تنش میان چین و افغانستان بر سر پروژۀ «مس عینک»

گزارشگر:دو شنبه 24 حمل 1394 - ۲۳ حمل ۱۳۹۴

اگرچه پنج ماه از درخواست‌ها از پکن برای به نصف رساندن امتیازاتش در معدن مس افغانستان می‌گذرد، دو کشور همچنان بر سر این معدن سه میلیارد دالری مناقشه دارند.
به گزاش خبرگزاری رویترز، این معدن مس که در زیر بقایای یک شهر باستانی بودایی قرار دارد، یکی از دست نخورده ترین معادن جهان است. اما پروژه «مس عینک» از زمانی که «شرکت سهامی گروه متالورجیکال» چین در سال ۲۰۰۷ میلادی در مناقصه بهره برداری از این معدن پیروز شد، گرفتار تاخیر شده است.
mnandegar-3بهره برداری از منابع معدنی یک تریلیون دالری افغانستان برای اشرف غنی، رییس جمهوری این کشور در اولویت قرار دارد چرا که وی باید همزمان با کاهش تدریجی میلیاردها دالر کمک خارجی در چند سال آتی، بودجه کشور را تامین کند.
اما اظهارات تند چین در زمان سفر اشرف غنی به پکن بیانگر چالش بزرگ پیش رو برای توسعه صنعت در افغانستان بود. در افغانستان هیچ خط راه آهنی برای خارج کردن فلزات از این کشور وجود ندارد، راه‌ها برای سفر بسیار خطرناک هستند و قیمت مس نیز از سال ۲۰۱۱ میلادی ۴۰ درصد کاهش داشته است.
وزیر معدن افغانستان اخیراً گفت: تاکنون هیچ توافقی صورت نگرفته است. ما موضع خود را داریم و آن‌ها نیز موضع خودشان را حفظ کرده‌اند. فکر می‌کنم بیشتر مشکلات قابل حل هستند.
مقامات وزارت معدن افغانستان در چند روز گذشته گفتند: هنوز هیچ تغییری در وضعیت حاصل نشده است.
شبه نظامیان طالبان کنترل خود بر منطقه اطراف «عینک» را شدیدتر کرده و شرکت سهامی گروه متالورجیکال پس از تهدیدها و حملات راکتی کارگران چینی خود را سال گذشته میلادی از این کمپ حفاظتی خارج کرد.
البته حفظ بقایای این شهر باستانی بودایی نیز یک مشکل محسوب می‌شود. اقدامات باستان شناسی برای حفظ این میراث بسیارحساس است و باید آرام صورت گرفته و پیش از آغاز استخراج معدن پایان یابد.
این پروژه بر روابط تجاری افغانستان با چین و افزایش نقش پکن در کابل تأکید دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.