شبکه‌های استخباراتی در تلاش سبوتاژ پروژه‌های انکشافی – اقتصادی هرات

گزارشگر:گزارش ماندگار - ۲۲ میزان ۱۳۹۱

خودکشی بانوان جوان در هرات افزایش یافته است

شماری از شبکه‌های استخباراتی و باندهای مافیایی در تلاش سبوتاژ پروژه‌های اقتصادی و انکشافی در ولایت هرات هستند.
برخی از نماینده‌گان هرات در مجلس می‌گویند که اختطاف‌ها و عدم مصوونیت بازرگانان در این ولایت، سبب کاهش سرمایه‌گذاری در هرات شده است.
نماینده‌گان هرات از نفوذ چشمگیر طالبان در برخی ولسوالی‌های این ولایت نیز به شدت ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که عدم مجازات تروریستان و مجرمان دلیل عمده گسترش‌ ناامنی‌ها می‌باشد.
داکترمحمد صالح سلجوقی عضو مجلس نماینده‌گان به روزنامه ماندگار گفت، از مدت‌هاست که تحرکات به‌ گونه سازمان‌یافته علیه هرات در جریان است. ناامن‌سازی این ولایت توسط دو پروژه صورت می‌گیرد: «یکی پروژه طالبان است که در برخی ولسوالی‌ها به جای دولت، آن‌ها (طالبان) حاکم هستند؛ در ماه‌های پسین طالبان در ولسوالی‌های شیندند، گلران کشک، کشک کهنه، کشک رباط سنگی و ادرسکن، به گونه جدی نفوذ کرده‌اند. پروژه دوم: شبکه‌های استخباراتی است. آن‌ها برنامه دارند که تمام پروژهای انکشافی- اقتصادی هرات را سبوتاژ کنند.»
آقای سلجوقی افزود، ناامنی‌های‌ روزافزون و اختطاف‌ سرمایه‌گذاران، باعث نگرانی شدید شهروندان هرات شده است؛ اما درکل وضعیت هرات در مقایسه به ولایات همجوار نسبتاً آرام است.
او یکی از معضلات کلان ولایت هرات را فساد گسترده اداری می‌داند و می‌گوید: «فساد به مثابه یک تار عنکبوت تمام نظام را پیچیده‌ است؛غصب اراضی، حیف‌و میل در گمرکات، خصوصاً در اداراتی‌که بیش‌تر با مسایل مالی سرو کار دارند، بیداد می‌کند.»
در این حال، احمد بهزاد نماینده دیگر هرات در مجلس می‌گوید، عوامل متعدد در ناپایداری امنیت ولایت هرات وجود دارد، ما در این اواخر شاهد افزایش فعالیت شبکه‌های تروریستی در غرب کشور هستیم.
او گفت، متاسفانه حکومت افغانستان و نهادهای مسوول در امر مبارزه با مجرمان برخورد قاطع ندارند، آن‌ها به وضعیت امنیتی هرات بی‌توجهی‌های زیادی کرده‌اند، این مساله خود عامل بی‌ثباتی و ناامنی است؛ متأسفانه کسانی‌که در پیوند به ترور و اختطاف دستگیر می‌شوند، مجازات نمی‌گردند.
آقای بهزاد می‌افزاید، باندهایی در ولایت هرات موجود است که به منظور سودجویی و اخاذی، اقدام به اختطاف افراد می‌کنند؛ گروه‌هایی‌که اخاذی‌ و اختطاف‌ را انجام می‌دهند، با شبکه‌های تروریستی و طالبان در ارتباط‌ هستند.
این نماینده مجلس گفت، طالبان بیشتر از مناطق همجوار که قبلاً پایگاه شبکه‌های تروریستی بوده، دامنه فعالیت خود را به سمت هرات توسعه  و گسترش داده‌اند.
او افزود، بحران امنیتی و بی‌ثباتی‌، تاثیرات خود را بالای وضعیت اقتصادی گذاشته و موجب فرار سرمایه‌ها از افغانستان شده است؛ این مساله باعث رکود اقتصادی در کشور و به ویژه ولایت هرات نیز گردیده است.
آقای بهزاد می‌گوید، نماینده‌گان مجلس بارها به حکومت هشدار داده‌اند که بی‌توجهی نسبت به وضعیت امنیتی سبب رکود اقتصادی و توقف بازسازی در کشور ‌می‌گردد.
به گفته این عضو مجلس،  این روند عواید دولت را کاهش داده ‌است؛ بناً باید میکانیزمی روی دست گرفته شود تا کشور دچار بحران مالی نگردد، ولی هنوز در این زمینه  کاری از سوی دولت صورت نگرفته است.
بهزاد به شدت از بی‌توجهی دولت به امنیت هرات انتقاد کرده گفت: «من فکر نمی‌کنم  که شبکه‌های تروریستی، باندها و حلقاتی که جرایم سازمان یافته را مرتکب می‌شوند، دارای آن‌چنان قدرتی باشند که دولت توان رویارویی با آن‌ها را نداشته باشد؛ اما متأسفانه ضعف و بی‌توجهی حکومت سبب بروز چالش‌ها در کشور شده، از این‌رو سکوت دولت در برابر اعمال تخریبی‌ زمینه را برای فعالیت باندهای تبهکار و گروه‌های تروریستی مساعد ساخته و این مساله به شدت موجب نگرانی شهروندان شده است.»
همچنان احمدوحید طاهری عضو پیشین مجلس می‌گوید، وضعیت امنیتی در ولایت هرات نگران‌کننده است؛ اختطاف‌ها و ترور افراد و اشخاص توسط گروه‌های تروریستی و باندهای مافیایی سازمان داده می‌شود. ناامنی در برخی از ولسوالی‌ها و نفوذ روزافزون مخالفان مسلح در مناطق دوردست این ولایت، باعث شده تا شهروندان ناامید شوند. وی افزود، این گروه‌ها با طالبان، استخبارات منطقه و کشورهای همسایه‌ ارتباط دارند و به دستور آنان دست به اقدامات تخریبی می‌زنند.
آقای طاهری به روزنامه ماندگار گفت، هرات با کشورهای همسایه  مرز مشترک دارد، طالبان از طریق این مرزها در هرات نفوذ می‌کنند. ولسوالی‌هایی‌که با ولایات هلمند و فراه هم‌مرز می‌باشد (شنیدند و چشت)  به صورت جدی ناامن شده‌ است.
این نماینده پیشین مجلس گفت: «به دلیل این‌که هرات یک شهر صنعتی‌ست و بیش از هفت‌صد فابریکه تولیدی در این شهر فعالیت می‌کند، ترور و اختطاف‌ها در این ولایت زیاد شده است. باتوجه به این مهم، گروه‌های وابسته به شبکه‌های استخباراتی‌ همواره در تلاش‌اند که به آیینه منافع ملی سنگ پرتاب کرده و باایجاد توهم، ترور، اختطاف، رعب و وحشت، فضای بی‌اعتمادی را در این ولایت حاکم سازند.»
اما محی‌الدین نوری سخنگوی والی هرات، روایت دیگری از وضعیت امنیتی و اقتصادی این ولایت دارد. او به روزنامه ماندگار گفت: پس از انتقال مسوولیت‌ها به نیروهای داخلی، ما شاهد بهبود وضعیت امنیتی و تحکیم حاکمیت هر چه بیشتر دولت در ولایت هرات هستیم؛ تا اکنون در اکثر نقاط این ولایت، پروژه‌های انکشافی بدون هیچ موانعی‌، تطبیق شده است.
او گفت: وضعیت نسبت به سال گذشته بهتر شده‌ و گراف ناامنی‌ نیز به صورت چشم‌گیر کاهش یافته است.
به گفته آقای نوری، طالبان و شبکه القاعده بیشتر از ولایات هم‌جوار بادغیس و فراه در ولایت هرات نفوذ می‌کنند؛ ارگان‌های امنیتی در جریان سال جاری دست‌کم ۱۹ حمله انتحاری و ماین‌های کنارجاده‌یی را خنثا کرده‌اند و این یک دست‌آورد کلان است.
او افزود، هرچند مخالفان مسلح تلاش می‌کنند توسط ماین‌های کنار جاده‌یی و حملات انتحاری، هرات را ناامن بسازند؛ اما ‌آن‌ها هرگز به اهداف شوم‌شان نخواهند رسید.
آقای نوری ضمن برشمردن دست‌آوردهای دولت در هرات گفت: «عواید در سال‌ گذشته نسبت به سال‌های پیش نزدیک به چهل درصد افزایش یافته است.»
او در مورد فساد اداری می‌گوید:همانطوری‌که در کل افغانستان این معما لاینحل باقی مانده، در هرات نیز هم‌چنان فساد موجود است.
«افزایش روز افزون خودکشی بانوان جوان در هرات»
در این حال، سخنگوی والی هرات از خودکشی بانوان جوان در این ولایت ابراز نگرانی کرده می‌گوید: «چیزی‌که در ولایت هرات مایه‌ نگرانی مردم شده، افزایش روزافزون خودکشی در میان بانوان و دختران جوان است که در هر ماه چندین رخداد ناگوار خودسوزی به وقوع می‌پیوندد.»
اما آقای نوری می‌گوید که درکل در مقایسه با سال‌های گذشته آمارها نشان‌دهنده کاهش خشونت در برابر زنان می‌باشد. این در حالیست که روز گذشته یک بانوی ۲۵ ساله از سوی افراد نامعلوم در این ولایت سربریده شد.
احمد بهزاد عضو مجلس می‌گوید باندهای دهشت‌افگن در ولایت هرات خشونت‌ها‌ را گسترش می‌دهند.
او گفت: «وقتی‌ نهادهای مسوول به وظایف خود رسیده‌گی نکنند و مجرمان تحت پیگرد قانونی قرار نگیرند و حکومت نسبت به سرنوشت شهروندان بی‌تفاوت باشد، طبیعی‌یست که انواع خشونت‌ها در جامعه گسترش پیدا می‌کند.»
او تصریح کرد: در این اواخر، ما شاهد بلند رفتن گراف خشونت‌های خانواده‌گی و کج‌ رفتاری‌ها، در برابر بانوان کشور هستیم؛ اما متاسفانه آن‌چه رسانه‌ها در مورد خشونت‌ها‌ بازتاب می‌دهند، هیچ‌گونه نتیجه عبرت‌آمیزی را به همراه ندارد.
همچنان صالح محمد سلجوقی نماینده هرات در مجلس گفت: «مساله‌یی‌که نباید در این ولایت وجود می‌داشت، خودسوزی‌هاست که در نتیجه خشونت‌های خانواده‌گی و عوامل دیگر هرازگاهی این رخدادهای ناگوار صورت می‌گیرد.»
در این ‌حال، رحیمه جامی عضو دیگر مجلس می‌گوید: از چند ماه بدین‌سو وضعیت امنیتی هرات رضایت‌بخش است. تنها چیزی‌که سبب نگرانی مردم شده حملات انتحاری و اختطاف‌های سازمان‌یافته ‌است.
جامی می‌گوید: چند مساله سبب افزایش خشونت‌ها گردیده‌ است: یکی این‌که توقع خانم‌ها بالا رفته‌ است. دوم این‌که پایین‌بودن سطح سواد و آگاهی جامعه، سوم پندارهای سنتی و بیدادگر موجب ‌شده که خشونت علیه زنان در هرات گسترش یابد. او هشدار می‌دهد اگر این روند ادامه پیداکند ما شاهد یک فاجعه انسانی خواهیم بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.