دو جوان افغان دستگاهی ماین‌روبی را اختراع کردند

- ۱۷ جدی ۱۳۹۱

دو مخترع جوان افغان مقیم هالند دستگاهی ارزان‌قیمت و کاملاً حافظ محیط زیست برای ماین روبی برای افغانستان ابداع کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دستگاه هفتاد کیلوگرامی به کره‌یی بزرگ شباهت دارد که پایه‌هایی به آن متصل است. این دستگاه با عبور از روی ماین‌های ضد نفر موجب انفجار آن‌ها می‌شود.
صد و هفتاد شاخه بامبو به همراه مواد تجزیه شونده در طبیعت روی شاخه‌های این کره متصل است. این دستگاه به کمک نیروی باد پیش می‌رود.
مسعود حسنی یکی از دو مخترع دستگاه ماین کافون گفت : «این حلقه‌ها طوری طراحی شده اند که باد را از درون به بیرون می‌کشانند. همچنین شاخه‌های بامبو به علت ارزانی و پاک بودن مورد استفاده قرار گرفته اند. این دستگاه کاملاً قابل تجزیه در طبیعت است و هزینه آن پائین است.»
قیمت تولید هر دستگاه ماین کافون به چهل یورو می‌رسد. این دستگاه بارها آزمایش شده است . هر دستگاه قادر است تا چهار ماین را منفجر کند. با دنبال کردن مسیر این دستگاه از طریق جی پی اس می‌توان نقشه محل ماین روبی شده را ترسیم کرد.
این دستگاه از مدلهای اسباب بازی دوران کودکی محمود(مخترع) الگو گرفته است.
محمود حسنی گفت: «ما در کودکی در بین ماین‌ها و مواد منفجره بازی می‌کردیم و گاه اسباب بازیهایمان در بین آن‌ها گیر می‌کرد. این محیطی بسیار خطرناک بود. امروز در حال تلاش برای امن کردن این زماین‌ها برای کودکانی هستیم که می‌خواهند از کودکی خود استفاده کنند و بزرگ شوند.»
سازمان معلولیت بین‌الملل می‌گوید در ۷۷ کشور جهان همچنان ماین‌ها افراد زیادی را قربانی می‌کنند. در جهان هر دو ساعت یک نفر قربانی ماین می‌شود.
مسعود که در یکی از مدارس عالی هالند دانش آموخته شده به دنبال یافتن حامی مالی برای بهبود این دستگاه اختراعی اش است.
ارتش هالند این دستگاه را تابستان گذشته در صحرای مغرب آزمایش کرد. این دستگاه هنوز بیش از حد به باد وابسته است. به هماین علت دو برادر حسنی به دنبال طرحی نو برای موتور دار کردن این دستگاه هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.