یک چهرۀ معروف جهادی: نماینده‎گان اصلی طالبان در مذاکرات صلح نبوده و نمی‎باشند /نمایندۀ حقانی در مذاکرات صلح اسلام‎آباد یک بازرگان بود

- ۰۴ اسد ۱۳۹۴

دو شنبه ۵ اسد ۱۳۹۴

 

نماینده‎های اصلی طالبان در مذاکرات صلح اسلام‎آباد نبوده و احتمالاً در نشستی‌که در روزهای آتی برگزار می‎شود، هیچ نمایندۀ واقعی این گروه اشتراک نخواهد داشت.
یکی از چهره جهادی با بیان این مطلب می‌گوید: رییس‌جمهور باید در خصوص حضور چهره‌های اصلی گروه طالبان در مذاکرات بعدی دقت کند؛ زیرا گفت‌گو mnandegar-3کننده‌گان مذاکرات اسلام‌آباد هیچ کدام از اعضای بلندپایۀ گروه طالبان و یا نمایندۀ شورای کویته و دفتر سیاسی قطر نبودند .
سیداسحاق گیلانی می‌گوید: طالبانی‌که چند پیش در مذاکرات اسلام آباد با دولت افغانستان وارد گفت‌گو شده بودند، هیچ کدام اعضای شورای کویته و اعضای کمیتۀ سیاسی طالبان درقطر نبودند.
وی تاکید کرد: زمانی‌که در پاکستان میان طالبان و دولت افغانستان مذاکره جریان داشت، دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که صلاحیت تمام صحبت با دولت افغانستان و خارجی‌ها را تنها و تنها دفتر سیاسی طالبان مقیم قطر دارد.
به گفته گیلانی، حاجی ظاهری که به نام نماینده حقانی در مذاکرات اسلام آباد حضور داشت، یک تاجر است و هیچ وقتی در مسایل سیاسی و نظامی دخیل نبوده است.
او افزود: فقط یک نفر به نام منصور که برادرزادۀ مولوی منصور است و عضور شورای رهبری کویته می‌باشد، در مذاکره اسلام آباد شرکت کرده بود.
گیلانی حضور منصور برادرزاده مولوی منصور را در این مذاکره بیان‌گر اختلافات میان گروه طالبان می‌داند.
به گفته این چهره جهادی، جمله‌یی که به صراحت از سوی مولوی جلیل در این گفت‌گو تکرار شده بود، به رسمیت شناختن دولت امارات اسلامی طالبان بود.
گیلانی تصریح کرد: پس اگر وضعیت به این منوال به پیش برود، مذاکرات چین هم نتیجه نخواهد داشت؛ بنابراین بهتر است که رییس‌جمهور در خصوص حضور چهره‌های اصلی در مذاکرات بعدی دقت بیشتر کند.
اما جنرال عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی می‌گوید: کسانی‌که در مذاکرات اسلام‌آباد شرکت داشتنند، وزیران دولت امارات اسلامی طالبان بودند.
این آگاه نظامی تاکید کرد: کسانیکه در مذاکرات اسلام آباد حضور داشتنند؛ شخصیت‌های شناخته شده و معروفی اند که در دولت طالبان صاحب قدرت اند.
به گفته او، تمامی طالبان تحت تاثیر ای اسی ای پاکستان اند، پاکستان تمامی طالبان را حمایت می‌کند و برنامه‌های آنان را پاکستانی‌ها طرح‌ریزی می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان گفت که آنان از طالبان نماینده‌گی نمی‌کند.
وی در خصوص اختلافات میان گروه طالبان گفت: ممکن میان طالبان اختلافاتی وجود داشته باشد؛ اما زمانیکه یک بخش از طالبان از جنگ دست بکشد، بدون شک بخش دیگر آنان ضعیف می‌شود و این مساله زمینۀ آوردن صلح را فراهم می‌کند.
امرخیل با خوش‌بینی از مذاکرات صلح گفت: یقیناً که این مذاکرات ادامه یافته و جنگ‌ها شدت خواهد گرفت؛ اما آغاز مذاکرات به این معنی است که طرف مقابل علاقمند دست کشیدن از جنگ است.
یک عضو شورای عالی صلح گفته که به احتمال زیاد چین میزبان این دور از گفت‌وگوها خواهد بود و این کشور به همراه امریکا به عنوان ناظر در این گفت‌وگوها حضور خواهند داشت.
اما سید اسحاق گیلانی می‌گوید: به احتمال زیاد میزبان بار دوم گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان با گروه طالبان اسلام آباد خواهد بود نه کشور چین.
با این حال، عبدالحکیم مجاهد، معاون شورای عالی صلح افغانستان به اسوشیتدپرس گفته که محل برگزاری این گفت‌وگوها تا به حال نهایی نشده و افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در حال رایزنی در این باره هستند.
دور نخست گفت‌وگوهای رسمی دولت افغانستان با گروه طالبان در آغاز ماه جولای سال روان در پاکستان برگزار شده بود.
همچنان ظفر هاشمی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان زمان و مکان دور دوم گفت‌وگو‌های رسمی صلح را تایید نکرده؛ اما گفته که رییس جمهوری می‌خواهد بخش‌های مختلف جامعه افغانستان به ویژه زنان در دور بعدی گفت‌وگو‌ها حضور داشته باشند.
شهزاده شاهد، سخنگوی شورای عالی صلح گفته است که حد اقل یک زن عضو هیات مذاکره‌کننده خواهد بود.
خشونت‌ها در چند ماه گذشته در افغانستان شدت گرفته و نیروهای نظامی در چندین جبهه در شمال کشور با گروه طالبان درگیر جنگ است.

اشتراک گذاري با دوستان :