عامل اصلی نا امنی‎های شمال

- ۰۵ اسد ۱۳۹۴

سه شنبه ۶ اسد ۱۳۹۴

 

ناجیه نوری
پوشش ۹ ولایت شمالی توسط یک قول اردو یکی از دلایل اصلی و اساسی افزایش ناامنی‌های اخیر و عدم کاهش ناامنی‌های ولایات شمالی است.
یک عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: با وجود پیشنهادات مکرر به حکومت و وزارت امور دفاع مبنی براینکه یک قول اردو برای نه ولایت کافی نیست، این مشکل همچنان لاینحل باقی مانده است.
mnandegar-3او تاکید کرد: امنیت سه ولایت کندز، تخار و بغلان تنها توسط یک لوا تامین می‌گردد که به هیچ صورت کافی نیست.
محمدعظیم محسنی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: کمبود تشکیلات نظامی در شمال یکی از عوامل اساسی گسترش ناامنی‌های اخیر در شمال است.
این درحالی است که به گفتۀ آقای محسنی، در قندهار، هلمند و در چهار ولایت حوزۀ جنوب‌غرب و در حوزه جنوب شرق در هر کدام یک قول اردوی مستقل فعال است.
وی تاکید کرد: اما در کل ولایات شمالی تنها یک قول اردو فعال است که برای تامین امنیت ۹ ولایت کافی نیست.
به گفته محسنی، نیروهای امنیتی برای تامین امنیت در مناطق شمال سخت تلاش می‌کنند؛ اما چون تنها یک قول اردو کل ولایات شمالی را باید پوشش می‌دهد؛ بنابراین تلاش نیروهای امنیتی برای تامین امنیت ولایات شمالی کافی نیست.
این عضو مجلس، دلیل دیگر ناامنی‌ها در شمال را موجویت یک لوا برای پوشش سه ولایت دانسته گفت: امنیت سه ولایت کندز، تخار و بغلان تنها توسط یک لوا تأمین می‌گردد که به هیچ صورت کافی نیست.
او افزود: در گذشته یک لوا چهار ولایت را پوشش می‌داد؛ اما اکنون لوای بدخشان مستقل شده که به دلیل افزایش ناامنی‌ها این لوا تنها برای بدخشان نیز کافی نمی‌باشد.
به باور محسنی، کم‌کاری حکومت در بخش‌های نظامی و ملکی و فساد گستردۀ اداری از عوامل دیگر افزایش ناامنی در ولایات شمالی است.
خواستیم نظر مقامات وزارت امور داخله را نیز در این خصوص داشته باشیم؛ اما با تماس‌های مکرر موفق به این کار نشدیم.
ولایت‌های شمالی افغانستان و به خصوص ولایت‌های سرپل، بدخشان، بغلان، کندز و فاریاب، در ماه‌های اخیر شاهد خشونت‌های زیادی بوده‌ است.
امنیت ولایت بغلان که دروازۀ شمال محسوب می‎شود، بیشتر از هر زمان دیگری خراب شده است.
یک مقام دولتی ولایت بغلان که نخواست نامی از او در این گزارش برده شود، به روزنامه ماندگار گفت: حضور طالبان در قسمت‌های دندغوری و ولسوالی‌های برکه، بغلان مرکزی، تاله و برفک و دهنۀ غوری افزایش یافته است.
او می‌گوید: بنابر دلایل نامعلومی، طالبان در روزهای اخیر کدام اقدام تعرضی نکرده اند و هردو طرف هم نیروهای امنیتی و هم طالبان درسنگرهای شان در حال آماده‌باش قرار دارند.
به گفته این مقام دولتی، پیش‌روی طالبان در بعضی نقاط ولایت بغلان و سایر ولایات شمالی بستگی به معاملاتی که بین بعضی مقامات صورت می‌گیرد، دارد؛ نه کمبود نیرو و تجهیزات نظامی.
وی تاکید کرد: عقب نشینی نیروهای امنیتی از ساحۀ قریه بایسقال مربوط شهر پلخمری و کشته‌شدن ۲۱ نفر و مجروح شدن ۱۰ نفر در ولسوالی ده صلاح در یک مراسم عروسی توسط افراد مسلح غیر مسول، رویدادهای تازه‌یی اند که در چند روز گذشته رخ داده است.
در همین حال، روز گذشته یک فرمانده و هفت سرباز پولیس محلی در ولایت سرپل به گروه طالبان پیوسته‌اند.
گفته می‌شود که این فرمانده و افرادش که در روستای قلعه شهر ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل مستقر بودند، از گذشته با طالبان ارتباط داشته‌اند و به کمک آنها طالبان وارد این روستا شدند.
گفته شده نیروهای پولیس محلی که در این محل مستقر بودند، بعد از ورود گروه طالبان از این روستا عقب نشینی کرده و درگیری میان نیروهای امنیتی و افراد طالبان در منطقه ادامه دارد.
با این حال، دو روز پیش در منطقه تیرگران ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان حدود ۱۰۷ سرباز مرزی و پولیس محلی به افراد گروه طالبان تسلیم شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.