رحمت‌الله نبیل: روند بازشماری آرا غیرقانونی است و نتیجۀ آن را نمی‌پذیریم

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۰ عقرب ۱۳۹۸

رحمت‌الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری جامعۀ جهانی را متهم به تلاش برای مشروعیت‌بخشی به تقلب در روند انتخابات افغانستان کرد.
آقا نبیل که دیروز دوشنبه، ۲۰ عقرب در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد گفت که بی‌توجهی جامعۀ جهانی به عملکرد غیرقانونی کمیسیون انتخابات و خاموشی آنان نسبت به شمارش آرای بدون بایومتریک، در واقع مشروعیت‌بخشیدن به تقلب است.
mandegarاو در این نشست همچنان مدعی شد که تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی در انتخابات ششم میزان دست به تقلب گسترده و سیستماتیک زده که با این کار، بدتر از طالبان به جمهوریت و دموکراسی صدمه زده است.
آقای نبیل افزود که مشروعیت‌بخشید به تقلب، جفا در حق ۳۵ میلیون افغانستانی است. او اظهار داشت که جامعۀ جهانی نباید به با مردم افغانستان جفا کند. رحمت‌الله نبیل بیان کرد که مردم افغانستان در پنج سال گذشته هزینۀ تقلب را پرداخته اند و دیگر حوصله و توان پرداخت تاوان را ندارد.
به گفتۀ این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تلاش برای به کرسی نشاندن آرای تقلبی جفا در حق دموکراسی نیز است. آقای نبیل در این نشست تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی را متهم به تقلب «گسترده و سیستماتیک» در انتخابات کرد. او همچنان مدعی شد که حدود یک میلیون رأی که ۴۴ تا ۴۸ درصد تمام آرا را تشکیل می‌دهد، تقلبی است.
به باور او، آغاز روند بازشماری آرا از سوی کمیسیون انتخابات، خلاف قانون است. رحمت‌الله نبیل با بیان این‌که دستۀ انتخاباتی «امنیت و عدالت» نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد، بیان داشت: «آغاز روند بازشماری و تفتیش بر مبنای تصمیم کمیسیون انتخابات نه، بلکه با تصمیم پنج عضو کمیسیون اتخاذ شده است. در جمع آن پنج نفر دو نفر است که با فشار و زور به این تصمیم موافقت کرده اند. حالا سه نفر و یک تیم انتخاباتی می‌خواهند که رأی ناپاک حساب شود».
او در بخشی از سخنانش به نوشتۀ اخیر امرالله صالح، معاون اول تیم دولت‌ساز واکنش نشان داد: «ظلمی که شما در حق جمهوریت در افغانستان کرده اید از موقف و ظلمی که طالب کرده است، کم نیست. آنان مستقیم در برابر دموکراسی و جمهوریت ایستاده‌اند و شما هم با تقلب و استفادۀ ناروا از منابع حکومتی، مقابل دموکراسی و جمهوریت ایستاده‌اید».
به گفتۀ او، طالبان با جنگ و خشونت به جمهوریت آسیب مى‌رسانند، اما تیم دولت‌ساز با تقلب و فساد. او محمداشرف غنی را «تقلب‌کار و دروغگو» خواند و تأکید کرد که یکی از تیم‌های انتخاباتی آمادۀ شفافیت در انتخابات نیست، اما او از شفافیت در انتخابات دفاع خواهد کرد، حتا اگر یک رای پاک داشته باشد.
این نامزد ریاست جمهوری هُشدار داد که اگر این بار، از راه تقلب کسی به قدرت برسد، افغانستان با شکست قطعی روبه‌رو خواهد شد. رحمت‌الله نبیل به سخنان داوود سلطان‌زوی، یکی از اعضای رهبری تیم دولت‌ساز نیز واکنش نشان داد و گفت که زمان تصفیۀ قومی گذشته است. او گفت: «چهل سال تلاش کردیم که به نام قوم، فکر و زبان تصفیه کنیم، دیگر تصفیه نتیجه نمی‌دهد. چنین اظهاراتی، وحدت نیم‌بند اجتماعی کشور را به چالش می‌کشد».
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مردم گفت: پشت حرف‌های تکنوکرات‌های جعلی و وارد شده نگردیم و اتحاد و وحدت خود را حفظ کنیم. افغانستان در شرایط بسیار حساس قرار دارد و حرف‌های ناسنجیده سبب می‌شود که به بحران در کشور افزوده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.