فریاد عدالت‎خواهی در برابر دادگاه عالی: عامـلان قتل فرخنـده اعـدام شوند

گزارشگر:ناجیه نوری/ چهار شنبه 5 حمل 1394 - ۰۴ حمل ۱۳۹۴

هزاران‌تن از شهروندان کابل روز سه شنبه به میدان شهید مسعود مقابل دروازۀ دادگاه عالی ریختند و فریاد عدالت برای فرخنده سر دادند.
آنان با یک صدا «جهالت» را محکوم کردند و خواهان محاکمه عاملان قتل فرخنده شدند.
بسیاری زنانی که در این تظاهرات شرکت کرده بودند، اشک می‌ریختند و صدا می‌زدند که «قتل فرخنده، قتل انسانیت» است. آن‌ها می‌گفتند mnandegar-3می‌خواهند به جهانیان نشان دهند که «همه مردم افغانستان وحشی» نیستند. باران شدید کابل نتوانست از حضور و ادامه تظاهرات جلوگیری کند. تظاهرکننده‌گان شعارهای «دولت بیدار شو، جهالت دشمن انسانیت و قاتلان مجازات شوند» را سر می‌دادند.
شماری از نمایندگان پارلمان، مقام‌های پیشین حکومت، فعالان حقوق بشر، نماینده‌گان جامعه مدنی و هزاران باشندۀ کابل در این تظاهرات شرکت کردند. شماری از زنان و دختران به رسم اعتراض صورت شان را سرخ کرده بودند تا با خانواده فرخنده همدردی کرده باشند.
عبدالحمید مبارز راشدی وزیر پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر که یکی از شرکت کننده‌گان این راهپیمایی بود به روزنامه ماندگار گفت: خواست و هدف ما مقابله با چنین رفتارهای غیر انسانی که درحقیقت در قدم نخست فرهنگ و دین را نابود می‌کند، است.
او افزود: حکومت باید زمینه را برای کسانی‌که معارف دینی سالم را به شکل امروزی می‌توانند به مردم آموزش داده و تبلیغ کنند، ایجاد کند.
وزیر پیشین مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: دولت باید جلو کسانی‌که دین را به گروگان گرفته و از احساسات مردم برعلیه دین استفاده می‌کنند، بگیرد.
وی می‌گوید: باید حکومت جلو فرهنگ‌های خودسرانه‌یی را که سبب بروز چنین جنایت‌های وحشیانه می‌شود بگیرد و ما هم باید فضای نقد و گفتمان سالم فرهنگی و دینی را تقویت و در رسانه‌ها به راه بی‌اندازیم.
نیلوفر ابراهیمی عضو مجلس نماینده‌گان در این راهپیمایی گفت: شاید آغاز فاجعۀ قتل فرخنده، ضدیت با ملای تعویذ نویس بود؛ اما انجام حادثه، بدون شک بُعدهای استخباراتی و روانی داشت.
وی تاکید کرد: فاجعه قتل فرخنده نشان داد که کار کردن برای نهادینه کردن دموکراسی در افغانستان در ۱۳ سال گذشته بی‌هوده بوده و هنوز فرهنگ مکافات و مجازات در کشور ما نهادینه نشده است.
بانو ابراهیمی افزود: برای به کرسی نشاندن عدالت باید قاتلان فرخنده در همان دریا و به صورت علنی اعدام شوند و پولیس‌هایی که در نجات فرخنده کوتاهی کردند، نیز باید مجازات شوند.
این عضو مجلس تاکید کرد: بدون شک در خصوص این قضیه برای قوۀ قضائیه هدایت‌هایی از ارگ ریاست‌جمهوری خواهد آمد و مداخلۀ پارلمان و زورمندان را نیز به همراه خواهد داشت؛ اما مردم اگر متحد باشند و به اعتراضات خود ادامه دهند بالاخره حکومت مجبور می‌شود تا عاملین این جنایت را اعدام کند.
با این حال، صدیق‌الله توحیدی مسوول نی یا حمایت کنندۀ رسانه‌های آزد و یکی دیگر از شرکت کننده‌گان این راهپیمایی گفت: خواست ما از حکومت تامین عدالت، حفظ حقوق شهید فرخنده و مجازات عاملین این جنایت است.
او افزود، باید نیروهای امنیتی که در نجات فرخنده کوتاهی کردند نیز مجازات شوند و این مجازات باید علنی و در حضور مردم صورت گیرد تا درس عبرت برای کسانی باشد که شاید در صدد چنین جنایاتی باشند.
فتانه گیلانی فعال حقوق زن می‌گوید: خواست ما محاکمه علنی عاملین این قضیه وحشیانه است و باید مشخص شود که در پشت این قضیه بازی‌های جریان داشته و یا خیر.
این فعال حقوق زن افزود: باید مشخص شود و توضیح داده شود که چطور در پایتخت و در قلب شهر که نیروهای امنیتی حضور داشتند و در میان انبوهی از جمعیت این وحشی‌گری رخ داد و پولیس خاموشانه تماشاگر بود.
وی تاکید کرد: چگونه پولیس مداخله نکرد، بُشکه‌های تیل از کجا شد و چرا باید در پیش چشم هزاران نفر چنین جنایت رخ دهد، باید دولت به تمامی این سوالات پاسخ دهد.
بانو گیلانی تصریح کرد: امیدوار هستم تا زمان به کرسی نشاندن عدالت و محاکمه علنی جنایتکاران قتل فرخنده، این اعتراضات ادامه پیدا کند و زود خاموش نشود.
او گفت: محاکمه علنی قاتلین فرخنده به مردم ارتباط دارد، چرا که اگر مردم محکم و با اراده در برابر این جنایت ایستاده‌گی کنند، بدون شک حکومت مجبور خواهد شد تا عاملین این جنایت را به صورت علنی محاکمه کند.
بانو گیلانی با انتقاد از رسانه‌ها گفت: اگر رسانه‌ها در ۱۳ سال گذشته به جای نشر سریال‌های هندی و ترکی به مردم برنامه‌های آموزشی دینی، انسانی و اخلاقی را نشر می‌کردند، شاید امروز ما شاهد چنین فاجعه نمی‌بودیم.
عصر پنجشنبه ۲۸ حوت/اسفند در نزدیکی مسجد شاه دوشمشیره در مرکز شهر کابل، ده‌ها مرد خشمگین، فرخنده را به اتهام قرآن سوزی، کشتند و جسدش را آتش زدند.
و اما خانوادۀ فرخنده می‌گوید که دخترشان از دارالعلوم بی بی عایشۀ صدیقه فارغ شده بود و تصمیم داشت تحصیلات‌اش را در رشتۀ شرعیات در دانشگاه کابل ادامه دهد.
قتل این بانوی جوان، اعتراضات گسترده‎یی را به همراه داشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :