وزیر حج و اوقاف: تعـویذنویـسان جمـع‎آوری مـی‎شونـد-فرخنده تاریخ را رقم زد

گزارشگر:یک شنبه 9 حمل 1394 - ۰۸ حمل ۱۳۹۴

وزیر حج و اوقاف در پیوند به اقدامات در مورد بررسی‌های قتل فرخنده در کابل به مجلس نماینده‌گان فراخوانده شد.
فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اوقاف حادثه شاه دوشمشیره کابل را به عنوان نقطه عطف یاد کرد و گفت که فرخنده با مرگ اش، تاریخ را رقم زد و او از این حادثه تلخ درس‌های زیادی را آموخته است.
به گفته وی، وزارت حج برای پیگیری حادثه فرخنده کمیسیونی را نیز موظف کرده است.
mnandegar-3آقای عثمانی افزود: در پی قتل فرخنده وزارت حج تصمیم گرفته است که تعویذنویسان را از سطح شهر کابل به ویژه مناطق، شاه دوشمشیره، زیارت ابولفضل و زیارت سخی جمع‌آوری کرده و این روند را در سطح شهر کابل و ولایات گسترش خواهد داد.
او خاطرنشان کرد که در مساجد و زیارتگاه‌ها، عالمان واقعی را موظف می‌کند.
وزیر حج با ذکر این مطلب که به کسانی که مردم را برای سودجویی خود به قتل فرخنده شوراندند عالم دین گفته نمی‌شوند؛ بیان داشت: «هم اکنون اجماع در مورد جمع آوری سودجویان به وجود آمده؛ تا خانواده‌ها را از چنگ آنان نجات دهیم».
از سویی دیگر، نمایندگان مجلس بر وظیفه اصلی وزارت حج که ارشاد است اشاره نموده و از اقدامات آقای عثمانی در این راستا پرسیدند.
آقای عثمانی گفت که در هماهنگی با علمای سراسر کشور می خواهد بخش ارشاد این وزارت را که درگذشته به آن توجه چندانی نشده است فعال کند.
او از فرصت‌ها و چالش‌ها در این بخش یاد کرد و افزود: «در بخش ارشاد فرصت‌ها و چالش‌های دایم، یک بخش علما هستند که علاقمند نشان دادن چهره واقعی اسلام اند، اما چالش ما کسانی اند که هم در زیر چتر این نظام زندگی می کنند و هم برعلیه نظام صحبت می کنند».
وزیر حج تصریح کرد :علمایی که می‌خواهند حقیقت را بگویند؛ مصونیت جانی ندارند و وزارت حج در این راستا اقداماتی را روی دست دارد.
آقای عثمانی همچنین گفت که قصد دارد برای تبلیغ ارشادات دینی یک رادیو تلویزیون را راه اندازی کند که رادیو بزودی راه اندازی خواهد شد و اما شبکه تلویزیونی به هزینه زیاد نیاز دارد که این وزارت می کوشد این هزینه را از طریق جلب کمک ها تامین نماید.
به گفته وی؛ حدود ۱۶۰ هزار مسجد در سطح کشور وجود دارد که ۵۰ هزار مسجد شامل دیتابس وزارت حج شده، ۳۷۰۰ مسجد رسمی است و ثبت دیگر مساجد نیز در برنامه این وزارت می باشد.
او همچنین یادآورشد که برای ایجاد یک دارالافتا و بلند بردن ظرفیت علما برنامه های را روی دست دارد.
از سویی هم، ظاهر قدیر معاون اول مجلس از وزارت حج خواست که برای استخدام امامان مساجد مقررات سخت گیرانه تری وضع کند.

پروندۀ قتل فرخنده، در دو بخش نظامی و ملکی بررسی می‎‏شود
مسوولان دادستانی کل می‌گویند که هیات تحقیق در مورد پرونده فرخنده در دادستانی تشکیل شده و این پرونده در دو بخش نظامی و ملکی بررسی خواهد شد.
بصیر عزیز، سخنگوی دادستانی کل روز گذشته در یک نشست خبری گفت: «یک هیات تحقیقی برای بررسی پرونده فرخنده توظیف شده است».
وی خاطرنشان کرد که دادستانی کل ۱ ماه فرصت دارد تا به این پرونده رسیدگی کنند؛ اما اگر در این مدت زمان این پرونده تکمیل نشود؛ دوباره درخواست زمان خواهند کرد.
مسوولان در کمیسیون حقیقت یاب پرونده قتل فرخنده می‌گویند که محرکین اصلی قتل این بانوی افغان، چهار تن از متولیان و ملنگان زیارت شاه دو شمشیره بودند که سه تن شان بازداشت شده است.
آقای عزیزی در این نشست خبری اعلام کرد که از مجموع عاملان قتل فرخنده، ۱۹ فرد عادی و ۲۷ نیروی امنیتی دستگیر شده اند.
پیش از این، روز پنجشنبه این پرونده از سوی کمیته حقیقت یاب رسماً به دادستانی کل راجع شده بود؛ اما به دلیل اینکه روز پنجشنبه و جمعه رخصتی بود از این رو دادستانی از امروز کار بررسی این پرونده را شررع کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.