رازهای روان‌شناختیِ مردانه‌یی که هر زنی باید بداند (ویژۀ بانوان)

- ۱۱ ثور ۱۳۹۴

شنبه ۱۲ ثور ۱۳۹۴

 

mnandegar-3بخش دوم

وقتی برای مردها مشکلی را تعریف می‌کنید، بیشتر از هر چیزی در سرشان به فکر راه‌حلِ آن مشکل هستند. برای شما به عنوان یک زن احتمالاً از همه مهم‌تر این است که شوهرتان مشکل شما را بشنود و با شما همدردی کند؛ اما برای آنان مهم این است که به عنوان کمک، راه‌حل مشکل شما را بگویند، ضمن این‌که پیدا کردن راه‌حل نشان‌دهندۀ توانایی آن‌هاست. به هر حال، راه حل دادنِ سریع اصلاً به معنای نادیده گرفتن حسِ شما و نداشتن حوصلۀ شنیدنِ حرف‌های شما نیست. آنان فکر می‌کنند شما به این خاطر مشکل‌تان را تعریف کرده‌اید تا راه‌حلی پیدا کنید. گاهی سکوت مردها هم به همین معناست. سکوت می‌کنند چون راه‌حلی ندارند!

فراموشی‌های سریع‌السیر مردانه
مردان سریع‌تر از زنان تجربیاتِ بد را فراموش می‌کنند. زنان تمایل دارند تجربیات منفی را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند. برای همین ممکن است استرس داشته باشند، عصبی و غمگین باشند. برعکس، احتمال این‌که مردان در رخدادهای ناخوشایند بمانند، خیلی کمتر است و تمایل دارند خیلی سریع از آن‌ها بگذرند.

خون‌سردی مردان
«مردها اصلاً محبت را نمی‌فهمند!» این اتهامی است که خیلی از خانم‌ها به آقایان می‌زنند اما روان‌شناسان حرف دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند چیزی که خانم‌ها و آقایان را در این مورد از هم متفاوت می‌کند این است که آقایان می‌توانند جنبه‌های عاطفی و عقلانیِ یک موضوع را از هم جدا کنند اما برای خانم‌ها تقریباً همه چیز می‌تواند عاطفی باشد. به این معنا که خانم‌ها احساسات‌شان را در خیلی از چیزها دخیل می‌کنند اما آقایان می‌توانند خیلی جاها احساسات‌شان را کنترل کنند.
عصب‌شناس‌ها می‌‍گویند دلیل این قضیه این است که مرکز عاطفه در مردها فقط در نیمکرۀ راست مغز است اما در خانم‌ها مراکز عاطفه در هر دو بخش چپ و راستِ مغز پراکنده‌اند. مرکز صحبت کردن و تفکر منطقی، سمت چپ مغز است؛ برای همین تفکر منطقی خانم‌ها با عواطف‌شان در هم آمیخته است. اما مردها می‌توانند این دو را از هم جدا کنند. این تفاوت جنسیتی، در دعواهای بین خانم‌ها و آقایان خیلی خوب خودش را نشان می‌دهد.
وقتی خانم‌ها وسط بحث با شوهرشان داغ می‌کنند یا عصبانی می‌شوند یا گریه می‌کنند یا هر دو، معمولاً هم‌زمان بهت می‌کنند چطور شوهرشان همچنان خون‌سرد ایستاده و منطقی بحث را پیش می‌برد. در واقع، آقایان غیرعاطفی نیستند. گواه عاطفی بودنِ آن‌ها این‌همه دیوان شعر است که توسط مردها سروده شده. البته این به معنای این نیست که مردها هرگز در بحث‌ها احساسی نمی‌شوند. آنان هر وقت احساس کنند قلمروشان زیر سوال رفته است، احساساتی و معمولاً عصبانی می‌شوند.
منبع: پرشین‌پرشیا

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.