چگونه‎گی دفع حمله به شورای ملی بررسی می‎شود

- ۰۵ سرطان ۱۳۹۴

شنبه  ۶ سرطان ۱۳۹۴

 

مجلس نماینده‎گان کمیسیونی را به منظور بررسی چگونه‎گی حمله مهاجمان انتحاری و دفاع از مجلس گماشته است.
شورای ملی کشور روز اول سرطان مورد حمله ۷ مهاجم قرار گرفت و درگیری میان نیروهای امنیتی و مهاجمان ۳ ساعت ادامه داشت.
این کمیسیون پس از آن از سوی نماینده‎گان مجلس توظیف شد که در خصوص حمله و دفع یورش مهاجمان انتحاری به پارلمان، بحث‎ها و مسایلی مطرح شد.
mnandegar-3پس از این حمله، محمد عیسی، از محافظان امنیتی پارلمان مدعی شد که شش انتحاری را او به تنهایی کشته است؛ اما دو روز پس، محافظ دیگرِ پارلمان به نام صدیق که در این حمله به شدت زخم برداشته و به شفاخانه منتقل شده بود، گفت که او شماری از این مهاجمان را از پای در آورده است. اما زمانی که او را به بیمارستان انتقال دادند، کس دیگری آمده ادعا کرده است و همه موفقیت را به نام خود مصادره کرده است.
این مرد می‌گوید که باید این قضیه به گونه جدی بررسی شود.
عیسی‌خان بلافاصله به یک مرد شجاع تبدیل شد و در شبکه‎های اجتماعی و رسانه‏ها از او به نیکویی یاد کردند.
دولت افغانستان از او به گونۀ ویژه تقدیر کرد و خانه، موتر و مقداری پول نقد به او هدیه داد. همچنان، برخی از اعضای مجلس معاش یک ماهۀ شان را به عیسی خان هدیه دادند.
اما حالا صدیق از محافظان دیگر پارلمان مدعی است که دست‎کم سه تن از مهاجمان انتحاری را او از پای در آورده است.
یک عضو مجلس هم به شرط فاش نشدن نامش گفت که مهاجمان انتحاری احتمالاً از سوی سه تن از محافظان پارلمان به شمول عیسی‌خان کشته شده اند.
او گفت که کمیسیون پارلمان موظف شده که چگونه‌گی دفع این حمله را بررسی کند. به گفتۀ او، باید از همۀ محافظان امنیتی مجلس تقدیر صورت گیرد. در صفحات اجتماعی نیز عکس هایی از عیسا خان و صدیق الله خان دست به دست می شوند و کار بران این سوال را مطرح کرده اند که کدام یک راست می گوید عسا خان یا صدیق خان. برخی کاربران فیسبوک برخوردهای قومی هم با مساله داشته اند و برخی هم طرفدار رسیدن حق به حق دار و رشن شدن این موضوع شده اند.
طرح حمله از سوی آی‎اس‎آی
در این حال، اداره امنیت ملی افغانستان می‌گوید حمله روز دوشنبه به پارلمان را شبکه حقانی به دستور یک مامور سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) انجام داده است.
حسیب صدیقی، سخنگوی امنیت ملی گفت: «طرح حمله به ساختمان مجلس افغانستان در پیشاور توسط مولوی شیرین، از افراد شبکه حقانی ریخته شده است. او به دستور یک افسر آی‌اس‌آی به نام بلال این حمله را اجرا کرده است.»
بعد از ایجاد حکومت وحدت ملی، دولت افغانستان تلاش کرده است روابطش با پاکستان را بهتر کند. در هفته‌های اخیر خبر امضای یک تفاهمنامه امنیتی میان ادارات استخباراتی (اطلاعاتی) دو کشور سروصدای بسیاری ایجاد کرد.
پس از یک دور تلاش‌های کابل برای نزدیکی با اسلام‌آباد، این نخستین باری است که دولت افغانستان اعضای آی‌اس‌آی را متهم به دست داشتن در یک حمله علیه افغانستان می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.