مقام سابق پنتاگون: بـی‌خبری از مرگ ملا عـمر شکستی برای امـریکاست

گزارشگر:دوشنبه 26 اسد 1394 - ۲۵ اسد ۱۳۹۴

یکی از مقامات ارشد سابق پنتاگون تاکید کرد، استخبارات پاکستان از مرگ رهبر سابق طالبان مطلع بوده و اقدامش برای مخفی نگه داشتن این خبر نه تنها شکست همکاری اطلاعاتی واشنگتن اسلام‌آباد، بلکه ضعف اطلاعاتی امریکا محسوب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری پی تی آی، گزارش شده ملاعمر، رهبر یک چشم طالبان که به مدت ۲۰ سال این جنبش را هدایت کرد، ۲۳ اپریل سال ۲۰۱۳ میلادی در یکی از بیمارستان‌های کراچی مرده است.
mnandegar-3اما اطلاعات مربوط به مرگ مشکوک ملاعمر که احتمالا ناشی از بیماری سل بوده، به تازه‌گی در ماه جاری میلادی درز کرد و متعاقبا از سوی طالبان، کاخ سفید و دولت‌های افغانستان و پاکستان تایید شد.
پاکستان که نفوذ چشمگیری بر رهبری طالبان دارد و در آوردن آن‌ها به پای میز مذاکرات صلح با دولت منتخب افغانستان بسیار موثر بوده، طبق معمول با شدت و قاطعیت تمام این مساله را که از مرگ ملاعمر اطلاعی داشته، رد کرده است.
این درحالی است که دیوید سیدنی، معاون وزیر دفاع امریکا در امور افغانستان پاکستان بین سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی که اطلاع خوبی از گروه‌های تروریستی این منطقه و ارتباطات قوی در داخل جامعه اطلاعاتی منطقه و امریکا دارد، گفت: مطمینم دست‌کم چند تن در دولت اسلام‌آباد و آژانس‌های اطلاعاتی از مرگ ملاعمر با خبر بودند.
وی افزود: کل مساله مرگ ملاعمر و این حقیقت که این مساله برای مدت طولانی مخفی باقیمانده، منجر به بروز سوالات بسیاری می‌شود. مردم در همه جا از جمله افغانستان، پاکستان و امریکا می‌پرسند این مساله چطور اتفاق افتاد و چرا. این نوع فریبکاری‌ها نمونه‌یی از تاکتیک‌های اطلاعاتی بسیار حرفه‌یی است. تا آنجا که اطلاع دارم فکر نمی‌کنم در گروه‌های شبه نظامی دیگر چنین داستانی رخ داده باشد؛ اینکه رهبر خود را از دست داده و سپس این مساله را برای مدت‌ها مخفی نگه دارند.
سیدنی که در حال حاضر یکی از اعضای اندیشکده عالی «شورای آتلانتیک» است، گفت: عدم اطلاع از مرگ ملاعمر به مدت دو سال به دو دلیل شکستی برای آژانس اطلاعات امریکا است. اول آنکه آژانس اطلاعات امریکا از اینکه در داخل طالبان چه می‌گذرد، اطلاعی ندارد و دوم آنکه از اینکه در داخل پاکستان چه می‌گذرد، نیز بی‌خبر است. آژانس اطلاعات امریکا سال‌ها است که با آژانس اطلاعاتی پاکستان ارتباط دارد. یکی از مسائلی که مردم برای توجیه همکاری‌ ما با پاکستان استفاده کرده‌اند این است که ما در زمینه‌های متعددی همکاری و تبادل اطلاعاتی خوبی داشتیم. از نظر من این مساله ناکامی و شکست همکاری اطلاعاتی است.

اشتراک گذاري با دوستان :