ریاست اجرایی: قانون مبارزه با مواد مخدر تعدیل می‌شود

- ۳۱ جوزا ۱۳۹۴

دو شنبه ۱ سرطان ۱۳۹۴

 

mnandegar-3ریاست اجرایی حکومت با نشر خبرنامه‌یی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفته که دولت مصمم است تا برای مبارزۀ مؤثر با مواد مخدر، قانون مبارزه با مواد مخدر را تعدیل کند.
در خبرنامۀ ریاست اجرایی آمده است که نام افغانستان بیش از هر کشور دیگری با مواد مخدر گره خورده و این کشور باید با جدیت با این پدیده مبارزه کند.
در خبرنامۀ ریاست اجرایی هم‌چنان آمده است: «مأموران و فعالان بخش مبارزه با مواد مخدر از امتیاز مصونیت بهره‌مند گردند».
خبرنامۀ این ریاست نوشته که برای مبارزۀ هدفمند با مواد مخدر باید دانشکده یا انستیتوت ویژه‌یی در بخش مبارزه با مواد مخدر ایجاد شود. خبرنامه افزوده است که باید نیروهای نظامی و امنیتی برای مبارزه با مواد مخدر تشویق و تقویت گردند.
این ریاست پیش‌نهاد کرده که تشکیل نهاد مبارزه با مواد مخدر توسعه و تقویت یابد، کمیته‌یی زیر نام «مبارزه با مسکرات و مواد مخدر به سطح وزیران در چوکات شورای وزیران فعال گردد» و در تطبیق پروژه‌های وزارت زراعت، وزارت توسعۀ روستاها و دیگر اداره‌های دولتی کشت کوکنار به شکلی هماهنگ تحریم شود.
هم‌چنان در خبرنامۀ ریاست اجرایی کشور آمده است که ارادۀ حکومت برای مبارزه با مواد مخدر باید بیش از این تقویت شود، از کشت کوکنار در کوتاه‌مدت جلوگیری و نقش علما و امامان مساجد در راستای مبارزه با مواد مخدر برجسته شود.
با این‌که وزارتی به نام مبارزه با مواد مخدر و هم‌چنان ریاستی با همین نام در چوکات وزارت داخله فعالیت دارند، کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در سال‌های گذشته افزایش یافته است. ارزش تجارت مواد مخدر افغانستان در سال ۲۰۱۲ به ۷۰ میلیارد دالر رسیده بود.
از سال ۱۹۹۲ بدین‌سو، افغانستان بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ مواد مخدر در جهان است. بر بنیاد آمارها، ۲۶۰ هزار هکتار زمین در سال ۲۰۱۴ در افغانستان کوکنار کشت شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.