طالبـان سـزاوار بخـشش نیـستند

- ۰۱ سرطان ۱۳۹۴

سه شنبه ۲ سرطان ۱۳۹۴

 

mnandegar-3عمر پروانی
اوضاع به گونۀ بی‌سابقه‌یی پیچیده شده است. بحران امنیتی تمامی نقاط کشور را فرا گرفته است. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب. طالبان بر بخش قابل ملاحظه‌یی از روستاهای کشور مسلط شده‌اند. نیروهای امنیتی بیشتر در مراکز ولایت‌ها و ولسوالی‌ها مستقر هستند. همین دو روز پیش طالبان بار دیگر بخش‌هایی از ولایت کندز را گرفتند و تا مرکز شهر پیش‌روی کردند. نیروهای امنیتی که پیش از این نقش تهاجمی را داشتند و طالبان را در تمامی مناطق تحت پیگرد قرار می‌دادند؛ اکنون نقش تدافعی را اختیار کرده‌اند. تا هنگامی‌که طالبان حمله نکنند و جایی را اشغال ننمایند، ارتش و پولیس دست به کار نمی‌شود. چنین رویکردی در برابر تروریستان و دهشت‌افگنان سبب شده است که آنان جرأت و جسارت بیشتری برای هدف قراردادن مردم بی‌گناه و بی‌دفاع پیدا کنند.
هم اکنون صدها هزارتن در ولایت کندز و برخی از ولایت‌های دیگر مجبور به ترک خانه‌های شده‌اند و در وضعیت بسیار اسفناکی در دشت و بیابان زنده‌گی می‌کنند. طالبان در ماه مبارک رمضان از هیچ جنایت و ظلمی در برابر مردم بدبخت و مظلوم دریغ نکرده‌اند و تا توانسته‌اند به آزار و اذیت مردم پرداخته‌اند.
مردم ولسوالی‌های دشت‌ارچی، خان‌آباد و امام صاحب ولایت کندز از دولت نیز به خاطر بی‌توجهی به وضعیت امنیتی مناطق‌شان سخت انتقاد می‌کنند.
آنان ضمن انتقاد از والی کندز می‌گویند که دولت افغانستان و نیروهای امنیتی کشور نیز عزمی برای سرکوب و به زیرکشیدن مخالفان مسلح ندارد.
به گفتۀ باشنده‌گان کندز، طالبان با هدف قراردادن مردم بی‌پناه در ماه مبارک رمضان ثابت ساختند که هیچ ارزش و احترامی به اسلام و دین قایل نیستند.
از سوی دیگر، طالبان در یک هفتۀ اخیر با قطع برق ولایت‌های ننگرهار و لغمان زندگی را بر باشنده گان این ولایت ها تاریک ساختند. هوای گرم از یک سو و رمضان از سوی دیگر، زنده‌گی را در یک هفتۀ اخیر برای باشنده گان آن طاقت فرسا و دشوار ساخت.
پیش از این طالبان اعلام می‌کردند که آنان در برابر نیروهای خارجی جهاد می‌کنند و تا برآمدن نیروهای خارجی جهاد آنان ادامه خواهد داشت؛ اما دیدیم که نیروهای خارجی هم افغانستان را ترک کردند، اما این جنایت‌کاران حرفه‌یی و متکرر دست از جنایت و کشتار و اذیت و آزار مردم بر نداشتند. این گروه به خوبی نشان داده است که هدفی جز بحران، هرج ومرج و بر آورده‌ساختن اهداف کلان و استراتژیک باداران و حامیان منطقه‌یی شان ندارند. طالب و هر گروه تروریستی دیگری، برای انجام پروژه‌یی ساخته شده‌اند و تا ختم پروژه همچنان به فعالیت‌های دهشت افگنانۀ شان ادامه خواهند داد. هر نوع نرمش و انعطاف در برابر آن «ستم کاری بر گوسفندان خواهد بود.» از همین رو، دولت افغانستان با راه‌اندازی برنامه‌های نمایشی صلح، نه وقت خود و نه هم وقت مردم افغانستان را ضایع نکرده و با تمام قوت به مبارزه با دهشت افگنان بپردازد. دهشت‌افگنانی‌که از هیچ جنایت و ظلمی در برابر مردم و کشور ما دریغ نکرده‌اند، سزاوار بخشش و پاداش نیستند. از آنها باید انتقام گرفته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :