رییس‎جمهور در مراسم گرامی‎داشت از بیست‎وسومین سالروز پیروزی مجاهدین: جهاد تاریخ‎ساز ما نقشۀ جهان را دگرگون ساخت

- ۱۲ ثور ۱۳۹۴

یک شنبه ۱۳ ثور ۱۳۹۴

 

از بیست و سومین سالگرد پیروزی جهاد مردم افغانستان برضد ارتش سرخ روز گذشته در ارگ ریاست جمهوری گرامی‎داشت شد.
در این مراسم رهبران حکومت وحدت ملی، رهبران جهادی، روسای مجلسین شورای ملی، رییس‌جمهور پیشین کشور، اعضای کابینه و برخی از نماینده‌گان کشورهای خارجی اشتراک داشتند.
mnandegar-3در این مراسم رییس جمهور غنی با اشاره بر اینکه مردم افغانستان در تاریخ معاصر خویش سه تجربه مهم جهادی را به ثبت رسانیده‌اند، گفت که جهاد تاریخ ساز ما در برابر تجاوز قشون شوروی سابق، نقشۀ بخش مهمی از جهان از جمله آسیای میانه تا اروپای شرقی را دگرگون ساخت و آزادی را برای ملت‌های دیگر به ارمغان آورد.
رییس جمهور افزود: تاریخ گواه است، زمانیکه موضوع بقای ملت و وطن مطرح می‌شود، افغانها با اتحاد و اتفاق بدون هراس از جان شان، زنده‌گی شخصی شان را فدای زنده‌گی اجتماعی می‌کنند.
رییس جمهور غنی با اشاره بر اینکه واکنش مردم ما برای بیگانه‌گان قابل پیش بینی نیست، گفت: این حقیقت تاریخی به این معناست که باید در شناخت این ملت محاسبه غلط صورت نگیرد.
محمد اشرف غنی تصریح کرد که در جریان هر سه جهاد، مردم افغانستان اتحاد و اتفاق داشتند، اما پس از جهاد قشر سیاسی کشور نتوانستند که اتفاق و اتحاد شان را حفظ نمایند و نبود اتفاق در میان قشر سیاسی هر بار سبب استعمال قوه شده است.
اشرف غنی گفت: برای این‌که به ثبات واقعی و دوامدار در کشور برسیم باید قانون اساسی را مراعات نماییم و در روشنایی قانون اساسی یک میکانیزمی ایجاد نماییم که همه یکدیگر را بپذیرند و از فضای اتهام به همدیگر خارج شوند.
رییس جمهور کشور گفت که اکنون افغانستان نیاز دارد که از گسست‌ها و شکاف‌ها عبور کند و به یک بافت قوی و هماهنگ برسد. برای این هدف، باید بر بی‌اعتمادی‌های بازمانده از دوران جنگ غلبه کرد تا به ثبات که نیاز مبرم و بنیادی ماست، دست یافت.
او با اشاره به خطر تروریزم گفت که تروریزم بین‌المللی می‌خواهد که آیندۀ با ثبات را از ما بگیرد. تروریست‌ها می‌خواهند نظم دولتداری را در منطقه و جهان متلاشی کنند تا از این طریق به اهداف خود برسند.
رییس جمهور غنی افزود که تروریستان بنام اسلام، مردم ما را سر می‌برند و خانه‌های شان را ویران می‌‌کنند. خوشبختانه جهان نیز با ما همصداست که تروریست‌ها نمی‌توانند از اسلام نماینده‌گی کنند.
رییس جمهور از تجمع بزرگ هفته گذشتۀ علمای کشور که مخالفت خود را با گروه‌های افراطی و دهشت‌افگن اعلان کردند و همچنان از سربازان دلیر وطن که هماهنگ با فتوای علمای کرام، در مقابل شبکه‌های تروریستی ایستاده و خطر آنان را از سر ملت مسلمان دور می‌سازند، تشکری کرد.
رییس جمهور صلح را خیر دانسته گفت که ما جنگ طلب نیستیم و به صلح باور داریم و برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد. تنها در سایۀ صلح سرتاسری است که ثبات دوامدار فراهم می‌شود، و تداوم زندگی، تداوم نظم و قانونمندی، و تداوم پیشرفت و انکشاف میسر می گردد.
رییس جمهور غنی گفت که فاصلۀ مسجد و ارگ را از میان بر می‌داریم و در حال بحث هستیم که راهکارهای عملی را برای آن مهیا گردانیم.
محمد اشرف غنی خاطر نشان کرد که ما در نظر داریم که وزارت شهدا و معلولین به یک وزارت کلیدی تبدیل شود. وی گفت که من امروز به وزارت‌های حج و اوقاف و مالیه و ریاست عمومی اداره امور هدایت دادم تا ۳۷۰۰ بست اجیر را به بست‌های متداوم دولتی مبدل کنند و ۷۰۰ بست دیگر را در آن اضافه نمایند تا تمام علمای کرام خود را در دولت شامل ببینند.
محمد اشرف غنی گفت که ما از مشوره‌های بزرگان و رهبران جهادی به صورت دوامدار در امور حکومت و تدوین سیاست‌های کلان کشور، مستفید خواهیم شد.
رییس جمهور غنی در اخیر سخنانش گفت که حکومت وحدت ملی خود را موظف می‌داند که در ادامۀ جهاد افتخار آفرین مردم افغانستان، جهاد را بر ضد فقر، بی‌قانونی، فساد و ناامنی اعلان کند.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، پیروزی جهاد مردم افغانستان افتخار ماندگار و همیشگی خواند و گفت که هیچ کسی نباید به خودش اجازه دهد تا به این ارزش دینی، تاریخی و ملی توهین کند.
داکتر عبدالله با بیان این مطلب که با یادآوری پیروزی جهاد باید از خانواده‌های مجاهدین نیز یادآور شود بیان داشت که حکومت نباید از وضعیت افراد دارای معلولیت، مهاجرین و خانواده های شهدا غافل شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که مشکلات و چالش‌های فعلی افغانستان بیشتر از گذشته می‌باشد.
رییس اجرایی افزود: «چالش‌های ما ده برابر است و به مراتب بیشتر است، فقط دیدگاه واضح و تعهد واقعی به ارزش‌های دینی و ملی در میان هم و اعتماد بالای ملت می‌تواند ما را در برابر چالش‌ها پیروز بسازد».
داکتر عبدالله خاطرنشان ساخت که دولت افغانستان با وجود تلاش‌های جدی و صادقانه در راستای صلح با واقعیت تلخ جنگ نیز روبرو می‌باشد و باید برای مقابله با آن همه متحد شوند.
در همین حال، عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی نیز در این مراسم تاکید کرد که مجاهدستیزان، دشمنان خاک و وطن اند و باید برای حفظ عزت ملت جلو گروه‌های بی‌هویتی که در تلاش تخریب جهاد مردم افغانستان اند، گرفته شود.
آقای سیاف خطاب به رهبران حکومت وحدت ملی گفت که از مجاهدین نباید تنها به عنوان ابزار در جنگ استفاده شوند و باید فرصت سهمگیری در آبادی کشور نیز به آنان داده شود.
وی با بیان این مطلب که مجاهدین از خاک و کشور خود دفاع کرده اند و می‌کنند گفت: « امروز تنها همین مجاهدین است که پوز و دندان داعش و طالب را می‌شکند».
این رهبر جهادی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: « یک ثلث خرابی جامعه ما از دست دشمن بیگانه پرست و دو ثلث خرابی جامعه ما بر اثر انحرافات است».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.