هشدار از کاهش کمک‎های نـهادهای بین‎المللـی به پروسـۀ انتخابـات

- ۱۱ ثور ۱۳۹۴

شنبه ۱۲ ثور ۱۳۹۴

 

سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که اداره یو .ان. دی پی، نمی‌تواند پول کمیسیون انتخابات را کم کند.

این اظهارات بعد از آن مطرح شده است که در روزهای پسین رسانه‌ها از کاهش پنجاه درصدی کمک های نهادهای بین‌المللی به کمیسیون انتخابات، گزارش داده بودند.
mnandegar-3بر بنیاد گزارش‌ها UNDP(یو . ان .دی. پی ) یا برنامۀ پیشرفت و توسعه ملل متحد ۵۰ درصد از کمک‌هایش‌ به کمیسیون‎های انتخاباتی را کاهش داده است.
این تصمیم به‌خاطر نیامدن اصلاحات در نهادهای انتخاباتی گرفته شده است. اما تا هنوز جزییات کامل آن روشن نیست.
اما نور محمد نو، سخنگوی کمیسون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت که UNDP در موقفی نیست تا بودجۀ برگزاری انتخابات را کم و یا زیاد کند.
او گفت که این نهاد پلی میان ۲۲ کشور کمک‌کننده به پروسۀ انتخابات و کمیسیون انتخابات است.
سخنگوی کمیسیون انتخابات گفت که UNDP به خاطر گزارش‌دهی به کشورهای کمک‌کننده مسوول است و تنها مراجع کمک‌کننده هستند که تصمیم کاهش و یا افزایش کمک به پروسۀ انتخابات را می‌گیرند.
.اما مسولان در کمیسون اصلاحات انتخایاتی، مسوولان کمیسیون انتخابات را به اظهار نظرهای چشم بسته و چشم‌پوشی از واقعیت‌های موجود متهم کرده می‌گویند:
کمک‌ها به پروسۀ انتخابات توسط UNDP گرفته و سامان داده می‌شود. از این رو، این اداره به‌خاطر پاسخ‌گویی به کشورهای کمک‌کننده، این تصمیم را گرفته است.
دفتر رسانه‌های UNDP یا برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحددر کابل گفته‌اند که آنان جزییات کاهش کمک ها به کمیسیون انتخابات را تا روز یکشنبۀ همین هفته روشن می‌کنند.
در همین حال، نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون انتخابات به ماندگار گفت که آنان طرحی را به آدرس ریاست جمهوری فرستاده‌اند و موانعی را که فرا راه برگزاری انتخابات قرار دارد، با حکومت در میان گذاشته اند و امکاناتی را که برای برگزاری انتخابات پارلمانی نیاز دارند نیز مشخص کرده اند.
اما تا هنوز دولت در این زمینه کاری انجام نداده است.
صدیق‌الله توحیدی معاون کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی با اشاره به هشدار UNDP می‌گوید: تأخیر در اصلاحات انتخاباتی، UNDP را نگران ساخته است. آنان فهمیده اند که ارادۀ قوی برای آوردن اصلاحات وجود ندارد و آنها با کاهش کمک‌های خود خواسته اند فشار لازم را وارد کنند تا حکومت جدیت بیشتری برای آوردن اصلاحات داشته باشد.
آقای توحیدی خاطر نشان می‌کند: بدون حمایت سازمان ملل متحد و جامعۀ جهانی از پروسۀ انتخابات، برگزاری هر انتخاباتی در افغانستان محال است؛ چون دولت افغانستان هزینۀ پرداخت مخارج انتخابات را ندارد.
توحیدی، در پیوند به شروع نشدن کار این کمیسیون، به روزنامۀ ماندگارگفت: هیچ دلیل صریح و روشن از جانب حکومت برای شروع نشدن کار کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی ارایه نمی‌شود.
او گفت: با وجود این‌که بیشتر از یک و نیم ماه از اعلام این کمیسیون گذشته، اما تا هنوز نه رسماً افتتاح شده و نه هم مکان کارشان مشخص است.»
معاون کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی می‌گوید: تا حال آنچه حدس زده می‌شود همین‌که، یک بخشی از دولت وحدت ملی یا علاقه‌یی برای واردکردن اصلاحات در نظام انتخاباتی ندارد و یا این‌که با تأنی و تأخیر به این مسأله می‌پردازد.
