۷ حواس‌پرتیِ روزانه جهت افزایش بهره‌وری

گزارشگر:یک شنبه 30 حمل 1394 - ۲۹ حمل ۱۳۹۴

بخش نخست

mnandegar-3پرهام مارزلو
روزهایی که لیست کارهای‌مان بسیار طولانی هستند، به خود این حق را می‌دهیم تا با موارد انحرافی سرگرم شویم. البته پیدا کردنِ این فعالیت‌های انحرافی کمی مشکل است، اما اگر به انجام آن‌ها نپردازیم، احساس گناه بی‌پایانی را تجربه خواهیم کرد.
نکتۀ قابل توجه در این‌جا، تأثیر برخی از این حواس‌پرتی‌ها و فعالیت‌های انحرافی در افزایش بازدهیِ ماست؛ از همین‌رو قصد داریم به مرور ۸ مورد از مهم‌ترین آن‌ها بپردازیم.
۱ـ چُرت زدن
شعار افرادی که تقویم کاری شلوغی دارند و از خسته‌گی خود احساس افتخار می‌کنند، جملاتی همچون خواب برای افراد ضعیف است و یا زمان مرگم می‌خوابم، است. اما بد نیست بدانید که یک خواب کوتاهِ روزانه می‌تواند انرژی شما را مضاعف نماید. بسیاری از حیوانات به خواب‌های روزانه علاقۀ زیادی نشان می‌دهند اما اکثرِ انسان‌ها از این کار دوری می‌جویند.
همان‌طور که رسانه‌ها و منابع معتبر می‌گویند: اهالی کشور امریکا روز به روز بی‌بهره‌تر از خواب و تأثیراتِ مفید آن می‌شوند و بی‌شک سبک زنده‌گی پُرکار و شلوغ، موجب این اتفاق شده است. با این‌که چرت‌های روزانه توانایی جبران کمبود خواب‌های شبانه را ندارند، اما با این حال یک چُرت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه‌یی در روز می‌تواند حوصله، هوشیاری و عمل‌کرد روزانۀ افراد را در سطح مطلوبی نگه دارد.
این موضوع که خواب‌های روزانه با مدت زمان‌های متفاوت چه فوایدی را شامل می‌شوند هنوز مورد بحث است، برخی اعتقاد دارند که چرت‌های ۶ دقیقه‌یی حافظۀ افراد را ارتقا می‌بخشند. با این حال پزشکان معتقدند که چُرت‌های ۱۰ الی ۲۰ دقیقه‌یی در هوشیاری افراد تأثیر به‌سزایی دارند.
با وجود افراد بزرگی همچون لئوناردو داوینچی و چرچیل که عادت به خواب‌های کوتاه روزانه داشتند، بحثی پیرامون تأثیرات آن باقی نمی‌ماند.
۲ـ هدف‌های خود را مرور نمایید
به گفتۀ یکی از دانشگاه‌های کالیفرنیا افرادی که هدف‌های‌شان را یادداشت می‌کنند، به ۶۱ درصد از آن‌ها خواهند رسید و در مقابل تنها ۴۳ درصد از هدف‌های نانوشتۀ افراد محقق خواهند شد. با این حال، اگر هر هفته مروری بر هدف‌های‌تان داشته باشید، موفقیت در آن‌ها به ۷۶ درصد خواهد رسید.
پس کنار گذاشتن مدتی زمان برای چک کردنِ اهداف و نحوۀ رسیدن به آن‌ها، در به دست آمدنِ موفقیت امری ضروری محسوب می‌شود. حتا اگر مدیر هستید، می‌توانید با استفاده از این روش در عمل‌کرد کارمندانِ خود تأثیر به‌سزایی بگذارید.
هدف‌ها برای یک تیم نیز موثر محسوب گشته و اعضای آن با بهبود عمل‌کرد فردی‌شان تلاش می‌کنند تا هدف کلِ گروه را محقق کنند.
۳ـ در فضای بیرون وقت بگذرانید
ریچارد راین پروفیسور روان‌شناس در دانشگاه راچستر می‌گوید هنگامی که احساس خالی بودن از انرژی به ما دست می‌دهد، به یک گیلاس قهوه روی می‌آوریم، در حالی که تحقیقات نشان می‌دهند که بهترین راه حل، ارتباط با طبیعت است.با این حال افراد بسیاری از وارد کردن هوای تازه به شش‌های خود در روز دوری می‌جویند.
گشت‌وگذار و وقت گذراندن در محیط بیرون علاوه بر بالا بردن انرژی افراد، جسم آن‌ها را در برابر بیماری های مختلف مقاوم می‌سازد. هرچه بیشتر در فضای باز وقت بگذرانیم، احساس خسته‌گی از بدن‌مان دورتر خواهد شد. گذراندن حتا مدت زمانی کوتاه در فضای آزادی نیز انرژی افراد را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد. بیش از ۹۰ درصد افرادی که در فعالیت‌های خارج از خانه شرکت دارند، این موضوع را تأیید کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.