آگاهان: ارادۀ به دادگاه کشانیدن تقلب‏کاران وجود ندارد

- ۲۹ سرطان ۱۳۹۴

سه شنبه ۳۰ سرطان ۱۳۹۴

 

ناجیه نوری
یک مقام پیشین کمیسیون انتخابات که نقش برجسته در مهندسی انتخابات جنجا‎ل‎برانگیز ریاست جمهوری کشور داشت، گفته که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به منظور فشار بر کمیشنران و کارکنان کمیسیون‌های انتخاباتی ایجاد شده است.
ضیاءالحق امرخیل رییس پیشین دارالانشای کمیسیون انتخابات که عامل اصلی تقلبات گستردۀ انتخاباتی و رفتن کشور به بحران شناخته می‎شود، همچنان می‎گوید که کمیسیون mnandegar-3اصلاح نظام انتخاباتی به منظور گرفتن انتقام از کمیسیون‌های انتخاباتی ایجاد شده است.
اما برخی از اعضای مجلس و تحلیلگران می‎گویند که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی قادر نخواهد شد تقلب‌کاران را به پای میز محاکمه بکشاند.
آنان باور دارند که رهبری سیاسی اجازۀ به دادگاه کشانیدن تقلب کاران را نخواهد داد.
به باور این آگاهان، به دادگاه کشانیدن تقلب‌کاران کمیسیون انتخاباتی از وظایف رییس‌جمهور است، نه کمیسیون اصلاح انتخاباتی؛ بنابراین با توجه این‌که حکومت وحدت ملی محصول تقلب است، به دادگاه کشانیدن اعضای کمیسیون انتخابات که در تقلب دست داشتند، غیر ممکن است.
هفته گذشته، محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان بعد از ماه‌ها رایزنی با رییس اجرایی، شاه سلطان عاکفی را به عنوان رییس کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی برگزید.
غلام فاورق مجروح عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: کمیسیون اصلاح انتخاباتی توانایی افشاسازی تقلب‌کاران کمیسیون‌های انتخاباتی را ندارند.
به گفته مجروح، اگر اعضای این کمیسیون بی‌طرفانه عمل کنند و منافع تیمی خود را در نظر نگیرند، بدون شک عاملان تقلب سازمان یافته شناسایی و به مردم معرفی خواهند شد.
وی تاکید کرد: ولی کسانیکه در تقلبات سازمان یافته دست داشتند هیچگاه به دادگاه کشانیده نخواهند شد؛ اما با معرفی این افراد حد اقل مردم افغانستان کسانی را که با تقلبات سازمان یافته خود افغانستان را تا لب پرتگاه به پیش بردند، خواهند شناخت.
با این حال، حشمت رادفر رییس اسبق کمیسیون رسانه‌های کمیسیون انتخابات می‌گوید: بدون شک این کمیسیون در معرفی تقلب‌کاران انتخابات ریاست‌جمهوری چندان موفق نخواهند بود، زیرا مبنای تشکیل حکومت کنونی تقلباتی است که سبب ایجاد حکومت وحدت ملی گردیده.
وی افزود: اما می‌توانند در ساحۀ آوردن اصلاحات در نهادها، قوانین و طرزالعمل‌های انتخاباتی تغییراتی را ایجاد کنند تا در آینده‌ها ما شاهد یک انتخابات سالم و بدون تقلب باشیم.
به گفته رادفر، عملکرد این کمیسیون بسته‌گی به صلاحیت و استقلالیتی دارد که از سوی حکومت به آنان داده می‌شود و اینکه اعضای این کمیسیون چقدر متحد به معیارهای دموکراتیک و برگزاری یک انتخابات شفاف درآینده هستند و همین طور اینکه چقدر کارکردهای بی‌طرفانه و صادقانه آنان از سوی رییس‌جمهور مورد حمایت قرار می‌گیرد.
او تاکید کرد: بدون رضایت دو ضلع حکومت اعضای این کمیسیون نمی‌توانند کاری از پیش ببرند؛ بنابراین اعضای کمیسیون چون حمایت رهبران حکومت وحدت ملی را با خود دارند، پس می‌توانند خوب کار کنند.
درهمین حال، داکتر عالمه یکی از اعضای کمیسیون اصلاح انتخاباتی به روزنامۀ ماندگار گفته که هنوز اعضای این کمیسیون باهم دیدار نکردند و جلسه‌یی بین آنان برگزار نشده است.
او تاکید کرده که چون معرفی اعضای کمیسیون اصلاح انتخاباتی در ایام عید صورت گرفت؛ بنابراین اعضای کمیسیون تا هنوز دیداری و گفت‌وگوی باهم نداشتند و هنوز برنامه‌های آنان مشخص نشده است.
به گفته او: برای اظهار نظر در مورد اینکه کمیسیون اصلاح انتخاباتی با اعضای کمیسیون انتخاباتی که در تقلب دست داشتند چه‌گونه برخورد خواهد کرد، هنوز بسیار زود است.
با این حال،دفتر سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما) درافغانستان با انتشار بیانیه‌یی از تشکیل کمیسیون ویژه اصلاحات انتخاباتی افغانستان استقبال کرده است.
یوناما کامل شدن این کمیسیون را یک گام مهم دانسته و گفته است که حالا منتظر یک روند اصلاحات انتخاباتی معتبر، فراگیر و شفاف است.
یوناما گفته که این نهاد با احترام به حاکمیت ملی افغانستان در روند اصلاحات انتخاباتی فقط نقش مشورت‌دهی خواهد داشت.
بررسی و تعدیل در قانون انتخابات، عضویت شهروندان خارجی در کمیسیون انتخابات، دوره کاری اعضای کمیسیون انتخابات و مشخص‌شدن سرنوشت اعضای کنونی این کمیسیون از مهم‌ترین مواردی است که قرار است کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به آنها بپردازد.
اصلاح نهادهای انتخاباتی بخش مهمی از توافقنامه سیاسی است که به دنبال بن‌بست انتخاباتی، بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله امضاء شد و براساس آن دولت وحدت ملی تشکیل شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.