غنی به پاکستان: بیایید که باهم شنا کنیم تا غرق نشویم

گزارشگر:شنبه 8 حمل 1394 - ۰۷ حمل ۱۳۹۴

رییس‎جمهور غنی «خوش‌بینی محتاطانه‌یی» نسبت به بهبود روابط افغانستان با پاکستان ابراز کرده است. اشرف غنی امیدوار است که پاکستان رهبری طالبان را به میز مذاکره بکشاند.
اشرف غنی بعد از به قدرت رسیدن در افغانستان تغییر رویکرد در قبال پاکستان را به عنوان بخش مهمی از سیاست خود عنوان کرد تا به این ترتیب بتواند از طریق همکاری این کشور همسایه، به بیش از یک دهه شورشگری در افغانستان پایان دهد.
mnandegar-3هرچند اشرف غنی به خاطر سیاستش در قبال پاکستان در داخل کشور با انتقادهایی مواجه است، اما او در نخستین سفرش به ایالات متحده امریکا در یک سخنرانی در نیویارک از این سیاست خود دفاع کرد و آن را برای رسیدن به صلح کلیدی خواند.
او در سخنرانی خود در «شورای روابط خارجی» در پاسخ به سوالی در مورد مناسبات افغانستان و پاکستان گفت: «من محتاطانه خوش‌بین هستم که یک پروسه تحول و تغییر بنیادی را شروع کرده ایم.»
رییس جمهور افغانستان با ابراز این که هر دو کشور برای پایان بخشیدن به دشمنی ۱۳ ساله تلاش می‌کنند، گفت باور دارد که برای دفع حمایت از شورشگری طالبان افغانستان، بهبود مناسبات با پاکستان کلیدی است.
اشرف غنی گفت: «بدون موجودیت پناهگاه، شورشگری طولانی مدت ممکن نیست. وقتی پناهگاه و مخفیگاه‌ها وجود نداشته باشند، صلح ظهور می‌کند. این چیزی است که در امریکای مرکزی، امریکای لاتین و افریقا اتفاق افتاده است.»
حمایت پاکستان هم در کشاندن طالبان به میز مذاکره و هم در ازبین بردن پناهگاه‌های شورشیان در مناطق قبایلی اساسی خوانده می‌شود.
طالبان هرچند گفته اند تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند با دولت افغانستان مذاکره نمی‌کنند، اما اخیراً مقام‌های پاکستان از تمایل این گروه به مذاکرات صلح خبر داده اند.
اشرف غنی به کشتاری اشاره کرد که توسط طالبان در یک مکتب در پیشاور پاکستان صورت گرفت و ۱۵۳ قربانی به جا گذاشت و گفت که این حوادث در نزدیک ساختن دو کشور همسایه کمک کرده است. غنی گفت: «تروریست‌ها نه به پاسپورت ضرورت دارند و نه ملیت‌ها را می‌شناسند… من امیدوارم که ما خردمندی کافی داشته باشیم تا غرق نشویم بلکه باهم شنا کنیم.»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.