نهال شانی‌نوروزی در آرام‌گاه قهرمانی ملی

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 8 حمل 1394 - ۰۷ حمل ۱۳۹۴

برنامۀ نهال‌شانی نوروزی از طرف بنیاد شهید احمدشاه مسعود در پنجشیر برگزار گردید.
در این برنامه که روز پنجشنبه در آرامگاه قهرمان ملی کشور در ولایت پنجشیر برگزار شده بود، به شمول رهبری بنیاد شهید مسعود، شماری از نخبه‌گان سیاسی و مردمی پنجشیر، کاپیسا و پروان اشتراک کرده بودند.
آنان یک هزار اصله نهال در جوار آرام‌گاه قهرمان ملی کشور غرس کردند.
mnandegar-3احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهیداحمد شاه مسعود در سخنان افتتاحیۀ برنامۀ نهال‌شانی نوروزی گفت: امروز به‌خاطر این جمع شده‌ایم تا برای نوروز نهال ‌شانیم و این کار را به یک فرهنگ تبدیل کرده و همه ساله تکرار نماییم.
آقای مسعود افزود که با انجام این برنامه، همه‌ساله این جا بیاییم، نهال‌شانی کنیم، هم نوروز را در اطراف هدیرۀ آمرصاحب گرامی بداریم و هم از حال و احوال هم‌دیگر با خبر شویم.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود خطاب به نخبه‌گانی که در این برنامه حضور داشتند، گفت: «شرایط خاص امروز می‌طلبد تا با هم متحد و نزدیک باشیم و از این طریق بتوانیم دل و قلب خود را نزدیک‌تر سازیم.»
آقای مسعود در ادامۀ سخنانش خاطر نشان کرد: زمستانی‌که گذشت، پنجشیر متحمل تلفات زیادی شد، برف و برف‌کوچ آمد، مردم خانه، مال و مواشی خود را از دست دادند و زراعت کاملاً از بین رفت و تقریباً ۶۰ درصد درخت در پنجشیر نابود شد؛ ما با نهال‌شانی امروز می‎گوییم که پنجشیر را دوباره آباد می‌سازیم و هر کدام ما در بازسازی و آبادی آن سهم می‌گیریم و کمک‌های بیشتر را به آسیب‌دیده‌گان جلب می‌کنیم.
آقای مسعود تصریح کرد: «امیدواریم این نوروز، سال نو و بهار نو، آغاز نوی باشد برای مردم پنجشیر و بازسازی آن. آغازی برای تقویت همدلی، همگرایی و دوستی‌ها و زدودن کدورت‌ها، دردها و رنجش‌ها. امیدواریم گردهم‌آیی نوروز در محور زیارت‌گاه سالار شهدا، سنتی گردد ماندگار برای دعای خیر و سعادت برای افغانستان و همۀ حوزۀ تمدنی مان.»
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود افزود: برنامۀ نهال شانی‌ را که امروز افتتاح کردیم، آرزو دارم ادامۀ همکاری و ساختن دوبارۀ پنجشیر باشد و ما به وضعیت مهاجرین و کسانی‌که خانه‌های شان تخریب شده است، رسیده‌گی کنیم.
در عین حال، مولاناعبدالرحمن کبیری سرپرست ولایت پنجشیر، با ستایش از برنامۀ نهال‌شانی نوروزی به روزنامۀ ماندگار گفت: در این برنامه، همه بزرگان کاپیسا، پروان و پنجشیر اشتراک داشتند که همه به‌خاطر سرسبز شدن محیط زیست و گسترش این فرهنگ و همچنان نشان دادن وحدت و همدلی، یک نهال غرس کردند.
آقای کبیری با بیان این‌که آنان نیز همه ساله برنامۀ نهال‌شانی را در این ولایت راه‌اندازی می‌کنند، گفت که این نخستین برنامۀ نهال شانی در پنجشیر است که چنین گسترده و بزرگ برگزار می‌گردد.
سرپرست ولایت پنجشیر با اشاره بر خسارات برف‌کوچ‌های اخیر در این ولایت گفت: اضافه‌ از ۶۰ درصد زراعت مردم پنجشیر زیان دیده و ما برای رسیده‌گی به این مشکلات در هم‌آهنگی با نهادها و وزارت‌های مربوطف برنامه‌هایی داریم تا به مردم زیان دیده کمک برسانیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.