معاون اول مجلس سنا: رییس‌جمهور از بی‎توجهی حکومت به مجلس سنا پوزش خواست

- ۲۰ سرطان ۱۳۹۴

یک شنبه ۲۱ سرطان ۱۳۹۴

 

هارون مجیدی
مجلس سنای افغانستان بعد از یک هفته احتجاج کاری، امروز دوباره به کار آغاز می‌کند.
محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت: هیأت اداری مجلس فیصله کرده که باید دوباره کارهای خود را از سر بگیرد.
اعضای مجلس سنا در اعتراض به عدم حضور مقام‌های حکومتی در این مجلس، به رسم احتجاج کارش را از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه هفتۀ گذشته، تعطیل اعلام کرد و دروازۀ این اتاق را بستند.
mnandegar-3سناتوران پس از آن اقدام به بستن دروازۀ مجلس سنا کردند که صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه در جلسات این مجلس حضور نیافت تا به سوالات سناتوران پاسخ بگوید.
محمدعلم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در پیوند به احتجاج سناتوران می‌گوید: در ارتباط به وضعیت امنیتی و سیاسی کشور سناتوران پیشاپیش یک سلسله طرح‌ها و پیشنهادات را به حکومت سپرده بودند که متأسفانه این پیشنهادات در نظر گرفته نشد و دشمنان در بسیاری از ولایات تجمع کردند.
آقای ایزدیار عدم اعتنا به فیصله‌های مجلس سنا را دلیل دیگر بسته‌شدن دروازۀ این اتاق بیان می‌کند و می‌گوید: «سناتوران شماری از مسوولان حکومتی را بارها به مجلس عمومی خواسته‌اند که این مسوولان تأخیر کردند و یا نیامدند؛ مثلاً رییس عمومی امنیت ملی به جلسۀ عمومی و کمیسیون امنیت دفاعی نیامده بود و به همین‌گونه وزارت مخابرات و خارجه حاضر نشده بودند؛ این کار خشم سناتوران را در پی داشت.»
معاون اول مجلس سنا دوگانه‌گی در اجراآت حکومت در پیوند به هر دو اتاق شورای ملی را از دلایل دیگری بر می‌شمارد که سبب شده تا یک هفته دروازۀ مجلس سنا بسته بماند.
آقای ایزدیار تصریح می‌کند که سناتوران به خاطر حمایت از خواست‌ها و نیازهای مردم دست به احتجاج کاری زدند.
آقای ایزدیار در ادامۀ سخنانش از دیدار هیأت اداری مجلس سنا با رییس‌جمهور یادآوری کرده می‌گوید که روز دوشنبۀ هفتۀ گذشته، رییس‌جمهور نشستی داشت در پیوند به گفت‌وگوهای صلح با هیأت اداری هر دو مجلس که در حاشیۀ آن در ارتباط به بسته‌شدن دروازۀ مجلس سنا هم صحبت شد.
او می‌افزاید: در این گفت‌وگو رییس‌جمهور از بی‌توجهی حکومت به فیصله‌ها و خواست‌های مجلس سنا پوزش خواسته و وعده سپرد که مسوولان برای پاسخ‌دهی به مجلس بیایند و به وزیر دولت در امور پارلمانی هم دستور داد که نباید در ارتباط به هر هر دو اتاق شورای ملی افغانستان، بر بنیاد فیصلۀ شورای وزیران، برخورد دوگانه نباید صورت گیرد.
آقای ایزدیار خاطر نشان می‌کند: در جلسۀ امروز (دیروز) هیأت اداری فیصله شد که کار مجلس باید سر از روز یکشنبه (امروز) دوباره شروع شود؛ چون کار سنا مربوط به یک شخص و یک نهاد نیست و مربوط مردم افغانستان می‌شود و ما باید کارهای خود را به گونۀ منظم به پیش ببریم.
معاون مجلس سنا هم‌چنان گفت که هیأت اداری این مجلس فیصله کرده تا بعد از عید رمضان مسوولان حکومتی را به مجلس نمی‌خواهند و تنها روی قوانین و گزارش‌های کمیسیون‌های مجلس کار خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.