامات سابق و کنونی افغانستان از جمله حامد کرزی رییس‌جمهور سابق قرار گرفته است.
این سیاست اشرف‌غنی تاجایی پیش رفته است که پرویز مشرف رییس‌جمهور و رییس سابق ستاد ارتش پاکستان در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال گفته بود که صلح میان دولت کابل و طالبان افغانستان راهی برای جلوگیری از نفوذ هند در این کشور است.
برخی از کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند که اتخاذ سیاست نزدیکی به پاکستان توسط رییس‌جمهور افغانستان به دلیل است که وی به دنبال اثبات کردن صداقت اسلام‌‌آباد در گفت‌وگوهای صلح است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.