جاوید کوهستانی: فرمانده پولیس کابل برکنار و به دادستانی معرفی شود

گزارشگر:یک شنبه 9 حمل 1394 - ۰۸ حمل ۱۳۹۴

جاوید کوهستانی به روزنامۀ ماندگار گفت که فرمانده پولیس کابل بیشتر از افراد اوباش و لومپن که در قتل فرخنده دست داشتند، مقصر بوده و باید به داستانی معرفی شود.
کوهستانی با انتقاد از فرمانده پولیس کابل گفت: عدم مسوولیت‌پذیری، نبود وجدان بیدار و آگاه، عدم ارتباطات مردمی و تشنه بودن به قدرت، سبب شده تا فرمانده کابل حتا به خودش زخمت ندهد که به خاطر کوتاهی در وظیفه از مردم عذرخواهی کند.
mnandegar-3او همچنان تاکید کرد: قوماندانی امنیه، آمر جنایی و تمام مسوولان قوماندانی امنیه کابل، به دلیل اقدام نکردن به موقع، در این قضیه مسوول و شریک اند و باید مجازات شوند.
او افزود: فرمانده امنیه کابل، معاونین امنیتی و مسوولان قوماندانی کابل باید از وظایف‌شان سبک دوش و به خاطر غفلت و سوء استفاده از مقام و موقف‌شان به دادستانی معرفی شوند.
این آگاه نظامی اضافه کرد: شاه دو شمشیره در قلب شهر کابل موقعیت دارد و چهار اطراف آن با پوسته‌های امنیتی مختلف احاطه شده؛ پس این غفلت قابل بخشش نیست و پولیس و فرمانده کابل هر دو شریک جرم پنداشته می‌شود.
کوهستانی گفت: آمر حوزۀ اول و دوم پولیس نیز قابل مجازات اند، چرا که فاصله میان این دو حوزه و شاه دو شمشیره نهایت کم است.
به گفتۀ او، فاصله از شاه دو شمشیره تا جادۀ آسمایی که یک پوسته امنیتی در آن‌جا حضور دارد، نهایتاً ۲۵۰ متر و از قوماندانی امنیه کابل تا جادۀ آسمایی ۱۰۰ متر است؛ در مجموع فاصله میان قوماندانی امنیه کابل تا محل حادثه ۳۵۰ متر است.
وی تاکید کرد: قوماندانی امنیه کابل، قطعۀ واکنش، قطعۀ منتظره و لوای کمربندها را دارد؛ اما حتا یک پولیس از این قطعات برای نجات این دختر فرستاده نشده؛ بنابراین به طور قطعی پولیس آگاهانه غفلت کرده و در قتل فرخنده شریک است.
او گفت: مردم برای شریک شدن در این جنایت، از جاده و خیابان دور دست به شاه دو شمشیره رسیدند؛ اما پولیس و قوماندانی امنیه کابل، هیچ اقدامی نکرد، در حالی‌که مخابره‌های پولیس به طور ۲۴ ساعت فعال است و نوکریوال هم دارند.
کوهستانی با انتقاد شدید از قوماندانی امنیه کابل گفت: قوماندانی امنیه پس از حادثه به خانوادۀ فرخنده اخطار می‌دهد که خانه تان را تخلیه کنید، چرا که مردم به خانه شما یورش می‌آورند و ما توان تامین امنیت شما را نداریم، این گفته‌ها نهایت جهالت و عدم آگاهی پولیس را از وظیفه‌شان نشان می‌دهد.
کوهستانی با انتقاد از گفته‌های مولوی ایاز نیازی امام مسجد وزیر اکبرخان می‌گوید: مولوهایی مانند نیازی که بدون آگاهی مردم را تحریک به شورش کردند، نیز در جمله مجرمین باید محاکمه شوند.
او افزود: رسانه‌ها سخنان مولوی نیازی را تحریف نکردند، چرا که سخنان او با نهایت احساسات بیان شده و بسیار واضح گفته که اگر مجرمین رها نشوند، در برابر نظام قیام خواهند کرد.
این آگاه نظامی گفت: اما نباید فراموش کرد که شهادت فرخنده باعث به وجود آمدن فضای گفتمان میان دین، دموکراسی و جامعه مدنی گردید. مرگ فرخنده باعث شکستن بعضی از تابوها شد و بازار تعویذ نویسان و تومار نویسی در هم شکسته شد.
گفتنی است که فرخنده به تاریخ ۲۸ حوت سال گذشته، یعنی ده روز قبل به اتهام سوزاندن قرآن توسط افرادی کشته و بعد سوزانده شد. اتهامی که سپس غلط ثابت شد.
قتل فرخنده اعتراض‎های گستردۀ داخلی و خارجی را به همراه داشت.

اشتراک گذاري با دوستان :