معاون کمیسون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی خطاب به رهبران دولت وحدت ملی می‌گوید که هر چه زودتر باید کار این کمیسیون را آغاز کنند و از اعمال نفوذ سلیقه‌یی جداً خودداری شود و پیشنهادات کمیسیون ویژۀ اصلاحات انتخاباتی را بپذیرند و اجرا کنند تا کمیسیون انتخابات به عنوان یک مرجع ملی و بی‌طرف اعتبار خود را به دست آورد و مردم در انتخابات پیش‌رو سهم بیشتر بگیرند.
در این حال، حشمت‌الله رادفر رییس پیشین کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات می‌گوید: سازمان‌های جهانی منتظر اجنداهای سیاسی نمی‌مانند که رهبران سیاسی چه کاری انجام می‌دهند؛ از ابتدا هم این تهدید قابل پیش‌بینی بود که اگر اصلاحات صریح در نظام انتخابات افغانستان به میان نیاید، کمک‌های خود را قطع می‌کنند.
آقای رادفر تصریح می‌کند که در حال حاضر، یک بخش بزرگ هزینه‌های کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی از آدرسUNDP پرداخت می‌شود.
او خاطر نشان می‌کند که این نهاد مسوول است تا گزارش‌های پیشرفت در زمینۀ پروسۀ مردم‌سالاری را به دنیا ارایه کند؛ بناً مجبور است دست به چنین اقدامی بزند و این تهدید کاملاً عملی است.
رییس پیشین کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات با بیان این‌که مسوولان کمیسیون انتخابات چشم بسته ابراز نظر می‌کنند، می‌گوید: «بزرگترین مشکل انتخابات و اصلاحات انتخاباتی تیم موجود در کمیسیون انتخابات است؛ این‌ها چشم خود را به تمام واقعیت‌های موجود در افغانستان بسته اند و بدون هیچ نوع ملاحظه‌یی از سیاسی‌ترین بخش‌های جامعه افغانستان هم کرده سیاسی‌تر و با بینش بسیار کوتاه، عمل می‌کنند.»
آقای رادفر می‌افزاید: تجربۀ شخصی من نشان می‌دهد که «یو ‌ان ‌دی پی» در مسایل عملیاتی، مالی و تمویل پروژه‌های انتخاباتی اساسی‌ترین نقش را دارد؛ این نهاد در سطح دنیا همآهنگ کنندۀ کمک به پروسۀ انتخابات است.
رییس پیشین کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات تأکید می‌کند که اگر قرار بر این باشد که یو ان دی پی از حمایت خود چه از نظر تخنیکی، مالی و یا حتا ظرفیت بشری دست بردارد بدون هیچ تردیدی ما در عرصۀ انتخابات با مشکلات زیادی روبرو می‌شویم.
آقای رادفر با بیان این‌که بحث کاهش کمک‌ها توسط جامعه جهانی را رهبران دولت وحدت ملی نادیده گرفتند و فکر کردند این مورد هم جز چانه‌زنی‌های سیاسی‌ می‌باشد، گفت: رهبران دولت وحدت ملی تا حال نتوانستند که اصلاحات در نظام انتخاباتی را به گونه‌یی آغاز کنند که قناعت جامعۀ جهانی را به میان آورد.
آقای رادفر می‌افزاید: «مشکلات تشکیل کابینه و نخواستن اصلاحات توسط یک بخشی از دولت سبب شده تا ما شاهد اصلاحات در نظام انتخاباتی به گونه‌یی‌که وعده سپرده شده بود، نباشیم.»
او خاطر نشان می‌کند: تا زمانی‌که اصلاحات واقعی به میان نیاید، ما نه تنها شاهد کاهش کمک‌ها در عرصۀ انتخابات که در بخش‌های دیگرِ مربوط به توسعۀ سیاسی و دموکراسی نیز خواهیم بود.
آقای رادفر اذعان می‌دارد که این تصمیم UNDP سبب خواهد شد تا رهبری دولت وحدت ملی بحث اصلاحات را جدی بگیرند و تیم موجود در کمیسیون‌های انتخاباتی از مصارف بی‌رویۀ کمک‌ها نیز جلوگیری کنند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.